|
Gossen Ruda
23-09-2009, 19:10
Dom kriminella söker hela tiden nya vägar att skaffa sig pengar, då var det dags för en helikopter också. Det kvittar nog hur mycket man försöker skydda pengarna, det finns alltid nya sätt. Om man inte tar bort drivkraften, KONTANTERNA. Det finns nu alla möjligheter att betala med kontokort så varför flödar kontanterna fortfarande??????? Är det gammal vana, misstrohet eller vad? Kanske skulle man plocka bort alla höga valörer, måste man ha pengarna med sig i en skottkärra minskar nog entusiasmen. Om det är för dyrt med att ha kort kanske man skulle lagstifta om pristak. Något måste göras.
Visst finns det kortbedrägerier men summorna och därmed vinsterna är lägre och det krävs lite mer än att kunna hantera sprängämnen och vapen.
aanderss
23-09-2009, 19:11
vad blir nästa sätt att råna? kanske med ubåt
Aqvakul
23-09-2009, 19:18
Jag begriper inte helikopterupplägget .... Piloten är alldleles för lätt att spåra. Är det viktigare för den här typen av macho-kriminella att utföra något storslaget än att undvika att åka fast. Nåväl fast brukar man iaf åka efter denna typ av rån med väldigt många inblandade. Pengarna brukar dock inte återfinnas. Även här är den relativt lilla helikopterns begränsade lastkapacitet ett aber. En skåpbil hade kunnat få med sig betydligt mer pengar.
aanderss
23-09-2009, 19:27
CITAT (Aqvakul @ 23-09-2009, 20:18)  Jag begriper inte helikopterupplägget .... Piloten är alldleles för lätt att spåra. Är det viktigare för den här typen av macho-kriminella att utföra något storslaget än att undvika att åka fast. Nåväl fast brukar man iaf åka efter denna typ av rån med väldigt många inblandade. Pengarna brukar dock inte återfinnas. Även här är den relativt lilla helikopterns begränsade lastkapacitet ett aber. En skåpbil hade kunnat få med sig betydligt mer pengar. ja de är ofattbart
Västbergas värdedepå har så pass bra säkerhet att helikopter var enda alternativet att lyckas råna det. Den möjligheten lär täppas till illa kvickt. Ystra systra min bor granne och var inspärrad halva dagen.
netaave
23-09-2009, 21:44
CITAT (Anma @ 23-09-2009, 22:13)  Västbergas värdedepå har så pass bra säkerhet att helikopter var enda alternativet att lyckas råna det. Den möjligheten lär täppas till illa kvickt. Ystra systra min bor granne och var inspärrad halva dagen. Ja min svåger har skroten i Västberga o kom till jobbet runt 04.30, där har det inte heller blivit mkt gjort idag
Det hela påminner mig om en film, o det är inte Ocean's Eleven jag tänker... Rånarna ställde en väska utanför polisenhelikoptrarnas hangar. Väskan var märkt med "Bomb" o därför vågade inga poliser gå förbi väskan och flyga med sin helikopter! Dom väntade in brandkåren som sprutade vatten på väskan o då inget hände kunde man ta sig in till sina flygande maskiner....
Det påminner mig om filmen Repmånad när repgubbarna inte fick åka lastbil över bron som var sprängd och då målade "Helikopter" på bilens sida och for förbi en arg vakt spelad av Moltas Eriksson.
Varför tex sköt inte poliserna på väskan med sina egna vapen??
Hoppas att polisen tar dom ju fortare desto bättre, och att dom får rejäla straff, men dom släpps snart ut på gatan igen bland Sveriges yrkesgangstrar,utsläppta av det svenska rättsystemet
Gossen Ruda
24-09-2009, 09:28
Det är ingen som tagit upp den delen i mitt inlägg som handlar om att få bort kontanterna ur samhället?
Aqvakul
24-09-2009, 09:40
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 10:28)  Det är ingen som tagit upp den delen i mitt inlägg som handlar om att få bort kontanterna ur samhället?  Vi har ju diskuterat det innan. min åsikt är att de kommer att minska, men aldrig försvinna helt...
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 09:28)  Det är ingen som tagit upp den delen i mitt inlägg som handlar om att få bort kontanterna ur samhället?  Så länge banker och affärer tar ut högre kostnader för kortköp, så väljer naturligtvis kunderna kontanter. Dessutom är säkerheten med kortköp fortfarande obefintlig!
Gossen Ruda
24-09-2009, 10:20
CITAT (KURT @ 24-09-2009, 11:03)  Så länge banker och affärer tar ut högre kostnader för kortköp, så väljer naturligtvis kunderna kontanter. Dessutom är säkerheten med kortköp fortfarande obefintlig! Bankerna tar ut en avgift men inte affärerna vad jag vet. Affärerna är dock oftast tacksamma om dom slipper kontanthanteringen. Beträffande säkerheten så skall man ha ett kort med chip, det har jag.
Troligt är väl att piloten har hämtats in från utlandet eftersom Helikopterpiloterna är så få här .Man kan tycka att Polisen bar sig väldigt tafatt åt vid bombhotet.Dessutom fick man ju höra på Nyheterna i dag att Polisen hade fått tips om att ett stort rån var på gång i Stockholm men tydligen inte tagit det på allvar.Ska bli intressant att se om de får tag i dom
netaave
24-09-2009, 12:52
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 10:28)  Det är ingen som tagit upp den delen i mitt inlägg som handlar om att få bort kontanterna ur samhället?  Jag tror vi måste komma dit snart, frågan är vad det blir för typ av brottslighet då?
Huggorm
24-09-2009, 15:14
Problemet med kontokort är att polisen och en del myndigheter kan gå in och se exakt vad jag köpt. Nu köper jag ju inte så mycket olagligheter, men det känns ändå lite kränkande.
Tar man bort kontanterna, så blir det svårare att sälja knark, vapen och stöldgods. Men det blir tyvärr även svårare att jobba svart. Men man får väll återgå till gammal hederlig byteshandel. Om jag till exempel jobbar två dagar svart så handlar min arbetsgivare en pall tegelpannor med sitt visakort och ger mig. Eller fyra säckar potäter om det är vad jag behöver. Men det blir så omständigt på det viset...
Gossen Ruda
24-09-2009, 15:18
Tror knappast att det möjligheten finns för myndigheterna, det vet möjligen bara affären. Om allt svartarbete betalade skatt skulle skattesatsen för vanligt folk kunna sänkas.
Chamomille
24-09-2009, 15:21
CITAT (aanderss @ 23-09-2009, 20:11)  kanske med ubåt  Varför inte..
Gossen Ruda
24-09-2009, 15:28
För många år sen var det ett rån eller något ditåt i Gamlestan här i Götet. Rånaren försökte komma undan genom att simma i Gamlestansån iförd grodmansdräkt. Det gick inte så bra, jag kommer ihåg en bild på grodmannen tillsammans med lagens långa arm.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 16:18)  Tror knappast att det möjligheten finns för myndigheterna, det vet möjligen bara affären. Om allt svartarbete betalade skatt skulle skattesatsen för vanligt folk kunna sänkas. Har du inte märkt att det har man gjort ändå? Sänkt skatten alltså.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 16:18)  Tror knappast att det möjligheten finns för myndigheterna, det vet möjligen bara affären. Om allt svartarbete betalade skatt skulle skattesatsen för vanligt folk kunna sänkas. Vi ovanliga då......när får vi en sänkning
Gossen Ruda
25-09-2009, 14:48
CITAT (Anma @ 25-09-2009, 15:41)  Har du inte märkt att det har man gjort ändå? Sänkt skatten alltså. Det sägs så men min plånbok har inte blivit tjockare. Kanske är vinsten av skatten från en ev minskad svart ekonomi mindre än vad man skall låna för att kunna sänka skatten ytterligare, vad vet jag.
andersen
25-09-2009, 15:03
CITAT (Alba @ 25-09-2009, 15:46)  Vi ovanliga då......när får vi en sänkning  Vad är det för bra med skattesänkning? det är väl höjning som behövs? vad jag förstår så saknas det pengar i både vård och omsorg mm.
Huggorm
25-09-2009, 15:30
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 16:03)  Vad är det för bra med skattesänkning? det är väl höjning som behövs? vad jag förstår så saknas det pengar i både vård och omsorg mm. Du kan beskatta folk 101% och det kommer fortfarande fattas pengar i det svarta hål som vård och omsorg utgör
andersen
25-09-2009, 15:36
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 16:30)  Du kan beskatta folk 101% och det kommer fortfarande fattas pengar i det svarta hål som vård och omsorg utgör Nu är vi lite O/T men jag ser inte vård och omsorg som svarta hål, båda verksamheterna finns det behov av och dom genererar ett stort mervärde för oss alla, att det sedan går att effektivisera verksamheten är helt klart om det var så du menade.
Huggorm
25-09-2009, 15:41
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 16:36)  Nu är vi lite O/T men jag ser inte vård och omsorg som svarta hål, båda verksamheterna finns det behov av och dom genererar ett stort mervärde för oss alla, att det sedan går att effektivisera verksamheten är helt klart om det var så du menade. Men helt ärligt, tror du verkligen att det hade varit tillräckligt med pengar om dom fått 100% av samtligas lön? Jag är rätt säker på att dom hade fortsatt skrika efter mer
andersen
25-09-2009, 15:58
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 16:41)  Men helt ärligt, tror du verkligen att det hade varit tillräckligt med pengar om dom fått 100% av samtligas lön? Jag är rätt säker på att dom hade fortsatt skrika efter mer Nu är det inte någon som vill ge 100% av lönen i skatt, men sossarna vill åtminstånde höja skatten, och det tycker jag är riktigt. höja skatten
Huggorm
25-09-2009, 16:10
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 16:58)  Nu är det inte någon som vill ge 100% av lönen i skatt, men sossarna vill åtminstånde höja skatten, och det tycker jag är riktigt. höja skattenDu hade blivit en bra sosse som slingrar dig från att svara på obekväma frågor
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 16:03)  Vad är det för bra med skattesänkning? det är väl höjning som behövs? vad jag förstår så saknas det pengar i både vård och omsorg mm. Det vara bara en jfr........en del får sänkning men inte alla.
Huggorm
25-09-2009, 19:30
CITAT (Alba @ 25-09-2009, 20:29)  Det vara bara en jfr........en del får sänkning men inte alla. Alla som jobbar
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 20:30)  Alla som jobbar Är det ok att pensionärer som arbetat hela sitt liv inte får ta del av skattesänkningen?
Huggorm
25-09-2009, 21:34
CITAT (Anma @ 25-09-2009, 22:29)  Är det ok att pensionärer som arbetat hela sitt liv inte får ta del av skattesänkningen? Det är skattesänkningar på gång för pensionärerna, så vitt jag förstår.
andersen
25-09-2009, 21:53
Förstår inte folk, att regeringen lånar pengar för att sänka skatten= i förlängningen så får vi alla betala för det tilltaget.
Huggorm
25-09-2009, 22:21
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 22:53)  Förstår inte folk, att regeringen lånar pengar för att sänka skatten= i förlängningen så får vi alla betala för det tilltaget. Det var ett vallöfte, och till skillnad från vänsterblocket sätter alliansen en ära i att hålla sina löften. För övrigt är det inte värre att låna en struntsumma för att sänka skatten för dom arbetande än att låta statsskulden skena vilt som sossarna gjort i alla år
andersen
25-09-2009, 22:44
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 23:21)  Det var ett vallöfte, och till skillnad från vänsterblocket sätter alliansen en ära i att hålla sina löften. För övrigt är det inte värre att låna en struntsumma för att sänka skatten för dom arbetande än att låta statsskulden skena vilt som sossarna gjort i alla år Inte var det ett vallöfte att låna pengar till sängt skatt! Borgerliga regeringar har alltid inneburit att statsskulden ökat.
Huggorm
25-09-2009, 22:49
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 23:44)  Inte var det ett vallöfte att låna pengar till sängt skatt! Borgerliga regeringar har alltid inneburit att statsskulden ökat. Beroende på att sossarna bara lämnat ifrån sig makten när det börjat osa internationell finanskris
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 23:49)  Beroende på att sossarna bara lämnat ifrån sig makten när det börjat osa internationell finanskris Lämnat? Det gör de av eget val varje gång, eller hur?! Den sk skattesänkningen för pensionärerna är ett hån, 100 kr ungefär i månaden.
Huggorm
25-09-2009, 23:05
CITAT (Anma @ 26-09-2009, 00:00)  Lämnat? Det gör de av eget val varje gång, eller hur?!
Den sk skattesänkningen för pensionärerna är ett hån, 100 kr ungefär i månaden. Tja, såg det inte misstänkt ut vid förra valet? Sossarna lämnade inte något som helst valfläsk, Göran Persson var tröttare än någonsin tidigare och det enda dom egentligen hade att komma med var Folkpartiets dataintrång. Är det något man vinner val på? Jag har flera gånger kommit med idén om att det faktiskt finns en riktigt kompetent person någonstans i sossarnas led, och det är en finansanalytiker/spåkärring. Det är dock ingen som någonsin trott på mig
CITAT (Huggorm @ 26-09-2009, 00:05)  Tja, såg det inte misstänkt ut vid förra valet? Sossarna lämnade inte något som helst valfläsk, Göran Persson var tröttare än någonsin tidigare och det enda dom egentligen hade att komma med var Folkpartiets dataintrång. Är det något man vinner val på? Jag har flera gånger kommit med idén om att det faktiskt finns en riktigt kompetent person någonstans i sossarnas led, och det är en finansanalytiker/spåkärring. Det är dock ingen som någonsin trott på mig  Slår vad om att du älskar konspirationsteorier också.
Huggorm
25-09-2009, 23:12
CITAT (Anma @ 26-09-2009, 00:10)  Slår vad om att du älskar konspirationsteorier också. Bara dom jag listat ut själv, resterande är långsökta
Anki på Öland
26-09-2009, 09:24
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 16:03)  Vad är det för bra med skattesänkning? det är väl höjning som behövs? vad jag förstår så saknas det pengar i både vård och omsorg mm. Och vård och omsorg har ju alltid varit strålande bra och det har ju alltid funnits pengar under alla dom år sossarna suttit vid makten...... eller.... Anki
caprifol
26-09-2009, 10:22
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 09:28)  Det är ingen som tagit upp den delen i mitt inlägg som handlar om att få bort kontanterna ur samhället?  Gisslanrisken? Med tanke på att det inte går att få bort ALLA kontanter.
Snöflinga
26-09-2009, 13:15
CITAT (andersen @ 25-09-2009, 16:58)  Nu är det inte någon som vill ge 100% av lönen i skatt, men sossarna vill åtminstånde höja skatten, och det tycker jag är riktigt. höja skattenApropå att sänka skatterna med lånade pengar: År 2005 ansåg Nuder att ekonomin var urstark och lånade 50 miljarder samtidigt som man sänkte skatterna. Men inte för vanliga knegare och pensionärer. S sänkte skatten arvs och gåvoskatten för miljardärer. Dessa skattesänkningar finanserades med lån och en lagändring som gjorde det möjligt att undanta förtidspensionärer från höjningen av bostadstillägget. S tog alltså pengar från förtidspensionärer för att finansera skattesänkningarna för miljardärerna samtidigt som man utan att rodna pratade om frihet, jämlikhet och rättvisa. Så man kan väl säga att skattesänkningarna idag kommer även knegarna tillgodo och ter sig för mig mycket rättvisare.
CITAT (Snöflinga @ 26-09-2009, 14:15)  Apropå att sänka skatterna med lånade pengar: År 2005 ansåg Nuder att ekonomin var urstark och lånade 50 miljarder samtidigt som man sänkte skatterna. Men inte för vanliga knegare och pensionärer. S sänkte skatten arvs och gåvoskatten för miljardärer. Dessa skattesänkningar finanserades med lån och en lagändring som gjorde det möjligt att undanta förtidspensionärer från höjningen av bostadstillägget. S tog alltså pengar från förtidspensionärer för att finansera skattesänkningarna för miljardärerna samtidigt som man utan att rodna pratade om frihet, jämlikhet och rättvisa. Så man kan väl säga att skattesänkningarna idag kommer även knegarna tillgodo och ter sig för mig mycket rättvisare. Du, jag fick ärva och jag fick en gåva, inte sjutton är jag miljardär och inte behövde jag betala någon arvs- eller gåvoskatt. Så den skatten är lika rättvis som jobbavdraget där högisnkomstagarna får en sänkning på tusentals kronor, beroende på lön även tiotusentals kronor, medan låginkomsttagarna kanske får någon hundring extra.
Snöflinga
26-09-2009, 21:20
[quote name='Anma' date='26-09-2009, 17:24' post='1094442'] Du, jag fick ärva och jag fick en gåva, inte sjutton är jag miljardär och inte behövde jag betala någon arvs- eller gåvoskatt. Ja men det var väl bra Ursäkta Gossen att tråden kom in på slingervägar  Angående rånet verkar det ju som om polisen har problem... När jag först läste om rånet verkade det som något utklurat av Jönssonligan eller av författaren Kennet Ahl ... ( heter han inte så, han som skrev om Studierektorn bl.a. som gick på TV med Björn Gustavsson )  ... Måste ha tagit lång tid att planera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|