Undran
Hej!

Vet inte så mycket om växter så jag behöver verkligen hjälp.

Kan någon titta på bilderna här och se om växterna håller på att dö, är angripna av något eller bara allmänt "hösttrötta"? Bilderna är tagna 20090923.

- Hallonen vet jag är riktigt illa ute.
- Äppelträdet, har det blad eller skall det vara så?
- Syrenen, är den bara trött eller är det angripen av något?
- Pionen (är det en pion?), är den helt utan hopp?

Hjälp snälla!
Tack på förhand!
Lisa
smiley_small_hug.gif

DSC01055.JPG

DSC01059.JPG

DSC01061.JPG

DSC01057.JPG

DSC01058.JPG

DSC01052.JPG

DSC01053.JPG

DSC01054.JPG

Nauti
Får jag fråga varför du tror att de är döende?

På din fråga om det är en pion så är svaret ja. Den ser för övrigt ut som de andra pioner jag sett vid den här tidpunkten på året.
Undran
Tack för snabbt svar!

Jo, jag tycker att de ser konstiga ut, särskilt pionen och syrenen (om man bortser från hallonen så förstås, för de måste jag väl byta ut helt?).
de andra syrenerna på tomten har helt gröna blad fortfarande.

Vas skönt att pionen ser ut som alla andra pioner.
Ska jag klippa ner den nu eller ska den stå så till våren?

Äppelbladen, skall de vara sådär lite "krusiga"? Ser konstigt ut tycker jag.

Vad säger du?
confused.gif

Oj, jag kanske skulle ha svarat här???
Monica B
Håller med Nauti. Alla växterna du visar ser ut som de brukar göra vid den här tiden på året. Det börjar ju bli höst och växterna går i vila. Hallonen behöver du inte byta ut, du klipper ner de stänglar som har burit frukt och nästa år kommer nya stänglar som bär frukt.
Det finns alltid olika skolor om man skall klippa ner nedvissnade växter på hösten eller på våren. Personligen gör jag det på våren men det är som sagt lite upp till var och en, du kan klippa ner nu i höst om du vill eller på våren.
Gudrun i Göteborg
Jag vill rekommendera dig att köpa/låna några trädgårdsböcker och läsa dom i vinter. Du tycks mig vara i behov av det smiley_small_hug.gif

Årstiderna växlar, på hösten vissnar växter och fäller blad.

Bassam
Hej
De brukar klippa på våren på grund att de vill vissna delar varma rötter under höst o vinter tid.
H: Bassam
Undran
Tack för alla bra svar!

Så klart ska jag köpa trädgårdböcker och så klart vet jag också att blad vissnar och dör på hösten.

Det kanske bara är så att den här varma hösten har fått mig att tro att det skulle ta myyycket längre tid för allt att vissna ned?

Det är också så att just den här syrenens blad är mycket gulare än alla andra syrener på tomten och de andra äppelträdens blad är inte så "krusiga" som på just det här trädet.

Som sagt tack och bock alla ni snälla som svarat!

Hoppas hallonen tar sig!
thanks.gif
Alexander-VG-zon3
olika syrener fäller bladen olika, en del växter går efter att ljuset minskar och andra går efter temperaturen och en del både ljus och temp så att dom vet att det är höst/vinter.

därför ''vissnar'' träd och buskar och växter olika (även inom samma art är det olika).

sedan finns det en del som är vana vid olika lokala klimat (inom samma art), och flyttar man dom till ett som skiljer från deras lokal klimat så kan dom bete sig annorlunda under hösten-vintern. exempel syrener som är vana vid ett milt och lite varmare klimat kan få problem i norra sverige, och syrener som är vana vid ett kyligare och bistrare klimat kan få problem i södra sverige.

angående om du ska klippa ner perennerna ( örtartade växter) så beror det lite på vad för klimat du har, bor där där snö finns under vintern så kan du klippa alla härdiga perenner på hösten. bor du i klimat som inte har snö där det regnar hela tiden och är kyla/frost och barmark så ska du klippa till våren, en del känsliga vill kanske också ha ett extra skydd mot regn/kyla. dock tåliga och väldigt härdiga perenner tål att klippas ner under hösten-vintern i vilket klimat som helst.
Nauti
CITAT (Lisa W @ 23-09-2009, 17:51) *
Det är också så att just den här syrenens blad är mycket gulare än alla andra syrener på tomten och de andra äppelträdens blad är inte så "krusiga" som på just det här trädet.
Det kan vara så att de är olika arter, underarter, varieteter eller att de helt enkelt är olika på individnivå(form). Kan även vara olika sorter. Så det finns en del anledningar till att de kan se olika ut.
Peztis
Ser ut som en normal höstträdgård, i mina ögon.

Om att klippa ned perenner så har jag hört att man ska vara försiktig med nedklippning på hösten för annars kan vatten tränga ned och orsaka skada, detta gäller särskilt perenner med ihåliga skaft.

Många perenner blir dessutom väldigt vackra på vintern när fröställningen står kvar och det kommer snö ovanpå. Fåglarna uppskattar det också då de under vintern har små fröförråd.

Så ha is i magen och låt trädgården vara. Ser den illa ut framåt senvåren eller så, då får du söka ny hjälp här inne av alla duktiga Odlaiter.
Fågelvägen
Onödigt att klippa nu! En naken rabatt är väl inte så rolig att titta på. sad.gif

I Enköpings fantastiskt vackra och närapå världsberömda parker klipper de inte ner några perenner alls på hösten. På våren klipps alla perenners vissnade blad och fröställningar, de största delarna finfördelas lite och allt får ligga kvar för att komposteras på platsen. Frodigare trädgårdar får man leta efter!

flaxss jag tror du i det senare fallet, vid "kyla, frost och barmark" menade: klipp på våren?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 23-09-2009, 20:17) *
flaxss jag tror du i det senare fallet, vid "kyla, frost och barmark" menade: klipp på våren?

japp har ändrat det nu.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 23-09-2009, 18:54) *
Ser ut som en normal höstträdgård, i mina ögon.

Om att klippa ned perenner så har jag hört att man ska vara försiktig med nedklippning på hösten för annars kan vatten tränga ned och orsaka skada, detta gäller särskilt perenner med ihåliga skaft.

Många perenner blir dessutom väldigt vackra på vintern när fröställningen står kvar och det kommer snö ovanpå. Fåglarna uppskattar det också då de under vintern har små fröförråd.

Så ha is i magen och låt trädgården vara. Ser den illa ut framåt senvåren eller så, då får du söka ny hjälp här inne av alla duktiga Odlaiter.

gräs ska enbart klippas på våren. annars så kan dom ruttna.

det beror ju på vad man själv tycker är vackert, jag själv tycker det är väldigt fult med vissna fröställningar och fula blad.

men att klippa eller ej nu beror dels på klimatet och dels den individuella perennen. jag själv klipper en del på hösten och en del på våren. en del har ihåliga rör/skaft som du nämnde (exempel gräs) dom ska man inte klippa nu utan på våren. men exempel akleja, hosta som har vinterknoppar så kan man klippa på hösten då vatten och kyla inte skadar dessa och deras gamla blad ger NOLL vinterskydd. det är sällan perenners egna blad ger nåt vidare vinterskydd det som det gör är skyddar mot regn/väta. men det är väl kanske också ett typ av vinterskydd. rosett växter ska man också vara försiktig med och dom som är känsliga mot väta såklart.

men det är delade meningar om detta jag själv gör BÄGGE sakerna. och andra får ju själv komma på vad dom vill göra.

Undran
Tack alla snälla för alla fina och utförliga svar.
bravo.gif

Ni är guld!
Nu känner jag mig trygg glad!!

Stor kram på er!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon