Full version: BARF till stor hund?
Kajsa i Arvika
Läste på lite om BARF när lillkatten fick problem med kisseriet, sedan dess äter båda katterna BARF mat och det funkar jättebra..! tummenupp.gif

Undrar nu om det finns nån här på Odla eller om ni känner till någon som föder upp stora hundar på enbart BARF mat? Lite nyfiken på hur mycket/vad de får etc..

Tacksam för alla svar, tips etc..
pejori
Mina får ett kilo/dag och står sig bra på det. tummenupp.gif
Nu köper jag färdigt (fryst) färskfoder men tror att det är samma.
Började med det, när min förra blev sjuk och har inte ångrat det, då dom är bra i magen och fina i pälsen. bravo.gif

Mina får Klass foder
Anma
Pejori, hur stora hundar har du (vikt) och vad kostar det att barfa dem?
Har funderat på att börja med barf.
Kajsa i Arvika
Min hund väger väl runt 40kg nu, han är ca 1 1/2 år gammal..

Vad är Klass foder? Heter produkten så? finns det att köpa i vanliga konsum affärer t ex eller djuraffärer?

Ger man extra ben t ex att gnaga på? Extra tillskott av annan sort? Grönsaker?

Sussie F-Flower
Vad står BARF för? confused.gif
Det är väl någon förkortning, antar jag...?
Kajsa i Arvika
Bones And Raw Food .. har jag fått förklarat för mej.. giggle.gif
russin
Mest att läsa hittar du nog på Jipotimas sida. Det är en kennel som föder upp boxer och har BARF-at sina djur i många år. Dom är även en av de som säljer mest mat till folk som ger enligt BARF-metoden till sina husdjur.

Där hittar du även matförslag till hundar i olika åldrar, födoanalyser mm. Hon har även skrivit en bok i ämnet som jag tycker är läsvärd.

http://www.jipotimas.se/

CITAT (pejori @ 22-09-2009, 10:41) *
Mina får ett kilo/dag och står sig bra på det. tummenupp.gif
Nu köper jag färdigt (fryst) färskfoder men tror att det är samma.
Började med det, när min förra blev sjuk och har inte ångrat det, då dom är bra i magen och fina i pälsen. bravo.gif

Mina får Klass foder

Färskfoder och BARF är inte samma sak smile.gif
Fast färskfoder är i alla fall många gånger långt bättre än enbart torrfoder.
Kajsa i Arvika
Tack för det russin! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-09-2009, 11:16) *
Bones And Raw Food .. har jag fått förklarat för mej.. giggle.gif

Jahaa, Tack Kajsa! Då förstår jag varför Pejori nämnde Klass.
Min förra hund (en springerhane) fick också Klass i nästan hela sitt liv. Han hade en underbar päls och fick aldrig heller fukteksem.
Om jag minns rätt så skulle han äta nästan 2 "korvar" (á 500g) om dagen. 1,5 kanske. Han vägde 22-24 kg. Då kostade maten 7:-kg... Undrar vad den kostar idag...?

Vad gäller Klass så känner jag mig helt säker på att man kan använda den som fullfoder även till stora hundar! Absolut! Men dom behöver väl en större mängd... yes.gif Jag minns att det var många som gav sina valpar Klass, från 5 v ålder.
Andra BARF-fodermärken kan jag inte yttra mig om...

Tyvärr kanske inte svaret på din fråga... smiley_small_hug.gif
russin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-09-2009, 11:30) *
Tack för det russin! tummenupp.gif

Så lite så smile.gif
Jag utfodrade själv enligt BARF under ett antal år, men gör det inte längre. Dock ger jag fortfarande emellanåt t ex kycklingvingar/skrov mm, men långt ifrån hel-BARF.
Kajsa i Arvika
Trodde inte det var bra för djur att käka kycklingben, men det är klart att ute i det fria slinker nog både det ena och andra fågelskrovet ner..

Finns det några ben egentligen som INTE är lämpligt att ge?
russin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-09-2009, 12:01) *
Trodde inte det var bra för djur att käka kycklingben, men det är klart att ute i det fria slinker nog både det ena och andra fågelskrovet ner..

Finns det några ben egentligen som INTE är lämpligt att ge?

Egentligen inte - så länge dom är råa. Aldrig ge tillagade ben, då dom ändrar struktur och blir mer hårda/porösa. Hur överlever annars rävar t ex med tanke på alla höns dom käkar laugh.gif

Kyckling är mest lättsmält, så det gav jag ofta under BARF-tiden. Allt från vingar, till halsar och skrovet som blev kvar när jag själv tagit lår och fileer. Likaså hjortnackar var en storfavorit här. Lammben och fläskben kunde ge hård mage här, men bogblad från nöt t ex funkade fint. Jag gav aldrig sågade ben som t ex fläskkotlett. Dom blir oerhört vassa, så där tog jag inga chanser.

Nu är tyvärr min nuvarande hund dålig på att tugga, vilket är en av orsakerna till att jag slutade ge renodlad BARF-kost. Hon sätter lätt i halsen pga för stora svalda bitar och då jag känner två hundar som avlidit just pga ben/brosk som fastnat som lock över luftstrupen så har jag blivit mycket mer försiktig - jag är alltid med när ben ätes.
När jag heller inte längre hade bil, så blev det svårt variera maten - blev lite dyrt i vanlig affär att köpa vissa saker.
pejori
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-09-2009, 11:11) *
Min hund väger väl runt 40kg nu, han är ca 1 1/2 år gammal..

Vad är Klass foder? Heter produkten så? finns det att köpa i vanliga konsum affärer t ex eller djuraffärer?

Ger man extra ben t ex att gnaga på? Extra tillskott av annan sort? Grönsaker?

Här kan du läsa om det.
http://www.klassfoder.se/

Jag beställer det i min Zooaffär och tycker priset är marginellt högre än vanligt foder.

Jag har collie som ligger runt 30-40 kilo

CITAT (Sussie F-Flower @ 22-09-2009, 11:39) *
Jahaa, Tack Kajsa! Då förstår jag varför Pejori nämnde Klass.
Min förra hund (en springerhane) fick också Klass i nästan hela sitt liv. Han hade en underbar päls och fick aldrig heller fukteksem.
Om jag minns rätt så skulle han äta nästan 2 "korvar" (á 500g) om dagen. 1,5 kanske. Han vägde 22-24 kg. Då kostade maten 7:-kg... Undrar vad den kostar idag...?

Vad gäller Klass så känner jag mig helt säker på att man kan använda den som fullfoder även till stora hundar! Absolut! Men dom behöver väl en större mängd... yes.gif Jag minns att det var många som gav sina valpar Klass, från 5 v ålder.
Andra BARF-fodermärken kan jag inte yttra mig om...

Tyvärr kanske inte svaret på din fråga... smiley_small_hug.gif

Jag köper KLASS-Plus och kan då själv lägga i tex ris eller annat .
Det gör att två korvar räcker gott/dygn då mina också får matrester och annat.
Priset jag betalar idag är 190kr/10 kilo.
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 22-09-2009, 18:25) *
Här kan du läsa om det.
http://www.klassfoder.se/

Jag köper KLASS-Plus och kan då själv lägga i tex ris eller annat .
Det gör att två korvar räcker gott/dygn då mina också får matrester och annat.
Priset jag betalar idag är 190kr/10 kilo.

Vad kul att du bifogade den länken Pejjan! Oj, vad dom har vuxit! Finns ju återförsäljare över hela Sverige numera... ohmy.gif Och vad många sorter det fanns nu. När jag köpte så fanns det "Klass med fisk" och "Klass minus fisk". laugh.gif
Motti
Vad trevligt att läsa att så många vill BARF:a,tror att våra hundar och katter mår bättre av det på alla vis de är ju ändå rovdjur från begynelsen.Läste på ett forum för katter där en annvändare var väldigt innsatt i det och födde upp rexkatter på BARF,hon skrev så här :vad tror ni de ger rovdjuren på Kålmården ?inte torrfoder i alla fall,tycker det säger en hel del.Nu har jag katt ju men jag ger honom mycket kött och burkmatt han är nu åtta år kastrerad men har aldrig varit sjuk eller haft urinsten.Vet många vars katter blivit friska från urinsten sen de börjat med blötmat och rått kött.Vad man kan notera är ju att torrfoder enligt min mening innerhåller alldeles för lite Protein och för mycket spannmål.
pejori
CITAT (Motti @ 23-09-2009, 11:34) *
Vad trevligt att läsa att så många vill BARF:a,tror att våra hundar och katter mår bättre av det på alla vis de är ju ändå rovdjur från begynelsen.Läste på ett forum för katter där en annvändare var väldigt innsatt i det och födde upp rexkatter på BARF,hon skrev så här :vad tror ni de ger rovdjuren på Kålmården ?inte torrfoder i alla fall,tycker det säger en hel del.Nu har jag katt ju men jag ger honom mycket kött och burkmatt han är nu åtta år kastrerad men har aldrig varit sjuk eller haft urinsten.Vet många vars katter blivit friska från urinsten sen de börjat med blötmat och rått kött.Vad man kan notera är ju att torrfoder enligt min mening innerhåller alldeles för lite Protein och för mycket spannmål.

Det är det bästa jag gjort, att börja med färskfoder.
När jag började slogs även katterna om KLASS fodret.

Här kan jag själv bestämma vad dom ska ha i, då det är ett fullfoder och vill jag ha i lite spannmål (ingår i bytesdjuren) så åker det ner lite brödbitar, potatis, ris, grönsaker som blir över vid middagen tummenupp.gif
Färska märgben får dom (prima tandborstar) två gånger i månaden. tummenupp.gif
Motti
Har försökt övertyga vänner med hund att de kanske skulle ger mer burkmat och kött men de är så fruktansvärt påverkade av sina uppfödare när det gäller torrfoder,sen är det ju väldigt inkört överallt att torrfoder skulle vara det enda saliggörande för hund och katt,överallt rekomderas torrfoder hos uppfödare veterinärer och Zooaffärer tyvär,det är ju väldigt komersiellt då flera är sponsrade på ett eller annat sätt av torrfodertillverkare,man kan ju tänka sig va besvärligt det skulle vara för Zooaffärerna om de bara fick sälja burkmat eller för alla hund och kattägare att bära hem en massa burkar,det handlar nog mycket om att det är bekvämt med torrfoder det är ju bara att hälla upp i en skål .Jag tror !och det är min uppfattning att många åkommor bland hundar och katter som tex eksem diarre njursten är en följd av torrfoderannvändning,det är inte naturligt för rovdjur att äta torrfoder med grönsaker spanmål och frukt.En vän sa att det skiter så illa när de äter burkmat confused.gif jag frågade då varför inte han åt torrfoder giggle.gif dåligt argument tycker jag.En del blir väl sura på mig här nu whistling.gif men jag tror att det bästa är blötfoder och mycket protein(kött)för våra husrovdjur och det mest naturliga.Sen får ju var och en till sist göra som de tycker är bäst.
pejori
CITAT (Motti @ 23-09-2009, 12:59) *
Har försökt övertyga vänner med hund att de kanske skulle ger mer burkmat och kött men de är så fruktansvärt påverkade av sina uppfödare när det gäller torrfoder,sen är det ju väldigt inkört överallt att torrfoder skulle vara det enda saliggörande för hund och katt,överallt rekomderas torrfoder hos uppfödare veterinärer och Zooaffärer tyvär,det är ju väldigt komersiellt då flera är sponsrade på ett eller annat sätt av torrfodertillverkare,man kan ju tänka sig va besvärligt det skulle vara för Zooaffärerna om de bara fick sälja burkmat eller för alla hund och kattägare att bära hem en massa burkar,det handlar nog mycket om att det är bekvämt med torrfoder det är ju bara att hälla upp i en skål .Jag tror !och det är min uppfattning att många åkommor bland hundar och katter som tex eksem diarre njursten är en följd av torrfoderannvändning,det är inte naturligt för rovdjur att äta torrfoder med grönsaker spanmål och frukt.En vän sa att det skiter så illa när de äter burkmat confused.gif jag frågade då varför inte han åt torrfoder giggle.gif dåligt argument tycker jag.En del blir väl sura på mig här nu whistling.gif men jag tror att det bästa är blötfoder och mycket protein(kött)för våra husrovdjur och det mest naturliga.Sen får ju var och en till sist göra som de tycker är bäst.

Håller med. tummenupp.gif
En orsak till att "torrisen" slagit igenom så hårt, tror jag är enkelheten.
Den häller du upp och så är det bra med det.
Blötmat måste kasseras snabbare och både luktar och drar flugor, mer än torrisen.
Det blir mindre spill och som du sa, tyngden att bära hem det gör nog mycket.
Kajsa i Arvika
Mej gör det inget att släpa på burkar, kan backa in bilen till affären.. giggle.gif Bökigare är att det blir en jädra massa skräp efteråt.. och inte nästvägs till återvinningsstationen.. Torrfoder känns inte bra att ge..

vad jag vill är ju att han ska få i sej de näringsämnen han behöver.. Får väl göra en runda på zooaffärerna och konsumbutikerna och se vad de har att erbjuda.. De kanske beställer hem om man frågar.. g.gif
Motti
Jag fattar inte varför inte hundmatstillverkarna börjat med tetrapack i stället !Maju och flera andra har ju börjat med det ,det blir ju mindre mängd sopvolym av dom och lättare att hantera i sopsorteringen.
Kajsa i Arvika
tummenupp.gif Tetrapack vore definitivt mer lätthanterligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon