Full version: Nyplanterat Kungsljus
tepa
Hej

Finns det någon chans att mitt nyplanterade Kungsljus klarar sig ? Vet inte hur dom ska se ut, men knappast såhär. Har jag gjort något fel eller var det ett dåligt ex ? Ser dom ut såhär när man köper dom med rabatt i september ?

Hälsn Tepa
EKLO
Ser inget vidare ut - mina frösådda har friska gröna blad (zon 1-2) och jag tror det ska mkt till för att bladen ska vissna ner så där. Är det en blomstängel på bilden - för kungsljus är ju tvååriga, dvs första året bara blad, andra året blomstängel och sen hoppas man att de frösår sig själva under tiden (vilket de gärna gör om de växer på ett ställe där de trivs).

Mn om du som jag gjorde frösår inne i april eller så, planterar dem där man vill ha dem sedan, och då blir de rejäla bladrosetter under första sommaren. De är lätta att fröså, så det kanske är en variant?
tepa
Tack, EKLO. Har köpt den som planta för en par veckor sen. BUUU !!! Tror någon den kommer upp nästa år ?
Jag vattnade nog ordentligt efter plantering.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
har den inte bildat frön så kan rosetten återkomma eller skicka sidoskott för då ska den slutföra sin uppgift nästa år vilket är att föra arten vidare igenom frön, har den bildat frön så har är den klar med sin ''uppgift'' och då vissnar dom tyvärr ner och dör. dock har den blommat så borde du få frön som sedan gror till våren.
tepa
Vi får väl hoppas på det, tack Flaxss.

EKLO, visst var det en blomstängel med vissnad blomma på när jag köpte den !

Flaxss. Då kanske det är för sent för frösådd? Om nu inte den vissnade blomman gav ifrån sig frön HOS MIG och inte medans den stod på PLANTSKOLAN !!!!

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
du kan höstså fröna.
tepa
Visst...

Vilka frön ? De som eventuellt finns kvar på f.d. blomman ? Har inte kollat hur den ser ut på nära håll. Om det nu finns något kvar av själva blomman. Har ju noll koll på hur Kungsljusfrön ser ut. Kan man hoppas på att de eventuella fröna har självsått sig ? HJÄLP !!! En Kungsljusplanta var ju inte billig. BUUUUUUU !

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
http://www.hort.wisc.edu/mastergardener/Fe...apsus-seeds.jpg

http://www.ars-grin.gov/npgs/images/sbml/V...apsus_seeds.jpg

dom är rätt så små, kan behöva en köldperiod för att gro så så dom som du skulle sått vanliga perenner.

har inte plantskolan städat bort blomman så kan där ju finnas frön kvar i krukjorden eller trillat ner bredvid din planta hos dig.
tepa
Hej

Det är det jag inte riktigt kommer ihåg, om blomman var bortstädad. Men det är väl inte så mycket mer att göra än att vänta och se vad som händer nästa år. Lönar sig väl inte att reklamera. Men jag borde inte ha gjort nåt fel. Den planterades i soligt läge i vår fina matjord. Vattnade ordentligt i börjann gjorde jag också. Och sen har det ju regnat ganska måttligt efter det. Nätterna är fuktiga. Inte kan den väl ha torkat ihjäl ?

Hälsn Tepa
Eva 33c
Alla kungsljus är inte tvååriga, det finns perenna varianter också. Violkungsljus (verbascum phoeniceum) är flerårogt om äm kortlivat ibland, och franskt kungsljus (verbascum chaixi) som finns i både gult och vitt, är en långlivad perenn som blir maffigare med åren. Dessa två har jag själv, men det finns fler arter som är perenna. Minns du hur din skulle se ut, eller vad den hette mer än kungsljus?
Nu borde den inte vissnat sådär i vilket fall. Kanske hade den fyllt sin kruka väl hårt med rötter? Då händer det ibland att plantan inte vill växa ut i den omgivande jorden utan kan faktiskt torka trots att man tycker att man vattnat. Jag brukar ta loss lite "tussar" av rötterna i såna fall och sen vttna ordentligt så jorden runt omkring riktigt omsluter jordklumpen. Eller så var det bara en dålig planta helt enkelt.
tepa
Hej Eva

Det var ju en god nyhet att det finns perenna. Men hjälper det mig ändå ? Inte riktigt fått svar i denna tråden om Kungsljuset kommer att klara sig och komma upp nästa år. Vad tror du, Eva ? Ifall att det är en perenn sort ? Violkungsljus låter bekant. Fransk var det inte, det skulle jag komma ihåg. Ska undersöka "lappen" närmare ...

Hälsn Tepa
Eva 33c
Om det kommer upp nästa år...
Det är svårt att svara på. Vad skulle jag ha gjort tro... Hur länge sedan är det du planterade den? Var den grön och fin när du satte den?
Kanske skulle jag har grävt upp den och tittat på rötterna, om de såg levande ut, om de verkat vuxit något sen planteringen. Om jordklumpen verkar torr och hård kanske jag skulle "rivit" lite i roten och sedan vattnat och planterat om.
Eller så skulle jag bara avvaktat nästa år. Hm, inga klockrena svar som du ser.
tepa
Hej Eva

Det är två veckor sen i morgon jag planterade det. Alltså det var den nionde september. Jag tror jag gräver upp det, kollar rötterna och planterar tillbaks det. Ska ta lite mer bilder på rötterna.

Hälsn Tepa
tepa
HejGrävde upp Kungsljuset för att kolla läget nertill. Såg ju bra ut, eller vad tycker ni ? Visst var det lite kompakt men jag försökte luckra upp lite. Knölarna såg ju fina ut, kändes fasta och hårda. Rötterna såg inte alls ruttna ut. Planterade tillbaks det och vattnade. Blomstängeln med vissna blommor på var kvar. Ska leta fram lappen senare.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon