kina3
Nyss ringde en ny granne till min obebyggda tomt. Grannen vill röja på min tomt som har blivit rätt uppvuxen och skuggar deras. Vad ska jag tänka på så att min tomt inte förlorar i värde? Vad händer om jag vägrar? Är jag skyldig att röja?

Har egentligen inte alls lust och ork att ta tag i detta nu

Kan jag kanske säga: OK ni får röja om ni tar ner en björk som lutar över ledning och väg... Och annat sådant som JAG vill ha ner.

De får lov från kommunen att röja på allmänningen runt om, men visste inte om de får ta ta träd och inte bara sly. Jag vill ha ner ett träd...
ängsvädd
På din tomt får inte grannen röja några träd förutom de du godkänner, hur mycket träden än skuggar hans tomt.

Du kanske kan markera ut de träd DU vill ha ner men inte tillåta några andra träd - om du vill ha kvar dem.
Piccante
Du har inga skyldigheter alls mot din granne så länge det är träd o buskar på din tomt. Om grenar hänger in hos grannen har denne rätt att ta bort dom på sin sida men inte inne på din tomt. Om träden är i vägen för ledningar så får de som äger ledningen (televerket, Vattenfall vilken typ av ledning det nu är) röja runt den. Men lova inte grannen att på egen hand göra något för "ett träd" blir ofta flera av bara farten.
HelenJ
Det räcker inte att du markerar de som ska bort, det är lätt hänt att andra också åker av bara farten. Ska du släppa in någon att röja på din tomt ska du helst vara med själv så du har full koll. Din granne har inga som helst rättigheter att ta något annat än det som befinner sig på hans egen tomt (överhängande grenar mm), men när väl träden är nere är det ju inte mycket att göra åt det
kina3
Tusen tack för fakta, tips och varningar!

Jag tänker nu att det enda trygga är att jag tar ner träd och sly i egen regi (hyr in en trädfällare och jobbar själv) och att grannen får ersätta vad det kostar plus ger mig en slant för besväret.

Troligast vill de att nedhugget sly ska eldas. Det ser ju inte kul ut med sly som ligger. Det får de dra över och elda på sin tomt. Veden får de.

Är det girigt?
Jag har som sagt inget eget intresse av att röja nu utan det skulle jag ta tag i den dag ett hus ska byggas.
Peztis
Om grannen själv tänker röja så kan du ju vara med när det görs och se till att han tar hand om allt som tas ned.

En trädfällare är ju inte direkt billig... Fick betala 1000:- för ett par år sedan för en björk som skulle ned. De tog visserligen med sig riset men jag vet att många tar mycket mer än så.
Chamomille
CITAT (Peztis @ 22-09-2009, 16:04) *
Om grannen själv tänker röja så kan du ju vara med när det görs och se till att han tar hand om allt som tas ned.

En trädfällare är ju inte direkt billig... Fick betala 1000:- för ett par år sedan för en björk som skulle ned. De tog visserligen med sig riset men jag vet att många tar mycket mer än så.

Det var billigt det... 1000 bara. Här ligger det runt 3500 i snitt för en björk.

Tur att sambon har stolpskor.
ängsvädd
CITAT (kina3 @ 21-09-2009, 23:18) *
Tusen tack för fakta, tips och varningar!

Jag tänker nu att det enda trygga är att jag tar ner träd och sly i egen regi (hyr in en trädfällare och jobbar själv) och att grannen får ersätta vad det kostar plus ger mig en slant för besväret.

Troligast vill de att nedhugget sly ska eldas. Det ser ju inte kul ut med sly som ligger. Det får de dra över och elda på sin tomt. Veden får de.

Är det girigt?
Jag har som sagt inget eget intresse av att röja nu utan det skulle jag ta tag i den dag ett hus ska byggas.

Jag tycker att det är girigt att ge dig en slant för besväret om han dessutom ska betala mycket pengar till en trädfällare när han erbjuder sig att göra jobbet själv. Det är inte säkert att han har råd med det.

Det bästa vore om du och grannen kan samarbeta på något sätt - då skulle kanske grannen kunna ge dig en slant för besväret om han slipper bekosta en inhyrd trädfällare. Det är viktigt att ha goda relationer till sina grannar.
Aqvakul
CITAT (ängsvädd @ 22-09-2009, 18:00) *
Det bästa vore om du och grannen kan samarbeta på något sätt - då skulle kanske grannen kunna ge dig en slant för besväret om han slipper bekosta en inhyrd trädfällare. Det är viktigt att ha goda relationer till sina grannar.

yes.gif
orginalplankan
Grannen har ingenting med eller på din tomt att göra. Ge inte vika för påtryckningar, det slutar bara med att grannen återkommer med fler synpunkter. Om något på din tomt direkt skadar hans hus, staket eller liknande så är det en annan sak men grannen har alltså inget att göra på din tomt. Fråga om du får gå in på hans/hennes tomt och lägga asfalt.
Gudrun i Göteborg
Nu tycker jag vi hetsar upp oss alltför mycket. Om min granne skulle vilja röja sly på min tomt så skulle jag säga "Javisst". Jag skulle vara med när h*n skulle göra det och sen bjuda på fika.
blomkronan
Nu vet ingen av oss hur det ser ut...
Om tomten din ligger så att grannen vill få bort träd pga sol? eller för att det ser för jävligt ut?

Vill han få ner träden pga av solen... då tycker jag att han får bekosta trädfällningen.
Är det för att tomten ser ovårdad ut... då är det du som ska vårda den och stå för kostnaden!! och ansvaret blush.gif

Är det så att du tänker bygga hus på tomten en dag och själv bo där... kanske det kan vara lägligt att inte "bråka" med grannen utan försöka komma fram till en lösning som båda blir nöjda med... flirting.gif
skogstroll
CITAT (blomkronan @ 01-10-2009, 23:07) *
Nu vet ingen av oss hur det ser ut...
Om tomten din ligger så att grannen vill få bort träd pga sol? eller för att det ser för jävligt ut?

Vill han få ner träden pga av solen... då tycker jag att han får bekosta trädfällningen.
Är det för att tomten ser ovårdad ut... då är det du som ska vårda den och stå för kostnaden!! och ansvaret blush.gif

Är det så att du tänker bygga hus på tomten en dag och själv bo där... kanske det kan vara lägligt att inte "bråka" med grannen utan försöka komma fram till en lösning som båda blir nöjda med... flirting.gif

jag håller inte med om att bekosta själv man kan ha olika syn på vad som är ovårdat. jag kan röja för att vara snäll möjligen men om jag haft gnälliga grannar vilket jag inte har, hade de antingen fått nobben eller bekosta min tid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon