Full version: Cyklamen utomhus?
Jennyn
Jag har läst att det finns cyklamen som klarar sig utomhus i Sverige. Jag antar att det inte är samma sorter som de man har inomhus. Har någon erfarenhet av utomhuscyklamen? Var får man tag i dem? Är de lätta att övervintra? Hur ser de ut? När ska man plantera dem?

Undrar Jennyn
Blomstertanten
Det är nog en annan sort!
Har provat en gång, men kommer inte i håg var jag köpte knölarna.
Har antagligen försökt förtränga det! blink.gif
Tyckte att det lyckades först ! Kom upp blad, som sedan vissnade ner. Året efter kom en liten ynklig blomknopp, och jag var själaglad!
Sen dog plantan innan knoppen hann slå ut ! Knölarna ruttnade bort ! sad.gif

Vet inte om det beror på att jag satt dom på fel ställe eller de konstiga blöta vintrarna som varit de senaste åren.

Hoppas du har bättre tur!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns några olika arter cyklamen som är härdiga men de brukar inte vara så jättehärdiga zon 1-2(3). Vill gärna planteras i skuggigt läge.

Såg at Zetas har 4 sorter härdig Cyklamen i sin lista som finns på nätet. Jag har försökt kolla om Lilla fiskaregatan säljer knölar men deras sida verkar ligga nere för tillfället.
Christer i Falköping
Om man går med i STA så kan man få tag i fröer till olika härdiga sorter genom fröförmedlingen de har varje år.
Christer.
Sylvia
Jag har Cyklamen coum och hederiifolium, den senare är grön året om! Blommar på våren gör bägge två.
Hannele
Jag vann en pytteliten hederiifoliumTAG:s lotteri,
hoppas den trivs hos mej!
Eva i Norrköping
Jag köpte två cyklamenknölar på en mässa i april. Stoppade ner dem i jorden - på snedden, efter försäljarens rekommendation. Då minskar risken för att de ruttnar.
Inget hände på hela sommaren och jag tänkte att jag nog hade misslyckats. Men i september dök det upp små blommor! De åtföljdes av blad, och nu är det en hel rosett med blad, och fortfarande några blommor. Återstår att se om de överlever vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon