I somras när jag och min familj var på besök i Borås så köpte jag en fikonplanta där. Killen i affären sa att det skulle gå att ha den i lägenheten för det hadde han. men nu har det hänt något med min fikon. Den är full med trådar överallt och den har tappat alla blad och frukter så har den dött nu? om inte vad ska jag göra?
Alexander-VG-zon3
22-09-2009, 10:22
nja fikon går inte ha i lägenhet alltid, utan dom vill vara ute (på balkong, uteplats, växthus, trädgård) under den frostfria perioden. då får dom ''känna'' på utelivet och mår bra av ljuset och den höga fukten och växer sig fin och ger frukt och mår bra helt enkelt.
sedan till hösten har man den kvar ute och låter den invintra ( får gula blad och slutar att växa). när ni ser att den fått höstfärg och tappar bladen och det börjar nära sig frost. den tål några frostnätter även i kruka. men sen när det blir för kallt så kan du ta in den och övervintra den i lägenheten, det klarar den däremot väldigt bra även om det är rumsvärme. man kan också ge den extra ljus om den skulle vakna och få nya blad.
men att ha den inne åretrunt i samma värme mår den inte bra av, den får lätt ohyra och ger dåligt med skörd och håller sig mindre vital. dock så finns det dom som lyckas med att ha dom inne åretrunt (jag har inte lyckas) men då handlar det såfall att just den personen har ett väldigt bra inne klimat för ljust fikon. kanske en dåligt isolerad lägenhet vilket ger bättre för fikonet både under sommar som vinter och denna killen har kanske också fönstret öppet under sommaren och då kanske den får en liten köldknäpp.
jag tror inte din har dött, jag tro snarare den kan ha fått ett rejält angrepp av spinn vilket ger trådar/spindel nät på plantan och gör att dom tappar frukter och blad. men lever stammen så om den överlever vintern så kommer nya blad till våren.
CITAT (Zoraya @ 22-09-2009, 10:22)

I somras när jag och min familj var på besök i Borås så köpte jag en fikonplanta där. Killen i affären sa att det skulle gå att ha den i lägenheten för det hadde han. men nu har det hänt något med min fikon. Den är full med trådar överallt och den har tappat alla blad och frukter så har den dött nu? om inte vad ska jag göra?
Innan du gör något, bör vi kanske först konstatera om den lever. Du kan se om den lever genom att lite försiktigt skrapa på barken med en nagel. Om du ser att det är grönt under barken, så lever den.
Om den lever fortfarande, så får vi ta det från det. I så fall, har du möjlighet att ställa ut fikonet över huvud taget?
Men hur vet jag om den lever?
Alexander-VG-zon3
22-09-2009, 10:38
har du bild på den ? man brukar se på barken och på knopparna om den lever.
fikon gör ju så att dom ibland dör och ändå är gröna under barken. men då är dom ofta torra och blek gröna. en frisk ved ska under barken vara ljusgrön/limegrön och vara saftig och se fuktig ut. så kolla med nageln under barken.
Så här ser den ut nu sen den fick en dusch. Läste i en annan tråd att det skulle va bra.[attachment=42350:Dsc00632.jpg] Jag har bara ett litet rum i en studentkorridor så inga möjligheter för uteliv åt blommor här.
Alexander-VG-zon3
22-09-2009, 23:06
det kan bli svårt att få den till att trivas helt ordenligt, men om du ska ha kvar den så försök ha fönstret öppet under sommaren så mycket du kan och sedan hoppas på det bästa under vintern och ge den extra ljus ( har den extra ljus så tål den värmen bättre).
jag tycker den ser levande ut på bilden, mens vårt att säga säkert när man inte ser den i verkligheten du får testa att skrapa barken också. att den tappat blad nu är dåligt ljus och torr och varm luft.
alt under vintern är om du känner någon som kan vinterförvara den åt dig, då kan den stå hos dig under vår-sommar-höst ochs edan övervintra hos någon annan under vintern.
Jag förstår inte vad du menar. Ska någon annan ha den i sitt fönster som är ljusare då. Nä då slänger jag den istället.
Alexander-VG-zon3
23-09-2009, 19:10
CITAT (Zoraya @ 23-09-2009, 20:00)

Jag förstår inte vad du menar. Ska någon annan ha den i sitt fönster som är ljusare då. Nä då slänger jag den istället.
inte?
vad jag menar är att
alt 1 - försök ha ditt fönster öppet så mycket det går utan att du själv fryser för mycket under våren-sommaren, DÅ får den, ditt fikon ''känna'' på ute livet. under vintern ger du den extra ljus och hoppas att den klarar ditt fönster och hoppas på det bästa.
alt 2 - om du frågar någon som du känner som kanske kan ''övervintra'' den åt dig. eller om du kan fråga någon plantskola om dom kan övervintra den åt dig. oftast så kan man ''hyra'' en vinterplats på plantskolor. alltså under vintern har någon annan den som kan ge den vintervila och under våren och sommaren och hösten har du den i ditt fönster.
alt 3 -eller kör på som du brukar och se hur länge du klarar den eller ge bort den till någon.
det är nog dom allt du har.
tack för ditt visade intresse.
CeciliaR
25-09-2009, 12:32
Vad tidigare svar säger Zoraya, som jag inte är säker på att du förstod är att fikon behöver årstidsförändring för att må bra och ge frukt, dvs den behöver en period av vinter (kyla ner mot noll under en period) helst. Därför är det bra om du har möjlighet att ställa den någonstans där den får det ganska kallt men inte minusgrader, utomhus eller inomhus (i tex ett garage eller förråd där det inte är inomhusvärme) under en period under vintern.
Om du inte kan det utan vill att den ska ha blad och fungera som inomhusväxt så får du helt enkelt se till att ge den bra jord (fråga på en plantskola vilken jord du ska köpa), se till att den är väldränerad (dvs att överflödigt vatten kan rinna ut ur krukan och att du blandar i nåt som inte gör jorden för kompakt t ex grus eller lekakulor), duscha den regelbundet, se till att den inte får stå och torka ut för länge och ge den extraljus från en lampa (lysrörstyp eller speciell växtlampa) och hålla tummarna att den samarbetar.
Lycka till!
Tack så jätte mycket CeciliaR.
Jag fick ett jättelångt meddelande från MariaS, som förklarade det här med temperaturer jord och sånt. Så nu ikväll tar jag och Sture tåget hem till mamma i Borås. Där får Sture stanna och bo i mammas gargefönster till sportlovet då han kan flytta hem till mig igen.
Det är inte så lätt det här med blommor när man ingenting kan eller vet. För jag förstod faktiskt ingenting av vad den andra skrev.
Nej nu ska jag packa väskan och stoppa ner Sture så vi kan åka hem.
Tack igen för hjälpen.
skogstroll
25-09-2009, 13:33
de trivs nog bättre ute än inne. min har haft spinn när jag bodde i lägenhet men nu står den ute och mår bättre, och gott me fikon
Ja jag har förstått det nu. Men killen på Blomsterlandet sa att det räckte med öppet fönster så jag trodde på det. Så Sture får bo hos mig under vår och höst och hos mamma på sommar och vinter så han mår bra.
Hej då så länge så ses vi i nästa vecka.
Alexander-VG-zon3
25-09-2009, 13:49
CITAT (Zoraya @ 25-09-2009, 14:42)

Ja jag har förstått det nu. Men killen på Blomsterlandet sa att det räckte med öppet fönster så jag trodde på det. Så Sture får bo hos mig under vår och höst och hos mamma på sommar och vinter så han mår bra.
Hej då så länge så ses vi i nästa vecka.
bara av undran vilket blomsterlandet i borås köpte du det ifrån?
det låter väldigt krångligt det där, under sommaren trivs dom väldigt bra även inne, men som sagt dom vill gärna ha svalka någon gång antigen på hösten eller vintern.
kanske bättre att du låter din mamma ha det ''hela'' tiden, än att åka fram och tillbaka och för att bara ha den under ett par månader i ditt fönster. du kan ju ha den där under sommaren med ifösig, men mycket krångel för en växt som inte riktigt trivs inne. bättre att du köper fönster ficus eller nåt som trivs inne. nästa gång du åker till någon av blomsterlandet i borås så fråga efter krukväxter som du kan ha inne.
Gudrun i Göteborg
25-09-2009, 13:59
CITAT (Zoraya @ 25-09-2009, 14:30)

... För jag förstod faktiskt ingenting av vad den andra skrev.
Vill bara tala om att jag begrep allt vad flaxxs skrev
Hej
Dvärge växter behöver bra fuktighet och lyser så man ställa en cup vatten på kruka eller bredvid krukor , jag försökte och det funger jätte bra.
Obs man kan ställa växter vad som helst men man ska anpassa miljö platsen till växt .
Bassam
CeciliaR
25-09-2009, 21:24
Flaxxs skriver mer än begripligt såklart, men jag tror att svaret krävde lite grundkunskaper som man får när man hållit till här ett tag

På tal om det så är det mycket roligt att upptäcka vad mycket jag lärt mig av er under mina två år här
Sture har dött! Jag tog med honom tillbaka till blomsterlandet och fick veta att killen som sålde den till mig, va bara där tillfälligt och har slutat nu. Tur är nog det, för det vart inget bra som han sa till mig.
Alexander-VG-zon3
11-01-2010, 19:44
CITAT (Zoraya @ 11-01-2010, 19:28)

Sture har dött! Jag tog med honom tillbaka till blomsterlandet och fick veta att killen som sålde den till mig, va bara där tillfälligt och har slutat nu. Tur är nog det, för det vart inget bra som han sa till mig.
jag jobbade på blomsterlandet i somras i borås (den inne i borås), men det kan ju inte vara mig som du menar då vi inte har tagit hem/eller sålt några fikon alls under den tiden jag jobbade där. så antigen
ljuger du eller menar du det
andra blomsterlandet i Lockryd.
har vi kanske fått ett troll på odla hmm som försöker smutskasta mig ? man kan ju undra.
och har den dött så har du själv orsakat det för fikon dör inte av att ha det så som du beskriver bara trivs ''sämre''.
ja jag har väl sagt mitt så kan du gå och begrava ditt fikon eller köpa ett nytt när du kan ge den rätta förhållanden.
(ursäkta om jag låter lite barsk nu)...........
Hej
Det är bra när köper man växter vet vilka miljö behöver , det räcker inte att man fråga bara säljare även om de har ansvar. Obs du kan inte behålla den så det är bra att bjuder den till andra .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.