Grönt é skönt
Håller på att gräva inför plantering av Ligusterhäck mellan min och grannens tomt. Upptäcker nu att rötterna till grannens stora Tuja sträcker sig in på min tomt och undrar om det är riskfritt att kapa av dem?! Eller kommer den att rasa whistling.gif ...Eller är det ok för Ligustern att samsas med Tujans rötter?

//Åsa
KURT
Du kan ju inte göra så mycket åt det, förutom att vattna ligustern extra mycket nästa år när den börjar växa.
Gudrun i Göteborg
Tycker att du också skall fråga grannen om du kan kapa några tuja-rötter. Det brukar ordna sig sånt där om man har en öppen kommunikation.
KURT
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 24-09-2009, 13:46) *
Tycker att du också skall fråga grannen om du kan kapa några tuja-rötter. Det brukar ordna sig sånt där om man har en öppen kommunikation.

Tror du att grannen hade en öppen kommunikation och bad att låta thujarötterna växa in på annans tomt?
Grönt é skönt
CITAT (KURT @ 24-09-2009, 15:33) *
Tror du att grannen hade en öppen kommunikation och bad att låta thujarötterna växa in på annans tomt?

Haha, nä tror inte ens de tänkte på att rötterna kunde växa in på min tomt. Det blir förresten samma sak med ligusterrötterna - de kanske smyger in på grannens tomt...

Tackar så mycket för svar och skall prata med grannen!
KarinSKARA
Tror det finns en "lag" som säger:
om grenar/rötter går över tomtgränsen skall man informera ägaren om att det är ett problem och att ägaren skall åtgärda saken vid lämplig tid för trädet
men om detta inte sker innom rimlig tid, så har man rätt att kapa själv.
Svårt att skriva, jag hoppas du förstår hur jag menar.
Prata vänligt med grannen är nog det bästa, tycker jag också.
Karin //
Gossen Ruda
Rättsmässigt definieras saken så här i Jordabalken, 3:*e kapitlet:

"2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

Givetvis är det bäst att komma överens men går inte detta gäller det ovanstående.

Grönt é skönt
Tack! Vad kunniga ni är!
Gudrun i Göteborg
CITAT (KURT @ 24-09-2009, 15:33) *

Det var inte riktigt det jag skrev Kurt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon