Full version: ros + pioner
ängla
Jag blir ägare till rosen Irma nu i dagarna. Ska ännu gräva upp en planteringsgrop så alla ideér är fria ännu. Jag har även några olika pioner som står på fel plats och en står ännu i kruka (buskpion). Min ideé är om jag ska göra en större, upphöjd rabatt med rosen och pionerna. Kan det bli bra, snyggt, funkar de ihop??????????? confused.gif

Ezereht
Pionerna blommar ju ganska kort och är sedan mest en massa (fina) blad. Jag skulel nog tycka det var fint i så fall att bryta av det fluffiga bladmassorna med en till "hög" klättrande sak. Kanske en klematis?

Jag har rosor och pioner bredvid varandra, men ha bra avstånd för pionerna blir jättestora. Tänk också på att de inte skymmer solen för rosen, eller att det är en klätterros som kommer över pionen så den får sol.

flouee
Jag ska plantera fyra klätterrosor mot ett staket, och mellan dessa ska jag sätta pioner! Tänkte att det blir fint både på våren och senare under sommaren då smile.gif
mino
Jag har också pioner och rosor ihop. Det funkar bra eftersom pioner har ganska ytliga rotklumpar och stör inte rosorna (och tvärtom). Jag är ingen expert på pioner men jag har aldrig märkt av att de skulle ha problem med den jorden som passar till rosorna.
Kajsa
Har planterat många nya pioner sista åren mellan rosorna, bara man har i bakhuvudet att dom blir stora med åren, man flyttar och delar inte pioner på samma sätt som man gör med andra perenner. Rosor och pioner är underbart ihop.
ängla
det låter som om det ska gå bra. Då är det bara o gräva o plantera då. Rabatten kommer bli helvt under en vid ek som ger halvskugga åt pionerna. Tack för svaren biggrin.gif
Stiffe
Varför inte också komplettera med Lavendel? Den tycker om upphöjda bäddar, och är suverän till både rosor och pioner.
/S
ängla
tummenupp.gif Jag har ingen lavendel än, har liksom inte passat in nånstanns. men i denna kommande rabatt, där blir det lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon