DykUnderYtan
Jag har under en tid funderat på om det är värt att skaffa programmet "Perenner och lökväxter" på CD-rom som Odla säljer här: http://www.odla.nu/perenn-cd/

Är det någon som har testat det? Enkelt att använda? Hur är det jämfört med en bra växtbok? Helt enkelt, är det värt att skaffa eller är det bortkastade pengar?
blomkronan
Med ett odla-forum som denna wub.gif och hela internet, behöver man inte lägga ut pengar på en CD smile.gif
Men tycker man att det är kul att ha så kan man ju skaffa en...

En bra växtbok föredrar jag... den kan jag ju ta med mig ut i trädgården smile.gif
Eva 33c
Jag har den sen länge och jag använder den inte särskilt mycket. En bok ger bättre överblick, man kan ju snabbt bläddra bland sidorna tills ögonen hittar nåt tjusigt. Här måste man ju klicka fram varje enskild växt från en liten textrad. Å andra sidan kan man göra sökningar som tex "blå blommor 50cm höga i skugga". Och det är väl snitsigt, men inte ens det gör jag i särskilt stor utsträckning... Fast jag har ju hållit på med växter ett tag så mycket av detta har jag i huvudet. Som nybörjare hade jag nog använt den mer.
Och mysfaktorn med en bok som nattlektyr ska inte underskattas.
Det är nog framförallt möjligheterna att sortera och göra urval som är fördelarna med denna CD. Och det är väl inte fyskam. Så det beror lite på vad man är ute efter.
diva&hero
Jag fick den med en tidningsprenumeration för flera månader sen. Den ligger oöppnad ff.. Känns ju inte så jättekul att sitta och kolla på en dvd om man vill lära sig något.
En försäljare ringde också och ville sälja nåt sånt och han försökte övertala mig att köpa en serie eller nåt(lyssnade inte så noga), till slut tröttnade jag och sa till honom att om jag vill veta nåt så tar jag internet till hjälp. Det hade jag ju rätt i sa han då, och tackade för sig..
Eva 33c
Jag tror inte att den DVD du fick med tidningen är samma som den DykUnderYtan frågar om. Den hon undrar över är en CD som innehåller en massa fakta och bilder om olika perenner och lökväxter, som en uppslagsbok fast på CD då. Inte någon film eller så. Jag tror jag fick den du talar om med Allt om trädgård och det var nån slags film om trädgårdsodling, jag slängde den faktiskt otittad.... Vet att flera hade tekniska problem med att se den också, men den kanske är bra, jag bara orkade inte.
DykUnderYtan
Okej, tack för svar. Det var mest för att jag tyckte det hade varit kul att ha, samlare som man är.

CD:n man fick med Allt om trädgård är en annan, den har jag redan men man har ju sett mer upphetsande film än så. tongue.gif
ylvahi
CITAT (diva&hero @ 23-09-2009, 12:42) *
Jag fick den med en tidningsprenumeration för flera månader sen. Den ligger oöppnad ff.. Känns ju inte så jättekul att sitta och kolla på en dvd om man vill lära sig något.
En försäljare ringde också och ville sälja nåt sånt och han försökte övertala mig att köpa en serie eller nåt(lyssnade inte så noga), till slut tröttnade jag och sa till honom att om jag vill veta nåt så tar jag internet till hjälp. Det hade jag ju rätt i sa han då, och tackade för sig..

Samma här.
smuleborg
CITAT (blomkronan @ 23-09-2009, 08:17) *
Med ett odla-forum som denna wub.gif och hela internet, behöver man inte lägga ut pengar på en CD smile.gif
Men tycker man att det är kul att ha så kan man ju skaffa en...

En bra växtbok föredrar jag... den kan jag ju ta med mig ut i trädgården smile.gif

Håller med, med ett forum som detta och hela internet...

Och en bra bas-perennbok. Jag väljer, utan tvekan, "Perenner Inspiration Skötsel Lexikon" (Marie och Björn Hansson). Finns att köpa relativt billigt på någon av internetbokhandlarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon