Geranium
Hej, undrar en sak om Daggsalvia (Salvia farinacea). Läser på t.e.x: den här sidan att den är ettårig: "Salvia farinacea, Daggsalvia Blue Victory, mörkblå, annuell"

Däremot på Odlas artikelsida står det att den är flerårig: "Daggsalvia är en perenn växt som är utmärkt t.ex. som kantväxt till rosor och i perennrabatten."

Nu undrar jag: är den perenn eller ej? Jag har ett 40-tal såna i rabatten som jag planetarde i våras...

Tack för svar!
Eva 33c
Jag tittade i SKUD och där står att den är perenn men oftast odlas som ettårig. En "äkta" anuell lever bara en säsong oavsett vilken zon man bor i.
Här i zon 5 kan man nog glömma att daggsalvian skulle överleva vintern, men kanske hos dig? PRova. På Odla sidan står att den kanske behöver täckas under vintern.
Alexander-VG-zon3
den är flerårig men dåligt härdig den kommer från Mexiko och är även i sin naturliga miljö en kortlivad perenn. den sägs tåla ner till -10c -15c. jag har provat några gånger i trädgården i skåne zon 1-2 men inte lyckas. men då har jag inte täckt den alls.
Geranium
Tack för era svar! Jag vet fortfarande inte riktigt om de klarar en vinter... Ska prova!
g.gif
Alexander-VG-zon3
dom brukar ju finnas varje sommar/höst att köpa, så om du nu testar och den inte skulle klara sig så kan du ju köpa en ny nästa år och övervintra inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon