CITAT (Peztis @ 23-09-2009, 18:54)

Ser ut som en normal höstträdgård, i mina ögon.
Om att klippa ned perenner så har jag hört att man ska vara försiktig med nedklippning på hösten för annars kan vatten tränga ned och orsaka skada, detta gäller särskilt perenner med ihåliga skaft.
Många perenner blir dessutom väldigt vackra på vintern när fröställningen står kvar och det kommer snö ovanpå. Fåglarna uppskattar det också då de under vintern har små fröförråd.
Så ha is i magen och låt trädgården vara. Ser den illa ut framåt senvåren eller så, då får du söka ny hjälp här inne av alla duktiga Odlaiter.
gräs ska enbart klippas på våren. annars så kan dom ruttna.
det beror ju på vad man själv tycker är vackert, jag själv tycker det är väldigt fult med vissna fröställningar och fula blad.
men att klippa eller ej nu beror dels på klimatet och dels den individuella perennen. jag själv klipper en del på hösten och en del på våren. en del har ihåliga rör/skaft som du nämnde (exempel gräs) dom ska man inte klippa nu utan på våren. men exempel akleja, hosta som har vinterknoppar så kan man klippa på hösten då vatten och kyla inte skadar dessa och deras gamla blad ger NOLL vinterskydd. det är sällan perenners egna blad ger nåt vidare vinterskydd det som det gör är skyddar mot regn/väta. men det är väl kanske också ett typ av vinterskydd. rosett växter ska man också vara försiktig med och dom som är känsliga mot väta såklart.
men det är delade meningar om detta jag själv gör BÄGGE sakerna. och andra får ju själv komma på vad dom vill göra.