Full version: Höstastrar...
tepa
Hej

Ifjol hann jag inte få några blommor på mina perenna höstastrar. De har bara knoppar ännu. Hur långt har era kommit i blomningen ?

Hälsn Tepa
Solstorm
Ett fåtal blommor har slagit ut och det finns mängder med knoppar som säkert dröjer ett tag innan de slår ut.
tepa
Tack för upplysningen, Solstorm. Du kanske bor mera söderut än jag ? Jag hör nog till zon 3-4. Jag tycker nog mina ser fina och friska ut, så det är väl bara att vänta. Och hoppas på att de hinner iår. Ifjol var de nog ännu senare, men då hade jag dem skuggigare. Nu, däremot, står de soligt !

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Inga blommor i sikte ännu. Kunde inte tåla mig, så jag köpte nya Höstastrar....

Hälsn Tepa
zaaritha
Bor utanför Hjo.
Här blommar ljuslila o mörklila höstastrar!
tepa
Snälla Zaaritha, skulle gärna se lite bilder. Här, när man köper Höstastrar, så är dom ju så låga ! Mina, som jag har haft i rabatten ett par år, är så höga, ska dom vara så ?

Hälsn Tepa
zaaritha
Ja, de vi har i en obefintlig rabatt är ca 50 cm höga!
Monica B
Höstaster skall bli mellan 50 och 70 cm höga. Ja, dom man köper för ett par tior på plantskolorna som utplanteringsväxter/krukväxter vid den här tiden på året är riktigt låga. Jag begriper ivarje fall inte vad dom gör med dom för att hålla dom sådär låga. För mig är höstaster en hög perenn.
Blommar? Tja mina här i söder har precis börjat slå ut och det är ju som det skall vara. Tepa du säger att förra året hann du inte få några blommor på dina höstastrar. Är det höstaster eller oktoberaster som du har. Jag har båda och oktoberastern är som namnet säger något senare i sin blomning och längre upp i landet så kan det vara svårt att få se blomning då frosten kommer mycket tidigare där. Visserligen är aster en väldigt tålig växt men den som kallas för oktoberaster verkar vara något känsligare än den vanliga höstastern.
tepa
Hej Monica

Jag har ingen aning om mina är höst- eller oktoberastrar. Går det inte att se på bilden överst i tråden? Jag vet inte hur respektive ska se ut.

Hälsn Tepa
Red Top
Hej Tepa!

Det är lite svårt att säga från en bild, men jag tror det är en oktoberaster du har. Det finns lite olika sorter.
Lägger in bilder på min från idag och från i fjol när den blommade, så kan du jämföra.
Jag odlar i zon 4-5. Astern står soligt och hinner alltid blomma innan Kung Bore tar den. Den är rätt frosttålig.

Oktoberaster

Oktoberaster

Edit: Hade skrivit fel odlingszon. blush.gif
Monica B

Tepa, här har jag "lånat" lite text om höstaster kontra oktoberaster. Skall man vara petig så heter dom inte Aster novi-belgii utan Symphyotrichum novi-belgii idag om jag har förstått saken rätt. Begriper inte varför dom måste hålla på att ändra i systematiken på det här sättet. Men, hur som helst, här kan du läsa lite om skillnaderna.

Aster novi-belgii är den "riktiga" höstastern. Dessa är ståtliga perenner på 100 - 120 cm och med starkt förgrenade själkar med stora kvastar av blommor. Blommorna är ca. 3 cm breda och kan vara enkla eller fyllda. Själva arten odlas inte längre men det finns massor av namnsorter i olika färger: den djupvioletta, 80 cm höga 'Chequers', den röda, dubbla 90 cm höga 'Crimson Brocade', den 1 m höga halvdubbla, ljusröda 'Marie Ballard' och många flera.

Man har benämnt en senblommande grupp med lågvuxna sorter, 20-45 cm och med ett tuvbildande växtsätt, för oktoberaster. De blommar som namnet antyder, i oktober-november och hinner inte alltid blomma i de högre zonerna, där de visserligen vore härdiga. De hette förr Aster dumosus, men är numera förda under Aster novi-belgii. Blommorna är små men talrika och de finns i många färger beroende på namnsort: rosa, lila, blåa, röda och vita. Blommorna är antingen enkla eller dubbla. Det är ofta sorter av denna aster man köper i krukor på hösten. Då är de är starkt retarderade för att förbli låga, men om man planterar en sådan i rabatten, kommer den nästa år som en normalhög perennväxt. Ibland kan dessa angripas av mjöldagg. Zon 5.
Några namnsorter: 'Lady in Blue', 'Jenny' och 'Alice Haslam'. Zon 5.

Red Top
Nu blev jag alldeles förvirrad. unsure.gif

Jag har alltid trott att min är en sk "Oktoberaster".

Men enligt texten du lade in, är det tydligen en riktigt gammal hederlig höstaster. Den har stått i trädgården i drygt 40 år, och sedan jag tog över efter mina föräldrar( för drygt 10 år sen) har den vuxit till sig rejält sen jag flyttat den till ett soligare läge. Den är c:a 150 cm hög och väldigt stor i omkrets.

Så visst odlas den fortfarande. giggle.gif
Monica B
Hmmm, ärligt talat så måste det ju finnas andra skillnader än höjden. Om man läser texten noga så hittar man följande rad:

Då är de är starkt retarderade för att förbli låga, men om man planterar en sådan i rabatten, kommer den nästa år som en normalhög perennväxt.

Det innebär alltså att om man planterar en oktoberaster i sin rabatt så kommer den året därpå att vara lika hög som en höstaster.... eller..... confused.gif . Det måste ju som sagt finnas andra olikheter. Fast jag är inte människa att se det på blommor eller blad. Tycker att dom ser likadana ut. Om man skulle gå på texten ovan så är dom där låga lila och rosa astrarna som man köper i butikerna vid den här tiden på året, oktoberaster crying.gif . Dom är ju låga, ca 20 cm höga, och blir höga året därpå om man planterar ut dom i rabatten. Jag har aster som jag köpt i plantskolan som röd oktoberaster och den är minsann lika hög som mina höstastrar. Enda skillnaden är att den blommar senare än dom andra som jag köpt som höstaster. Jösses vad rörigt wacko.gif
Red Top
Håller med

Att jag förmodade att min troligen är den gamla sorten, var den här delen av meningen .................starkt förgrenade själkar med stora kvastar av blommor.

Just så växer min. Det räcker med en "kvast" i en vas.
Sussie F-Flower
CITAT (Red Top @ 27-09-2009, 12:17) *
Hej Tepa!

Det är lite svårt att säga från en bild, men jag tror det är en oktoberaster du har. Det finns lite olika sorter.
Lägger in bilder på min från idag och från i fjol när den blommade, så kan du jämföra.
Jag odlar i zon 5-6. Astern står soligt och hinner alltid blomma innan Kung Bore tar den. Den är rätt frosttålig.

Oktoberaster

Oktoberaster

Åhh, så mycket vackert jag har att se fram emot... wub.gif
Jag köpte höstaset från odla ifjol. Just nu har dom utvecklats till knoppstadiet som är på din bild2, RedTop. Plantan är nog 1m hög. Har fått stött upp den. Stor och yvig är den. Själva kommande blomsterytan, eller vad jag ska kalla den, är ca 60 cm i diam. FULLSMOCKAD med knoppar!!!
Längtar! Snart kommer väl frosten... -cry-.gif
Red Top
Gråt inte! smiley_small_hug.gif

Den klarar nattfrost. Åtminstone gör min det.
Sussie F-Flower
CITAT (Red Top @ 27-09-2009, 23:34) *
Gråt inte! smiley_small_hug.gif

Den klarar nattfrost. Åtminstone gör min det.

TACK!!! kram2.gif
-Vad du är gullig...! tummenupp.gif

Det var ju bra om dom tål frosten, för till veckan kommer detantagligen att bli kallt här. Kanske inte minus, men inte långt ifrån. Man vill ju kunna njuta ett tag av de vackra blommorna också...

Kan det vara som så, att efs det är första året för plantan att blomma, så blommar den senare...?
Kanske kommer den att blomma lite tidigare nästa år...? dunno.gif (bara en fundering)
Red Top
Min blommar ju inte heller nu. De blommande bilderna är från i fjol.

Det dröjer nog en vecka eller två innan den slår ut.
Sussie F-Flower
NU har mina höstastrar (samma sort som red top hade) slagit ut... Närmare bestämt för några dagar sedan...

Och så kom snön och minusgraderna... -cry-.gif Måste nog plantera om den till våren så att den står soligare än vad den gör nu så att den kommer igång att växa och frodas tidigare och kan börja blomma lite tidigare...

edit:tillägg.
tepa
Hej

Bara knoppar på mina. MEN jag har en annan sort, mera ljuslila-rosa, heter visst Brittsommaraster. Den har blommat länge. Denna sort fick jag av min mans släkting, hon har också den sorten jag har som bara har knoppar. Hon sa att de BLOMMAR INTE ! Gräv bort...? Finns det faktiskt en sådan sort och vad kan DEN heta på latin ?

Hälsn Tepa
vanjalarsa
Brukar köpa astrar i kruka på konsum på hösten för en struntsumma. Plantera ut och de kommer varje år sedan.
Det har iallafall mina gjort.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
tepa
Hej Vanjalarsa

Inte har du råkat spara "lappen" ? Kanske står ett latinskt namn där...

Hälsn Tepa
vanjalarsa
Hej
Nej tyvärr så har jag inget namn men jag har köpt billiga astrar i småkrukor på höstkanten i flera år.
De brukar finnas på de flesta matbutiker. NU gör jag inte det längre , men de blir som vilka perenner som helst.
tepa
CITAT (vanjalarsa @ 12-11-2009, 18:54) *
Hej
Nej tyvärr så har jag inget namn men jag har köpt billiga astrar i småkrukor på höstkanten i flera år.
De brukar finnas på de flesta matbutiker. NU gör jag inte det längre , men de blir som vilka perenner som helst.

Hej

Snälla Vanjalarsa, den 26.9 hade jag ett inlägg här och en bild på de nya höstastrarna jag köpte. Vad jag minns så ser de som inte vill blomma annorlunda ut. Kan du titta om dina som blommar är likadana som på min bild ? Har för mig att de som inte vill blomma var mera blå-lila och rosa-lila.

Hälsn Tepa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon