Full version: Bygga damm
alexx
tjenare.

Går i planer på att gräva en stor damm hemma. Här i tänkte jag ha kräftor och några fiskar smile.gif Problemet är att jag inte har någon erfarenhet av detta så därför vill jag gärna ha råd och kommentarer av er som kan eller har damm. Odlingen ska bara vara till husbehov och som fint.

Typ av fisk ?
Vill ha en fisk som fungerar bra med kräftor och som är relatint lättskött, sen ska den såklart vara god att äta. Min egna fundering är regnbåge ?

Rening ?
Eftersom jag ska gräva en damm har jag inte tillgång till någon typ av rening av vattnet. Därför tänkte jag ha ett vattenfall med rening. Ska också ha en pump som byter vatten. Vet inte om det fungerar så ? Behöver det vara väldigt strömt för någon typ av fisk ?

Storlek ?
Hur stor damm ska man gräva för att ha tillräckligt många djur i ?

Fiska upp själv ?
Skulle det fungera att fiska upp kräftor och fisk själv och plantera i ?

Väldigt mycket frågor här nu men är oerhört tacksam för alla svar ! Har ni några andra råd eller tips är dom välkomna.

kina3
Åh vad kul!
Grattis!

Jag har tyvärr inte erf av kräftor och matfisk så det är inte mkt råd jag kan ge annat än:

Köp inget filter eller annan form av rening. Går bra ändå, särskilt om det är en stor damm. Här vet jag att jag andra kommer ge annat råd. Icko desto mindre har jag två dammar som båda funkar utan filter.

Gräv den djupare än typ 1 meter på djupaste stället så den inte bottenfryser.

Gräv vattenfallets botten i trappsteg. Då kan man få vattnet synligt på ett lätt sätt genom att vika plasten och fördämma mellan stegen och dessutom få fina vattenfall. (Kan skicka en skiss)

Kräftor är mkt känsliga för PH-värdet och klarar varken surt eller basiskt, har jag hört från en expert. Kan tex bli problem vid snösmältningen (surt nedfall) enligt honom.

alexx
CITAT (kina3 @ 23-09-2009, 23:18) *
Åh vad kul!
Grattis!

Jag har tyvärr inte erf av kräftor och matfisk så det är inte mkt råd jag kan ge annat än:

Köp inget filter eller annan form av rening. Går bra ändå, särskilt om det är en stor damm. Här vet jag att jag andra kommer ge annat råd. Icko desto mindre har jag två dammar som båda funkar utan filter.

Gräv den djupare än typ 1 meter på djupaste stället så den inte bottenfryser.

Gräv vattenfallets botten i trappsteg. Då kan man få vattnet synligt på ett lätt sätt genom att vika plasten och fördämma mellan stegen och dessutom få fina vattenfall. (Kan skicka en skiss)

Kräftor är mkt känsliga för PH-värdet och klarar varken surt eller basiskt, har jag hört från en expert. Kan tex bli problem vid snösmältningen (surt nedfall) enligt honom.

tack för svaren!

okej, ska tänka på detta. skicka gärna en skiss på hur du tänker med vatttenfallet :wink.gif
kina3
Riktigt skojigt att rita med "paint"! Nu har jag editerat mina skisser på några lösningar jag tänkt ut för damm och bäckbygge. Kanske blir en bok en dag. Nu skickar jag och det ska bli spännande att se om du förstår kluddet.
Tar gärna emot frågor och påpekanden
skogstroll
jag har en damm sen nåt år och ett halvt. det jag saknar är skuggning eftersom dammen ligger i ganska mkt sol. det blir ruskigt mycket trådalger
alexx
CITAT (skogstroll @ 25-09-2009, 09:10) *
jag har en damm sen nåt år och ett halvt. det jag saknar är skuggning eftersom dammen ligger i ganska mkt sol. det blir ruskigt mycket trådalger

aa det är något att tänka på !

CITAT (kina3 @ 24-09-2009, 23:32) *
Riktigt skojigt att rita med "paint"! Nu har jag editerat mina skisser på några lösningar jag tänkt ut för damm och bäckbygge. Kanske blir en bok en dag. Nu skickar jag och det ska bli spännande att se om du förstår kluddet.
Tar gärna emot frågor och påpekanden

tack för bildermna. Jag tror jag hänger med ganska bra där smile.gif

Vad använder ni er av för plast ? använder ni samma i botten som i fattenfallet ?
kina3
Plast: Finns särskild "dammfolie" att köpa. Finns också gummiduk som är lättare att hantera (elastisk) men dyrare. Jag kör med pvc (dammfolie) och det har gått bra.
Apropå hantera: dammfolien blir väldigt stel av kyla. Lättare att hålla på på sommaren. Men jag la ner min plast i oktober och det gick det med.
Ja samma plast i bäcken.

För skuggning: plantera in näckros. Vet om det är lika effektivt som annan skugga dock. Min damm ligger nära bostadshuset så den skuggas från kl 15.00 av detta. Det som är bra med ett hus jämfört med ett träd är att huset inte skräpar ned... (fäller löv som landar i dammen)
alexx
CITAT (kina3 @ 27-09-2009, 22:19) *
Plast: Finns särskild "dammfolie" att köpa. Finns också gummiduk som är lättare att hantera (elastisk) men dyrare. Jag kör med pvc (dammfolie) och det har gått bra.
Apropå hantera: dammfolien blir väldigt stel av kyla. Lättare att hålla på på sommaren. Men jag la ner min plast i oktober och det gick det med.
Ja samma plast i bäcken.

För skuggning: plantera in näckros. Vet om det är lika effektivt som annan skugga dock. Min damm ligger nära bostadshuset så den skuggas från kl 15.00 av detta. Det som är bra med ett hus jämfört med ett träd är att huset inte skräpar ned... (fäller löv som landar i dammen)

okej, vad kostar sån folie även gummiduken ? har ni någon koll på det ?

Hur stor damm har du/ni ? Kan man få lite prisexempel ? tongue.gif
alexx
tjena. Hur stor behöver dammen vara för att kunna ha tillräckligt med kräftor och fisk för husbehov ?
lavendelgården
Kan inte bli för stor, så gräv och gräv sedan lite till. Sötvattenmusslor är utmärkta små reningsverk. Vattenfall verkar bra - syresätter! Syret verkar vara viktigt för kräftorna. I en av mina dammar växer mycket kvastalger och när de bryts ner förbrukas mycket syre. I den dammen har jag inte så mycket kräftor. Den dammen, som är ansluten till en konstgjord bäck fungerar dock bra som kräftdamm. Till min minsta damm, med fontän ca 10 kvadrat, kommer i bland massor av kräftor - tror de gilla guldfiskmaten!!!!!!!
Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon