Full version: Lite undringar
pikelocator
Hej alla!
Jag har en kiwiplanta som jag planterat i jorden inne i mitt växthus. Höjden upp till nock är fyra meter och dit upp når den utan problem. Den har inte gett någon frukt ännu. ( Köpte den förra sommaren).
Fråga - Bör jag klippa ner den i vinter? Kanske vid ett annat tillfälle?

Jag har även en passionsfrukt i mitt växthus. Den står i kruka och är köpt i våras. Den har utan vidare vuxit från 20 cm till ca 2 meter idag. Bör den klippas ner och i så fall när. Faktum är att passionsfrukten växer å bara den så jag vet inte hur sugen jag är på att ha den i växthuset. Det är mycket annat som ska få plats nämligen.
Jag bor i Malmö och är tacksam för svar

pike
Alexander-VG-zon3
Kiwi - klipper du inder vintervilan. dom beskär du som vindruvor. det du kan göra nu är att leda upp en huvudstam som ska stödja plantan. och sedan spaljera upp skotten på sidorna soms edan ska bära frukt.

Passiflora kan du om du vill toppa ner långa rankor till 4-8noder, bladpar. detta gör du under vintervilan eller under våren. klipp strax ovanför en nod, bladpar.

Red Top
Jag har inte själv odlat kiwi, men jag undrar om det går att få frukt om man bara har en planta. Måste man inte ha både en hon- och en hanplanta för att få frukt?
Alexander-VG-zon3
jo man måste ha två st för att få frukt OM man nu inte köper en självfertil sort (finns en del). men även dom självfertila får större och mer med frukt om dom korspollineras.
Red Top
Tack Flaxss! Då tänkte jag rätt. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon