|
ingrid fuxwall
21-09-2009, 19:49
Ska köpa en ny damsugare och hade tänkt mig en påslös, någon som har tips på en bra sådan eller någon som har tips på en bra damsugare överhuvudtaget?
Meriona
21-09-2009, 20:05
Jag har ingen påslös, men jag köpte nyss en Elektrolux Ultra Silencer. Tyst är den, men jag tycker att den inte suger tillräckligt bra på släta golv, och FÖR hårt på mattor, då suger den sig fast så man blir galen.
Gudrun i Göteborg
21-09-2009, 20:08
ingrid fuxwall
21-09-2009, 20:11
CITAT (Meriona @ 21-09-2009, 21:05)  Jag har ingen påslös, men jag köpte nyss en Elektrolux Ultra Silencer. Tyst är den, men jag tycker att den inte suger tillräckligt bra på släta golv, och FÖR hårt på mattor, då suger den sig fast så man blir galen. Ungefär hur mycket kostar denna? Sedan är det ju ganska betydesefullt vad påsarna kostar, tittade på en damsugare i dag, namnet började på M och där fick man betala 115 kronor för fyra påsar! Gissa hur många påsar jag fyller om året med alla djuren; hund, fåglar och möss ingrid CITAT (Gudrun i Göteborg @ 21-09-2009, 21:08)  Vet att jag alltid gör denna tabbe men vad roligt att jag gjorde dig och säket någon mer glad
Aqvakul
21-09-2009, 20:16
CITAT (Meriona @ 21-09-2009, 21:05)  Jag har ingen påslös, men jag köpte nyss en Elektrolux Ultra Silencer. Tyst är den, men jag tycker att den inte suger tillräckligt bra på släta golv, och FÖR hårt på mattor, då suger den sig fast så man blir galen. Jag har en likadan maskin sen ett drygt ett år tillbaka. Håller med om att den suger väldigt hårt på mattorna om man inte ställer om sugreglaget på maskinen eller släpper in lite luft vid handtaget. Annars är jag väldigt nöjd....
Inte för att jag vet vad originalpåsarna kostar, men jag köpte en Nilfisk POWER allergy dammsugare i våras. Det var länge sen jag var så nöjd med en dammsugare!
Dammsugarpåsarna har jag köpt en slags adapter till, med universalpåsar. 10 påsar för en 50-lapp. Finns på Ica.
Meriona
21-09-2009, 20:20
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-09-2009, 21:11)  Ungefär hur mycket kostar denna? Sedan är det ju ganska betydesefullt vad påsarna kostar, tittade på en damsugare i dag, namnet började på M och där fick man betala 115 kronor för fyra påsar! Gissa hur många påsar jag fyller om året med alla djuren; hund, fåglar och möss ingrid Vet att jag alltid gör denna tabbe men vad roligt att jag gjorde dig och säket någon mer glad  Den kostade nånstans mittemellan 2000 och 2500 jag är inte säker, men påsarna kostade 99 kronor för 5 stycken. Det fanns en dyrare variant av dammsugaren med superpartikelfilter, men den köpte jag inte. Och pst stavfel gör vi allihop!
Chamomille
21-09-2009, 20:44
Farbror Blå
21-09-2009, 20:56
Här kommer en länk till marknadens absolut bästa dammsugare, alla kategorier. Använder denna professionellt och den är lika bra för äkta mattan som för grus och byggdamm.
Den är helt okänd på marknaden, eftersom den bara används av byggfirmor och städfirmor och jämfört med en del flashiga electroluxar, ser den inte mycket ut för världen, men jag lovar..
Den är extremt stryktålig, enkel att sköta och har största påsarna.Wetrok, dammsugarnas dammsugare
blomkronan
21-09-2009, 22:04
Påslös.... varför vill du ha en sån??? Svårt att hitta påsar? nej det är det inte om du köper en dammsugare som har S-bag = en standard påse som passa flera märken, den vanligaste påsen idag och lätt att få tag på... Volta har en påslösdammsugare som fick "bäst i test" !!!!!!!!!??????????? för ett par år sedan, hur den kunde få det förstår jag inte... 7 av 10 sålda dammsugare kom tillbaka... och det är för att dammsugarens påse är som ett motorfilter, påslösa får in en massa skit i motorn och blir igensatta... du kan får rengöra dammsugaren grundligt efter varje användning  Elektrolux har kommit med en ny dammsugare ultraone den är bäst i dag... tystast, S-bag, bra dammupptagningsförmåga. En annan bra maskin är Miele välj då en i S4 serien den räcker... lagom storlek S5 serien är så stor och klumpig, det som skiljer dom i mellan är påsens storlek. ps. Dammsugare i dag har "för bra" sug, när man kommer till matta är det SJÄLVKLART att man måste sänka suget för att munstycket inte ska fastna...
Vi köpte den Eletrolux som IKEA säljer till "family-pris". Har alla funktioner jag behöver, nätt och smidig, snygg, s-påsar, relativt lång sladd och till ett helt ok pris. Jag tor det var 1699, men jag minns dåligt... Vi har katt, kaniner och småbarn, den klarar all smuts de lyckas generera inklusive grus.
ingrid fuxwall
22-09-2009, 21:26
[quote name='blomkronan' date='21-09-2009, 23:04' post='1092051'] Påslös.... varför vill du ha en sån???
Eftersom jag tycker det är en onödig kostnad fast det är kanske ett dåligt argument
blomkronan
22-09-2009, 21:39
CITAT (JRo @ 22-09-2009, 06:54)  Jag tor det var 1699, men jag minns dåligt...  Förstår att du har svårt att minnas
blomkronan
22-09-2009, 21:48
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-09-2009, 22:26)  Eftersom jag tycker det är en onödig kostnad fast det är kanske ett dåligt argument Nej det är inte ett dåligt argument, kan vara en bra maskin för dig  bara du är beredd på att rengöra dammsugaren jag skulle inte palla göra rent efter varje gång påsarna till min dammsugare en Philips kostar 85:- för 4 st vet inte... men kanske jag gör av med 6 påsar på ett år det blir ändå inte så många kr per månad tycker jag  Här om dagen fick jag klippa upp en dammpåse för vi trodde det hade åkt in en nyckel i den... fy f*n va äckligt  det var ingen rolig upplevelse, tänk att göra det efter varje gång
I Vi i Villas sista numer fanns det en test på damsugare , kanske kunde vara något att titta på ?
Annelie t-b
23-09-2009, 17:22
Vi har en philips expression och den har både "sugreglage" och återanvändbar påse. Denna påse är ingen stor sak att tömma och det gör vi lika ofta som vi skulle göra om vi bytte påse. Jag tror att det är viktigt att se till att alla filter är i god kondition för att inte damsugaren ska få in massa skit i motorn... (om det är dit det kommer). Men det är ju viktigt på alla damsugare. På denna kan man välja om man vill ha engångspåse eller en återanvändbar. jag har valt återanvändbar eftersom det bidrar mindre till sopberget. jag tror att den kostade omkr 1700 kr.
Chamomille
23-09-2009, 17:48
CITAT (blomkronan @ 22-09-2009, 22:39)   Förstår att du har svårt att minnas   1699...
stennie
23-09-2009, 18:29
ingrid fuxwall
23-09-2009, 20:30
CITAT (Motti @ 23-09-2009, 11:17)  I Vi i Villas sista numer fanns det en test på damsugare , kanske kunde vara något att titta på ? Tack snälla! Tror vi fick den i veckan och nu har jag ju anledning att studera tidningen. ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|