Igår pratade jag med våra blivande grannar som ska bygga hus intill oss. På tomten står ett växthus som dom måste montera ner för att tomten ska höjas. I växthuset finns en vinranka som dom sa skulle bort (till Gud sa dom faktiskt). Dom sa att om jag ville så kunde jag gräva upp det.
Jag tror inte att plantan är skött på många år, inte fått vatten eller blivit beskuren. Det är blå druvor i massor, dom är inte kärnfria och dom är väldigt små och goda.
Omkretsen på äldsta delen av stammen är 14 cm och grenarna som är ett par stycken i alla fall är 2-3 meter långa.
Vad jag funderar på är om det är en växthusdruva eller ej. Vi har redan en vinranka med i princip likadana frukter som växer mot en vägg och dom är nästan godare och lika mogna, sorten heter Rondo.
Hur skulle ni ha gjort, ta hand om vinrankan eller ej? Sätta den utomhus? Kanske på utsidan mot vårt nya växthus?
Inne i växthuset vet jag inte om jag vill ha den för den kommer att ta så stor plats, fast å andra sidan kanske det blir jätteläckert när den får klättra upp o ge skugga till andra plantor.
Måste man gräva ner den i jorden eller kan man ha den i en jättestor kruka?
Växthuset som är på 14 kvm och har närmare 3 meter i nockhöjd kommer troligtvis inte att vara uppvärmt den kallaste delen av året utan kommer nog att stå kallt november-februari-mars.
Som golv i växthuset har vi lagt sten och till våren kommer vi att göra odlingslådor som vi ställer ovanpå stenen.
Vore tacksam för tips o råd för växthuset är alldeles nytt så jag vet inte riktigt hur det funkar ännu. Har införskaffat en värmefläkt så säsongen kan förlängas.
Hur gammal kan plantan vara?