lokatten
Hej
Jag bor i zon 2 och det är ju fortfarande ganska varmt ute därför undrar jag om man bör vänta med att så perenner? Jag har redan sått ngr bolltistlar och rudbeckior i krukor med såjord som jag har ställt ut och täckt med fiberväv. Ska gräva ned dom i rabatten vid väggen.

Om perennerna börjar gro i de nedgrävda krukorna innan vintern kommer de då att dö när det blir kallt?

Har köpt en massa fröer (temynta, stockros, stjärnflocka mm) som jag tänkt så. Kan jag göra det nu eller är det bättre att vänta tills i vår? Jag har inte tillgång till något växthus tyvär.
Hoppas någon vill svara. Tack.
inglan
Hej!
Eftersom många perenner självsår sig och kanske gör det just på höstkanten så kan jag inte tänka mig att det skulle bli några problem. Vet inte om några av dem du nämnt är känsligare men stockros självsår sig här i mina rabatter, så de små plantorna måste ju tåla vintern även om bladen vissnar ner. Men det låter klokt att ha dem skyddat i krukor.
Får se om någon som vet mer ger dig bättre svar.

Hälsningar Inglan smile.gif
Gåsis
Om det gror nu är det nog stor risk att dom små inte klarar vintern. Det som behöver kylperiod för att gro brukar jag försöka så så pass sent på hösten att det inte är någon risk att de gror.

/Åsa
Eva 33c
Det går bra att så nu om du redan har fröer. Vissa sorter gror bäst om de sås så de får en vinter innan först. Bla stjärnflocka du nämner. Andra behöver ingen vintervila utan gror när det är "rätt" temperatur för just den sorten. Visst kan en del fröer gro före vintern nu om det blir varmt, men de flesta gör nog inte det. Och även om de gror så kan de överleva vintern. I många fall är det också så att alla fröer i en sådd inte gror på en gång. Så även om några skulle duka under under vintern finns det fröer kvar som sedan gror i vår.
Det som är den största faran, tycker jag, för fröer som sås i krukor är om det blir för blött under för lång tid. Dels packar jorden lätt ihop sig och dels kan fröerna antingen flyta bort eller ruttna. Den risken finns ju inte för självsådda fröer i rabatterna. Jag ställer mina utesådder under ett träd eller under något tak. Har man tillgång till snö så är det bra att skotta över, det håller temperaturen jämn och fukten kvar längre under våren. Nästa krisperiod är just våren, så man inte glömmer vattna när det har börjat tina och bli varmt.
Att jag oftast sår på vårvintern (och ställer ut) beror egentligen mest på att det är först då jag fått hem alla fröer ur de "nya" katalogerna. På hösten så jag egeninsamlade frön.
lokatten
Tack för er eminenta hjälp! Jag tänker så det jag har och se vad som händer. Jag sår inte alla frön i påsarna så en del kan jag ju spara till våren och så då. Det skulle vara kul att tidigt få lite större perenna plantor än vad jag fick i år vid vårsådden, därför sår jag nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon