Söttok06
Hur gör alla villaägare och radhusägare som har äppelträd på tomten? Nu faller ju äpplena till marken på hösten. Plockar ni upp alla som faller ner? Vad händer om de ligger där? Drar det till sig Råttor? Luktar det illa? Eller är det dåligt i största allmänhet?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag plockar upp och lägger i komposten, men det är för att de flesta frukterna har fruktmögel på sig. Viss lukt blir det ju ifall det är drivor som ligger och jäser men själv har jag bara små träd + jag kartgallrar hårt (frukterna blir större då) så det blir inga jättemängder som rasar ner.
Peztis
jag läste i veckan att man inte bör låta fallfrukt ligga kvar och ruttna för då blir det skador på gräsmattan. Och det har jag faktiskt själv sett... I år har jag varit duktig och hållt efter och gräsmattan är fin, inte lika fläckig och brun som den brukar vara så här års under äppelträdet

Och ja, det drar till sig djur! Vet inte om det gäller råttor men rådjuren brukar stå där och smaska i sig det som ligger på marken.
Söttok06
Okej, jag läste också i tidningen att det ger fula fläckar på gräset. Men Råttor tror jag inte äter äpplen. Det är alltså inte min privata tomt utan äppelträd som växer på vårt bostadsområde. Tyvärr är det inte så goda, annars skulle jag plocka upp dem och äta, de som var fina. Jag kan förstå om det är ens egna villatomt. Men vi har en bostadsrättsförening och jag vet inte ens om äppelträdet är på vår mark. Men en granne är ideligen runt och krattar och plockar bort löv och skräp som fallit till marken. Hon påstod att fallfrukten drar till sig Råttor och att det luktar illa.
Chamomille
Vi har då aldrig märkt några fläckar på gräsmattan. Har 6 äppelträd och där under ligger massvis med äpplen varje år. De blir mos när vi kör med gräsklipparen eller så kanske nåt djur som koltrast eller rådjur äter upp dom.
Peztis
"Gräsklippemos" är ju bra för då multnar de fortare, ett helt äpple tar längre tid på sig.

Om äpplena inte är så goda att äta som de är så kan de ju vara suveräna till mos, paj osv.
Bassam
Hej
Det är inte bra att de stannar på marken för att de ska ruttna och smitta rabatten.
H:Bassam
KRT
Jag vet inte om man kan säga att äpplena "drar till sig" råttor, råttor tenderar att finnas precis överallt där det finns människor, vare sig det finns äppelträd eller ej.
Men råttor är inte dumma och det är klart att de äter äpplen om de kan. Däremot är fallfrukt naturligsvis inte lika attraktivt som t.ex. matrester eller ett överfullt fågelmatbord (mindre kalorier i fråut än i frö och matrester).

Större anledning att kratta undan fallfrukt är väl att slippa getingar, skador på gräsmattan, att kunna röra sig under trödet utan att vada i ett hav av ruttna äpplen osv.
Själv skottar jag in all fallfrukt i rabatten (trädet står med halva kronan över gräsmattan och halva över en stor rabatt), där den kan komma koltrastar, igelkottar och liknande till godo. Har ännu inte sett några rådjur eller vildsvin, bor i vildsvinstätt område smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon