Full version: Plommonträd
frågvis

Har ett plommonträd som har vuxit mycket på höjden. Det är ca 4m högt.Jag tror att det skulle behövas beskäras, men jag vet inte hur. dunno.gif

[attachment=42340:DSC00091.JPG][attachment=42341:Plommontr.jpg]
Så här ser det ut nu. Under sommaren har bladen sett ut så här, är det sjukt ???? eller. Det blev inga plommon i år.

Skickar en skiss på vad de olika grenarna heter så kanske någon kan förklara för mig vilka som ska klippas. Hoppas någon kan hjälpa help.gif mig, så jag inte tar död på det.

[attachment=42338:image002.jpg]

Frågvisa Britta zon 2-3

Jan af Lisö
Britta, sök här på Forum under beskära plommon, så borde du hitta massa information. Du är inte den första som ställer frågan.

Kortfattat
- Man beskär plommon under JAS
- Plommon skall beskäras så lite som möjligt, till skillnad från t.ex äpple så stimuleras plommon inte till att bilda nya skott när gamla tas bort
- Man tar bort grenar som skaver mot andra grenar, såna som växer inåt kronan samt såna som växer så tät att frukten får för lite sol

Du skriver inte hur gammalt ditt träd är och inte vad är det för sort. För vissa sorter, t.ex Rene Claude d'Oullins kan det ta drygt 10 år innan det bär frukt. När trädet bär frukt så riktas grenarna mera utåt pga frukttyngden.

Dina blad verkar ha drabbats av skorv, det kan bero på den fuktiga sommaren eller att trädet är ungt och svagt. Ge det bra med gödsel tidigt på våren (ej efter midsommar) samt se till att det får gott om vatten (om trädet är ungt) och hoppas att det ser bättre ut nästa år. Tänk på att röttrena har sitt upptagningsområde från dropplinjen och ca 1/2 meter utåt.

Sen rekommenderar jag Cillas hemsida, finns massa info, främst om äpplen men mycket gäller även för stenfrukter (förutom beskäring).
frågvis
CITAT (Jan af Lisö @ 22-09-2009, 19:53) *
Britta, sök här på Forum under beskära plommon, så borde du hitta massa information. Du är inte den första som ställer frågan.

Kortfattat
- Man beskär plommon under JAS
- Plommon skall beskäras så lite som möjligt, till skillnad från t.ex äpple så stimuleras plommon inte till att bilda nya skott när gamla tas bort
- Man tar bort grenar som skaver mot andra grenar, såna som växer inåt kronan samt såna som växer så tät att frukten får för lite sol

Du skriver inte hur gammalt ditt träd är och inte vad är det för sort. För vissa sorter, t.ex Rene Claude d'Oullins kan det ta drygt 10 år innan det bär frukt. När trädet bär frukt så riktas grenarna mera utåt pga frukttyngden.

Dina blad verkar ha drabbats av skorv, det kan bero på den fuktiga sommaren eller att trädet är ungt och svagt. Ge det bra med gödsel tidigt på våren (ej efter midsommar) samt se till att det får gott om vatten (om trädet är ungt) och hoppas att det ser bättre ut nästa år. Tänk på att röttrena har sitt upptagningsområde från dropplinjen och ca 1/2 meter utåt.

Sen rekommenderar jag Cillas hemsida, finns massa info, främst om äpplen men mycket gäller även för stenfrukter (förutom beskäring).

Tack Jan för ditt svar. Här får du några av mig.
Vet ej varken ålder el sort. Övertagit en kollonilott där det finns både äpple, päron och 2 sorters plommon, ett gult (det på bilden) och ett blått. Bägge gav mycket plommon förra året.
Tycker du att det behöver beskäras?
KURT
Bladen har nog drabbats av det som kallas hagelskottssjuka:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry617866
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/utan_ser...1/UST91-1AA.HTM

Jan af Lisö
Av det som jag kan se på bilden så behöver inte trädet beskäras speciellt mycket, kanske bara en lätt gallring inne i kronan.

Om du hade väldigt mycket gula plommon i fjol i zon 2-3 och de smakade gott så låter det på mig som René Claude d'Oullins. Det är en sort som skall kartgallras ordentligt, då blir frukten större och godare. Blir med tiden mycket stora träd. Att det var extremt många plommon ena året kan förklara att trädet inte orkade bilda blomknoppar i fjol - sånt kan åtgärdas med kartgallring. För jag antar att det blommade bara lite i år.

Om det blommade bra i år och det blev inga frukter så kan det vara andra orsaker att det inte blev några frukter, troligen pga insekter.
frågvis
CITAT (Jan af Lisö @ 23-09-2009, 19:58) *
Av det som jag kan se på bilden så behöver inte trädet beskäras speciellt mycket, kanske bara en lätt gallring inne i kronan.

Om du hade väldigt mycket gula plommon i fjol i zon 2-3 och de smakade gott så låter det på mig som René Claude d'Oullins. Det är en sort som skall kartgallras ordentligt, då blir frukten större och godare. Blir med tiden mycket stora träd. Att det var extremt många plommon ena året kan förklara att trädet inte orkade bilda blomknoppar i fjol - sånt kan åtgärdas med kartgallring. För jag antar att det blommade bara lite i år.

Om det blommade bra i år och det blev inga frukter så kan det vara andra orsaker att det inte blev några frukter, troligen pga insekter.

Det var väldigt få blommor och lika få blad.
Kurt skrev tidigare att det kanske var drabbat av skotthagelsjuka. kanske en orsak till utebliva frukter. Om den har det är ju frågan om det återhämtar sig till nästa år. Avvaktar nog att beskära det i år, utan väntar tills nästa höst. Då får man hoppas att det har tid på sig, att friskna till utan att man stör det i utvecklingen inför framtidens frukter. Ska försöka ta reda på om det är den sorten du skriver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon