|
 Hur tar jag bäst hand om mina oxalis inför vintern?
Crazy4Flowers
23-09-2009, 13:41
Jag har också detta bekymmer, jag har lyckats bäst med att ha dom i kruka i ett fönster med mycket ljus, vattna lite försiktigt hela vintern, även om inget växer så lever dom, på våren planterar man ut om igen. Har man lite tur så har man oxalis hela vintern också. En av mina oxalisar överlevde som tur var i rabatten(missade några när jag tog upp dom förra hösten), lökarna tog jag död på i vinter, man ska inta ha dom i påse och speciellt inte tappa bort dom Första året jag fick Oxalis fick jag dom i plastpåse som jag hade i kallförvaring hela vintern det gick toppen, men jag har inte lyckats sedan.
Alexander-VG-zon3
23-09-2009, 14:05
det är viktigt att det är torrt under vintervilan. dom ska vissna ner och ha torka.
mina övervintrar både torrt och rumstemp (både varm och sval) och har också övervintrat dom frostfritt men kallt och torrt. dom är inte så känsliga när det gäller temperatur bara det är torrt. har också övervintrat i kylskåpet. mina är utan vatten när dom tas in tills feb-mars.
Crazy4Flowers
24-09-2009, 06:40
Det är nog den missen jag gjort har inte låtit dom torka riktigt innan jag ställt undan dom, men som sagt Oxalis kan fungera utmärkt inne i kruka på solig plats och så passa med vatten.
Hej
Förstod jag rätt nu. Om man har Oxalisen kallt över vintern, torka ordentlig först före man sätter undan den. Om man har den i rumstemp så ska den stå soligt och få lite vatten. Jag har nämligen nyligen fått en Oxalis, men den har röda blad. Det är väl samma råd inför vintern eller ska min övervintras annorlunda ? Jag tror jag väljer att ha den på fönsterbrädan i vinter. Om jag sätter undan den, hur långt före ska den vara utan vatten ? jag har haft den tre veckor och den har typ fått en halv deciliter i veckan.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
25-09-2009, 20:36
det är torka eller svalka som ger blomning. den som du har sköts på samma sätt som den med gröna blad.
Tack Flaxss. Den var full med barr när jag köpte den på en auktion för tre veckor sen. Då har den nog stått ute och fått svalka på nätterna.
Hälsn Tepa
Crazy4Flowers
26-09-2009, 21:03
OBS!! det finns massor med olika sorter Oxalis, det är säkert olika råd för olika typer. Det finns oxalis som har rhizomer vissa har lök några växer nog bara som ogräs.
zaaritha
26-09-2009, 21:06
Jag ställer krukorna i vårt "mjölkrum", ca +8 på vintern se´n byter jag jord på våren o de kommer igen!
Hej
Gör det det ?? Jag tjuvkikade på mina. De har små knölar, tror det är nånslags lökar...
Nej, denna är nog inget ogräs. Så jag följer Flaxss råd, torrt och kallt. Eller så får den stå kvar där den är med bara lite vatten i vinter. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra, man kan ju göra på två sätt.
Hälsn Tepa
Zaaritha, du hann emellan när jag svarade på Crazy4 flowers inlägg...
Alltså du har dina i plus 8 grader ? Mina har ju så fina blad ännu, så jag tycker nästan det är synd att sluta vattna...Men ska jag ändå göra det ? Och alltså INTE VATTNA ALLS före mars nästa år ? Är det likadant med Gloxinia ????
Hälsn Tepa
Crazy4Flowers
26-09-2009, 21:17
tepa, den där vinröda har jag haft, den kan du ha i ljust fönster inne året om, den kräver passning med vattenkannan, dör den ner gör det inget den kommer igen. Den har rhizomer och dom går bra dela vid omplantering, det går töm att ta ett fjäll och plantera var för sig.
Alexander-VG-zon3
26-09-2009, 21:18
CITAT (Crazy4Flowers @ 26-09-2009, 22:03)  OBS!! det finns massor med olika sorter Oxalis, det är säkert olika råd för olika typer. Det finns oxalis som har rhizomer vissa har lök några växer nog bara som ogräs. det finns även dom som blir som små buskar, det finns jätte många olika sorter/arter. vi har ju inhemska också. en del är ettåriga och där måste man spara frön för att ha dom kvar.
Red Top
26-09-2009, 21:23
Hej Tepa! Din oxalis liknar mina Triangeloxalis, Oxalis triangularis. Jag låter dem bara torka in och förvarar dem i en papperspåse, under diskbänken, över vintern. På våren pillrar jag fram rizomerna och sätter dem i blomjord. För varje år får jag fler och fler rizomer, så snart kan jag fylla trädgården med dem.
Alexander-VG-zon3
26-09-2009, 21:30
lite bilder på mina förra året i maj, ny blad på gång http://www.pixbox.se/pic_show_id27347968.htmlförsta blomman http://www.pixbox.se/pic_show_id27866721.htmljuni 2009 blommor från den rödbladiga http://www.pixbox.se/pic_show_id28244742.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28244743.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28244744.htmlsoloxalis ( denna sommarvilar ) http://www.pixbox.se/pic_show_id28289248.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28908360.htmlblommor från den gröna http://www.pixbox.se/pic_show_id28908370.htmlfrån mitt gamla album http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2424923707/http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2464232490/CITAT (Red Top @ 26-09-2009, 22:23)  Hej Tepa! Din oxalis liknar mina Triangeloxalis, Oxalis triangularis. Jag låter dem bara torka in och förvarar dem i en papperspåse, under diskbänken, över vintern. På våren pillrar jag fram rizomerna och sätter dem i blomjord. För varje år får jag fler och fler rizomer, så snart kan jag fylla trädgården med dem.  nåt likande gör jag med mina också, fast jag tar aldrig upp mina. men dom senaste vintrarna har dom haft det torrt och varmt under matbordet. ja dom växer fort, jag delade min på hälften i somras och gav bort den ena hlavan. och det märks inte nu att jag har gjort det.
Suck, Red Top. Men det är ju DU det, som kan fylla hela trädgården med dom...
Inte går det så bra för mig. Lite pessimist är jag nog ibland....
Skämt åsido. Nu tror jag nog jag gör som du. Nämligen....hur ? Dom har ju röda blad ännu ? Ska jag bara sätta kruka och allt i en påse under DISKBÄNKEN !!!????
Hälsn Tepa
zaaritha
27-09-2009, 01:32
Tepa: mina växer i en stor urna--du kanske har din i blomkruka? Har haft denna klöver i ca 20 år. Den vilar på höst-vinter--se´n tar den fart på våren i maj!
Hej
Jo, jag har den i kruka i nordväst läge. Vissnar den ner helt eller står den bara stilla?
Hälsn Tepa
varghem
27-09-2009, 06:56
hej flaxss: Soloxalisen är ju helt underbar. Har den grönbladiga och den övervintrar jag svalt och torrt och planterar ut på våren. Den blommar ännu väldigt där intill min damm så jag tar in den när det är risk för frost. Den rödbladiga har jag haft men misslyckats med en övervintring. Häromkring är det inte nån som säljer denna heller. Någon som har en rhizom över?
Jag har haft ett par sorter av oxalis, fast ingen nu. Jag behandlade dem ungefär som pelargoner: Helt torrt i tre-fyra månader i en sval mörk källare. Sen lyfte jag fram dem på vårvintern, började vattna, och de kom igen.
Red Top
27-09-2009, 10:25
CITAT (tepa @ 26-09-2009, 23:10)  Suck, Red Top. Men det är ju DU det, som kan fylla hela trädgården med dom...
Skämt åsido. Nu tror jag nog jag gör som du. Nämligen....hur ? Dom har ju röda blad ännu ? Ska jag bara sätta kruka och allt i en påse under DISKBÄNKEN !!!????
Hälsn Tepa Ja, även om det svider i själen, så slutar jag helt enkelt vattna dem och stoppar ner dem i papperspåsar. Någon gång under vinter tar jag bort det vissna "fnaset" från blad och blommor och låter bara jorden vara kvar i påsen. Det är lika spännande varje vår att se hur många rizomer det blivit. Lycka till! Hälsar Birgitta
Jag har en rödbladig Oxalis med gula blommor......vet inte vad den heter. Den står kvar i blombänken ute hela vintern utan problem.
De andra sorterna jag har som inte är härdiga gör jag ungefär som Red Top......jag slutar vattna (med sorgset hjärta) ungefär den här tiden på året. När jorden torkat upp plockar jag upp knölarna och förvarar dem i papperspåse lite svalt. Då jag haft mindre plantor med små krukor låter jag bara jorden torka och knölarna får ligga kvar i jorden. I februari plockar jag upp dem och byter jord och börjar vattna väldigt försiktigt i början.
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 13:02
CITAT (tepa @ 26-09-2009, 23:10)  Suck, Red Top. Men det är ju DU det, som kan fylla hela trädgården med dom...
Hälsn Tepa har du kvar dom i kruka behöver du inte ha påse. jag har kvar mina i krukor och ställer bara undan dom och glömmer bort dom. det är viktigt det är torrt. varmt eller svalt kvittar, jag har gjort båda med mina. CITAT (Alba @ 27-09-2009, 11:49)  Jag har en rödbladig Oxalis med gula blommor......vet inte vad den heter. Den står kvar i blombänken ute hela vintern utan problem. kan det vara blodixalis du menar? den är ettårig, dvs den övervintrar med frön. och den kan ibland bli ett ogräs om den trivs. fröna klarar kylan i norr. den heter Oxalis corniculata var. atropurpurea - Blodoxalis. CITAT (tepa @ 27-09-2009, 07:38)  Hej
Jo, jag har den i kruka i nordväst läge. Vissnar den ner helt eller står den bara stilla?
Hälsn Tepa ja den vissnar ner totalt. som en perenn ute. CITAT (varghem @ 27-09-2009, 07:56)  hej flaxss: Soloxalisen är ju helt underbar. Har den grönbladiga och den övervintrar jag svalt och torrt och planterar ut på våren. Den blommar ännu väldigt där intill min damm så jag tar in den när det är risk för frost. Den rödbladiga har jag haft men misslyckats med en övervintring. Häromkring är det inte nån som säljer denna heller. Någon som har en rhizom över?  tack tack skicka mig ett pm så kan du få rhizomer.
CITAT FLAXSS
kan det vara blodixalis du menar?
den är ettårig, dvs den övervintrar med frön. och den kan ibland bli ett ogräs om den trivs. fröna klarar kylan i norr. den heter Oxalis corniculata var. atropurpurea - Blodoxalis. CITAT FLAXSS
Ja visst är det den. Jag har alltid trott att det är plantan som överlever. Du har rätt........den blir lätt ett ogräs..........men ett vackert ogräs om man håller efter den och själv bestämmer var den ska växa.
Edit citatet blev så konstigt så jag var tvungen ändra lite....hoppas du inte har något emot det.
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 14:05
CITAT (Alba @ 27-09-2009, 14:42)  CITAT FLAXSS kan det vara blodixalis du menar?
den är ettårig, dvs den övervintrar med frön. och den kan ibland bli ett ogräs om den trivs. fröna klarar kylan i norr. den heter Oxalis corniculata var. atropurpurea - Blodoxalis. CITAT FLAXSS Ja visst är det den. Jag har alltid trott att det är plantan som överlever. Du har rätt........den blir lätt ett ogräs..........men ett vackert ogräs om man håller efter den och själv bestämmer var den ska växa. Edit citatet blev så konstigt så jag var tvungen ändra lite....hoppas du inte har något emot det. ja jag tycker också den är väldigt vacker, har den i en av mina rabatter och där gör den sig väldigt bra. sedan finns det ju också den vanliga oxalis corniculata -krypoxalis men den är mer grön.
varghem
27-09-2009, 15:42
Lycklig
Hej
Om jag nu vill ha min Oxalis torrt i svala övervintringsrummet. När ska jag sluta vattna och sätta dit den? Den är ju grön och fin...ursäkta, RÖD och fin ännu.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 10:52
CITAT (tepa @ 29-09-2009, 11:30)  Hej
Om jag nu vill ha min Oxalis torrt i svala övervintringsrummet. När ska jag sluta vattna och sätta dit den? Den är ju grön och fin...ursäkta, RÖD och fin ännu.
Hälsn Tepa när den första frostnatten har kommit (eller strax innan) så tar du in den och glömmer bort den.
Tack Flaxss
Det är bara det att jag köpte den på auktion för några veckor sen, den var full med barr, hade antagligen stått ute. Men jag satte den inne i fönstret. Hur ska jag då göra ? Jag antar att om man har den ute så sätter man den svalt över vintern. Har man den inne så övervintrar man den inne i rumstemperatur. Eller kan man göra tvärtom ??
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 11:32
CITAT (tepa @ 29-09-2009, 12:10)  Tack Flaxss
Det är bara det att jag köpte den på auktion för några veckor sen, den var full med barr, hade antagligen stått ute. Men jag satte den inne i fönstret. Hur ska jag då göra ? Jag antar att om man har den ute så sätter man den svalt över vintern. Har man den inne så övervintrar man den inne i rumstemperatur. Eller kan man göra tvärtom ??
Hälsn Tepa antigen har du kvar den i fönstret där den står och glömmer bort den. då gör torkan att den vilar ( torka= vintervila) eller placerar du den svalt och torrt i okt-nov och glömmer bort den där. då ger svalkan och torkan vintervila. av dessa två alt tar du fram den i feb-april och planterar om och väntar på nya blad. det funkar också att ge den extra ljus och lite mer vatten. hur du än gör så kommer den överleva och ge blommor.
Aj du tror det, Flaxss. "Hur jag än gör så kommer den att..." hä hä hä, då känner du inte mig. Jag misslyckades KAPITALT med Kornettblommorna förra vintern...
Hälsn Tepa
Jeg har også Oxalis som jeg er veldig glad for å ha, noen overvintrer i hagen, noen må jeg ta inn og la de hvile, Oxalis Hecher., den står ute hele vinteren.Dette er Oxalis Oregana, overvinter og ute,hvite blomster. Disse burgunder har jeg som krukkeplanter,men må nå greva de ned for overvintring. Dette er Oxalis Deppej,så den må inn nå og tørker i potten.
[attachment=42598:oxalis.jpg] I våras satte jag fem små lökar i varje kruka. Nu i dag såg jag att en kruka sprängts av växtkraften. Det visar sig att varje liten lök har förökat sig och vuxit som på bilden. Löken mäter 4 cm den smala roten ej inräknad.
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 15:29
CITAT (wibemo @ 29-09-2009, 16:23)  [attachment=42598:oxalis.jpg] I våras satte jag fem små lökar i varje kruka. Nu i dag såg jag att en kruka sprängts av växtkraften. Det visar sig att varje liten lök har förökat sig och vuxit som på bilden. Löken mäter 4 cm den smala roten ej inräknad. det är ingen lök utan en rotknöl. dom flesta oxalis har knölar eller rhizomer. mina brukar med få stora sådana. och den verkar ju trivas bra hos dig med tanke på storleken
Crazy4Flowers
29-09-2009, 19:28
tepa, varför inte njuta av din Oxalis hela vintern? Om du har plats i ett ljust fönster skulle jag göra ett försök, blir du less på den kan du alltid sluta vattna och ställa undan, den blommar året om om man låter den göra det. Den blir helt underbar, skulle den vissna ner kan man bara vänta ut den så återhämtar den sig och blir snart vacker igen.
Saknar mina inne Oxalisar, har tyvärr inte kvar dom, hade även den gröna med vita blommor supertjusig, men dom behöver passning med vattenkannan för att dom ska hålla sig fin.
Crazy4Flowers
29-09-2009, 19:36
Hittade en bild på min Snöoxalis
Visst skulle jag kunna det, Crazy4flowers, om den inte måste ha vintervilan. Plats har jag nog. Men jag kan väl vattna den ett tag till...
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 19:41
CITAT (tepa @ 29-09-2009, 20:37)  Visst skulle jag kunna det, Crazy4flowers, om den inte måste ha vintervilan. Plats har jag nog. Men jag kan väl vattna den ett tag till...
Hälsn Tepa gör vad DU vill den kommer klara vad som helst. och ändå växa och blomma.
Hej Flaxss Tepa
varghem
01-10-2009, 12:28
Nu har dom anlänt. Oxalisen.  Blir lång väntan till våren
Hej
Jag slutade vattna min Oxalis för ca tre månader sen. Och det syns. Tycker lite synd om den, men den ska ju inte vattnas. Jag har tänkt plantera om den sen i vår i ny jord. Så får vi se om den börjar växa!
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-01-2010, 12:12
japp glöm bara bort den, i mitten av feb början av mars kan du plantera om knölarna i ny jord. och vattna igenom en gång, ställa ljust och lagom varmt. sedna vartefter fler blad syns mer vatten vill den ha. sedan i april kan du börja ge näring.
officinalis
16-01-2010, 12:28
Jag har en Triangeloxalis (Oxalis triangularis). Den står ljust, men något skuggad i söderläge i runt 17-20c temperatur. Jag vattnar den en gång i veckan och inte har väl den vissnat ner. Men visst är den mycket finare under somrarna!
Hej
Nu måste jag visa bild och berätta hur det har gått för min Oxalis. Jag planterade om knölarna i ny krukväxtjor och vattnade. Det var för fyra veckor sen. Så gick jag och väntade och trampade och väntade. Vattnade lite till och väntade...Men för någon dag sedan såg jag några strån som stack upp! Vad är det där ??!!! Säg inte... JOOO, det kommer NYTT !!! JIPPIII, jag trodde nog inte det, men jag lyckades.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|