mollys_matte
Rensade i en bortglömd rabatt jag hade och under allt ogräs och skunkiga nejlikor hittade jag några små klena perenner.
Såklart vill jag få fart på dem så de kommer tillbaka nästa år.
Kan jag gödlsa dem med nåt, eller ska jag bara ha is i magen?
Funderade på att slänga dit lite algomin, eller benmjöl?
Perennerna i fråga är några alunrot, kärleksört och amerikanskt älggräs.
Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
låt dom va, och ge dom ny näring till våren när dom börjat att växa. om det inte är för små plantor kan du också ta upp dom och jordförbättra till plantornas fördel och tillföra näring. och sedan plantera dom igen. vattna den sommaren som med nyplanterat så kommer dom växa sig fina.
mollys_matte
En alunrot är jätteliten.
Menade du att jag ska jordförbättra nu, eller till våren?
Alexander-VG-zon3
till våren eller försommaren, men är dom väldigt små så kan det vara bättre att ge dom extra näring ( en giva på våren och en i juni). och stödvattna om det behövs. men en trött rabatt där det växer dåligt och blommar dåligt och om där är mycket ogräs så kan det ibland vara bättre att ''börja om'' på nytt med att jordförbättra och gödsla och plantera om växterna.
mollys_matte
Då får det blir ett projekt till våren.
Planen var att göra om rabatten ändå, lite därför den blivit bortglömd...
Hade bara missat vad jag satt i den.
Nya tag till våren, då blir det omgrävning, ny jord och näring!

Tusen tack för hjälpen, kan jag stryka en grej till på "att göra inför hösten" listan... tongue.gif
Bassam
Hej
Man ska inte ge näring på hösten på grund att växter gå på vila , men man kan ge komposten på grund att de löser sig långsam .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon