|
Vad har ni för förslag på en vit (eller vitaktig, andra inslag är tillåtna), buskig ros, ca 1 m stor? Ska överleva zon 2, gärna dofta och överleva lite blåst... Välfyllda blommor är en fördel, annars är jag ev inne på Diamond Border som Kajsa pratar så gott om. Någon som har några tips?  Ikväll (förhoppningsvis) går beställningen till koggens!
 Winchester Cathedral, Austinros, blir 1 - 1.20 hög, doftar gott, men kan få mycket svartfläck har jag sett här i sommar.  Leda, Damascena ros, den blommar en ggn, den här blir en buske 1.20 och lika bred, gammal ros kronbladen får röda fläckar, den är ljuvlig.  Leda, en måste ros tycker jag nog.  Hebe´s Lip också en Damascena ros, blommar en ggn på sommaren, kryddig doft, samma storlek som Leda, lika buskig.  Little White Pet, gammal ros som remonterar, ca 1 m, att denna klarade vintern här är ett mysterium, den är nog lite tuff ändå, jättesöt, tät och en massa blommor, doftar.  Jo, jag gillar Diamond Border, Poulsenros, mycket tät och buskig ca 1.20 och lika bred, zon 4  Blommar hela sommaren, mycket frisk, doftar svagt, som det står i LÅG kan kraftiga skott ge 50 blommor. Tänkte också lite på Morden Snowbeauty, en vit buskros, yvig, grenarna slänger runt, kanske inget för zon 2, den finns annars i mitt album/Kanadarosor ca 1.20 enkla blommor.
gulmåra
23-09-2009, 20:09
Nu har Kajsa tipsat om en massa fina rosor. Särskilt mycket tycker jag om Leda. Det fanns några stycken jag tänkte rabbla upp nu men så ser jag att du säger ca 1 meter och då faller ju mme Plantier och Henry hudson bl.a. MEN jag har en kvar, alban Armide. Den blir inte högre än drygt metern. Den finns hos Rosenposten. Koggen vet jag inte. Har inga bilder sitter vid fel dator...
Du är en klippa, Kajsa! Koggens hade inte Diamond Border, men Winchester Cathedral funderar jag på - blir den buskig eller krävs det flera exemplar samplanterade? Annars får det bli Little White Pet
Nä, nu har jag fått nog av min velighet. Inser att jag kommer att behöva en mångdubbelt större trädgård för att kunna plantera allt jag vill. Men nu har jag iaf skickat iväg höstens (jo, det lär bli fler längre fram...) beställning, enlig nedan: 1 st Etude 1 st Constance Spry 1 st Awakening 1 st Rhapsody in Blue 1 st Flammentanz 1 st New Dawn 2 st Wild Edric 3 st Louise Bugnet 1 st Leonardo da Vinci 1 st Mme Boll 1 st Mary Rose 1 st Winchester Cathedral 1 st Rose de Recht 1 st William Shakespeare 2000 Hoppas att jag hinner få dem till 9-10 oktober, isf ska jag delge er bilder när de blivit satta i jorden! En kort fråga: Hur ska man egentligen förvara barotade plantor tills att man kan plantera dem? Hur länge kan man vänta med att plantera? Och tack för all hjälp - jag är så glad över att ni alltid svarar så glatt och ger tips!
Svalt, lämpligen utomhus i skugga och lä, men se upp med frost. De kan stå i t ex svarta sopsäckar, ej ihopbundna i toppen. Bara vattna dem 1-2 ggr /dag, beroende på vädret, (rötterna får inte torka ut). Alt ha dem stående på liknande sätt, med el utan sopsäck, i hinkar med vatten. Bara byt vatten ett par ggr i veckan. Och, som sagt, vid frostrisk - plocka in dem i kallgarage el likn. På detta sätt kan du ha dem i veckor. Det har jag haft. Annars jordslå dem. Bäst och lättast i en sand/grus-hög. /S
LÅG skriver att Winchester Cathedral blir 1.20 x 1 m och i din snälla zon kan den nog bli lite till. Sååå många ljuvliga rosor du beställt flouee  Wild Edric, Mary Rose och Constance Spry, vilka rosor, ja även dom andra men dom tre dyrkar jag. Du får fota och visa oss nästa sommar, lycka till. Tror jag köpte mina Diamond Border på Bo Grönt !
Jag har två Gråsten (dansk slottsros) som jag tycker är lyxigt fina med ett mörkt härligt bladverk, de blir ca 80 cm höga. En av mina bästa vita är annars Ritausma men det är en rugosa som blir bra mycket högre än vad du önskar. Den är rosavit (blir mer vit av starkt solsken) och blommar just nu fint här hos mig. Sedan är ju Winchester Cathedral mycket vacker. Har dock haft lite otur med ett exemplar, kan möjligtvis bero på läget men jag tycker inte att den ser så livskraftig ut som andra rosor jag satt samtidigt. Sen har min samma WC haft en hel del problem med mjöldagg vilket också drar ner intrycket. Men jag tror egentligen att jag har haft otur med just det exet. Och WC klarar sig också rätt bra mot regn, många andra vita rosor blir rosaprickiga av regn. Där är tex WC bättre än Gråsten.
CITAT (flouee @ 24-09-2009, 20:08)  RIB, är det Rhapsody in Blue du menar ? Rosen tillhör Moderna Buskros- Gruppen och enligt LÅG blir den ca 1.5 x 1.20 bred. Mina egna har blivit just så här stora. Stiffe har fått en klätterros av sin och han får svara på hur den blivit så stor, snäll zon, mycket gödsel kanske ? Själv tycker jag den är lite klen, lite pinnig, zon 3 ros skriver LÅG. Första åren snodde jag in mina i vinterväv. Du bör ha större möjligheter att få den stor i zon 2.
Ja, det var den jag menade.. Men oj.... Då kanske inte det blir så snyggt? Tänkte ha Etude, Awakening, Constance Spry och RiB längs ett staket - men RiB kanske blir mkt mindre än de andra ... Borde jag byta bort RiB? T ex mot Mme Alfred Carrier kanske?  Eller tror ni det blir OK?
Jo byt ut mot Mme Alfred Carriére som är en klätterros, dom andra kan du se bilder på i mitt album/Klätterrosor och bilder på Rhapsody in Blue i album/Moderna Buskrosor. Awakening har vuxit mycket sakta här men det kan bero på björkarna bakom, men jag har också läst på AOT/Rosforum att andra skrivit samma. Du har dock en varm zon så det behöver inte vara så hos dig.
Hmmm... Fast det känns lite tråkigt att ha ytterligare en så ljus klätterros (tänker på att Awakening som också är ljus)... Mme Alfred tänkte jag sätta senare i ett stort äppelträd (när jag övertygad min mor om att trädet inte kommer att dö  ) Stiffe - du har du fått din RiB så stor? Några hemliga tips?  Eller finns det andra klätterrosor som är remonterande och vackra, som skulle passa i färgskalan utan att göra det tråkigt?
Jag hoppas innerligt att RIB kan tänka sig att klättra här hos mig också, för även jag har blivit lurad av Stiffes bilder att plantera den som klätterros...
Veilchenblau kan ju vara nåt i så fall om man vill ha en lila klättrare  Här hos mig i Sthlm så växer RiB kraftigt men det exemplaret jag har är mer en rakt upp växande buske än en klättrare. Om jag minns rätt så "ska" bara RiB bli 1,5?
Tja, jag vet inte egentligen.  Den står mot stallväggen, och vi fick använda spett för att få ner den i backen. Förmodligen gammal gårdsplan (kullerstensatt). Jordmån tycks vara sten, grus och lera. Kan tänkas ha funnits en del välbrunnen gammal gödsel i toppjordlagret (1-5 cm tjockt). Ett par skyfflar mer el mindre färsk hästdynga får den varje vår. That's it. Höjd ca 2.5m, men om väggen varit högre så tror jag att den hade kunnat tangera 3m. Bredd ca 2m. Hyfsat vindskyddat sydvästläge. Zon 3. Skåne. Och, som sagt, det finns inget mini hos vår RiB. Följaktligen måste jag ju bara rekommendera den. Nåja, vi har en stickling som nu börjar arta sig. Ska bli intressant att se om också den, på egna rötter, blir lika stor. I år är andra året sedan vi planterade skottet, (dvs tredje året om man räknar det år vi tog sticklingen). Den är ca meterhög nu, och har blommat på friskt. Om den fortsätter med samma friska tag så kommer ni nog att få se även den på bild framöver... /S
Min Rhapsody in Blue planterades 2007, omplanterades 2008 och är runt metern nu. Ganska buskig med fint växtsätt. Den står i soligt och blåsigt läge. I år har den blommat överdådigt. En underbar ros som jag absolut kan rekommendera!
Jag saknar Iceberg/Schneewittchen på din lista. Den är faktiskt vid sidan av RiB min bästa ros (om man kan stå ut med SF!). Dom står i samma rabatt. Blommar mycket och länge. Just nu är den återigen översållad av blommor och fler knoppar är på gång.
Iceberg/Schneewittchen säger jag för jag vet faktiskt inte vad det är. Den såldes av Rångedala som Schneewittchen 2007 men den är uppemot metern nu och det skall inte S bli. Doften är medelstark och ljuvlig.
CITAT (kina3 @ 30-09-2009, 10:40)  RiB? Rhapsody in Blue SF? Svartfläckssjukan
CITAT (Stiffe @ 23-09-2009, 22:53)  Svalt, lämpligen utomhus i skugga och lä, men se upp med frost. De kan stå i t ex svarta sopsäckar, ej ihopbundna i toppen. Bara vattna dem 1-2 ggr /dag, beroende på vädret, (rötterna får inte torka ut). Alt ha dem stående på liknande sätt, med el utan sopsäck, i hinkar med vatten. Bara byt vatten ett par ggr i veckan. Och, som sagt, vid frostrisk - plocka in dem i kallgarage el likn. På detta sätt kan du ha dem i veckor. Det har jag haft. Annars jordslå dem. Bäst och lättast i en sand/grus-hög. /S Jag har två alternativ: på en vindskyddad balkong i skugga alternativ på vind eller i källare där det är mörkt men inte under 0-strecket. Jag får rosorna i slutet av oktober, så det lär vara ganska kallt på nätterna om rosorna står utomhus. Jag tänkte att jag sätter dem i plastsäckar med jord, så slipper man vattna varje dag. Men var ska de stå? Det handlar om tisdag-fredag innan jag åker till sommarstället och planterar under helgen  Christer på Koggens tyckte inte att det var lämpligt att låta dem stå i vatten mer än någn halvtimme.
Har haft mina barrota rosor i spannar med vatten i dagar både vår och höst, det är inget dom dör av. Dom kan vara bra torra efter en lång resa, Rosenposten har inget runt mer än en sopsäck, sedan torra rötter, dom behöver mer än 30 min i vatten innan man planterar.
Jaha... nu blir jag rådvill... det är ingen risk att de "drunknar" som christer hävdade?
Hur mycket plats (i spannar eller sopsäckar) tar egentligen 15 st rosor?
I fjol när jag fick min leverans i andra halvan av oktober körde jag ner allihop i vattentunnan. Där stod de ett par dagar medan jag planterade några i taget. Jag tror inte att de kan drunkna... De ruttnar väl möjligen till sist, eller drunknar kanske om man täcker dem helt med vatten? Jag har läst om odlare som haft sina rosor stående i vatten i flera veckor, men det är kanske bättre att jordslå dem om det rör sig om så lång tid.
Så här såg min bunt från Koggens ut, 19 stycken, tror jag att det var: [attachment=42658:Barrotat.jpg]
Och här har jag skakat ut dem i vattentunnan: [attachment=42659:Barrotat_i_tunnan.jpg]
De tar minst plats om man bara låter dem vara hopbundna, rötterna är ett enda trassel som kan breda ut sig ganska bra om man delar på dem för att exempelvis kontrollera vad man har fått. Jag övervägde inte ens att sätta dem i hinkar, rötterna är så pass långa att de inte får plats i vanliga hinkar. I och för sig rekommenderas det ibland att man kortar in rötterna, och då får de kanske bättre plats.
Jaha, men okej, då känns det lite bättre! Det handlar som sagt om max tisdag-fredag, beroende på när jag får paketet. Ska bara hitta en tillräckligt stor tunna, då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|