Mariemamman
23-09-2009, 21:07
Hej.
Jag är ganska ny på att faktiskt göra ngt i vår trädgård så nu behöver jag hjälp.
Vi har en gång fram till ytterdörren kantad av 2 rabatter. Ska dessa rabatter vara likadana? Hålla färgskalorna? Hur gör "man"?
Jag har redan köpt lite växter. Pioner, julros, gentiania, grönakleja, iris, krollilja, kaukasisk förgätmigej. Färgskalan tänkte jag hålla mig till vit, rosa, blå och typ svart. Jag ska fylla på med en massa lökar oxå.
Tack på förhand.
Marie
elvisjö
24-09-2009, 08:08
Jag skulle sträva efter att få planteringarna lika, tex genom att plantera nåt vintergrönt (enar eller någon sorts thuja)
Köper man thuja nu kan man oftast få tag på dessa för halva priset, om man vill så kan man stamma upp och forma till bollar dom när dom har tagit sig
Ett annat alternativt är prydnadsgräs som också är vackert på vintern.
Beroende på hur långa rabatterna är så skulle jag satsa på ett udda antal thujor eller gräs, mellan dessa kan man vara lite mer fri och göra lite mer som man vill
Om du bor i ett äldre hus passar stammade rosor eller formklippt spirea mycket bättre.
Gudrun i Göteborg
24-09-2009, 11:30
Där ser man - vi är olika

Och det är väl tur det.
Jag skulle
inte göra rabatterna lika men möjligen ha några identiska växter i dom. I ena rabatten (som ev vetter mot en tjusig gräsmatta) skulle jag ha relativt låga växter. Den andra rabatten som kanske inte vetter mot något som är tjusigt (t ex grannen

) skulle jag blanda in lite högre växter. Är gången lång så skulle jag dessutom kanske göra en krök på den så att den blev lite spännande. Tuijor o enar skulle jag inte plantera utefter en gång därför att jag tror de skulle ta över rabatten och gången och göra gången mörk och instängd.
Alla smakriktningar finns som sagt.
Hej
Vintergrön växter kan man klippa och forma de under sommar , också finns Dvärge sorter.
H: B:Bassam
Hur breda är rabatterna?
Är det gräsmatta på båda yttersidorna?
Jag håller med första inlägget med att skapa volym här och där som även är fint på vintern. Det behöver inte vara grönt men å andra sidan är det ju jättesött att kunna sätta ljusslingor i två sockertoppsgranar precis vid entrén! Se dock till att det är de som växer låmgsamt, det finns även de som kan ränna iväg och bli stora med åren. Kanske finns det plats för större plantor i början och/eller slutet av gången?
Plantera gärna blommorna i grupper av samma sort. Jag har satt mina symmetriskt och det blir inte fint, bättre att sätta dem i grupper har jag sedan läst mig till. När ork och tid infinner sig ska jag därför stuva om så att alla rudbeckia står tillsammans och intill dem står alla temynta osv.
Vill du ha höjd jan du ju plantera små uppstammade träd också, de brukar inte växa alltför fort och man brukar kunna hålla efter dem.
elvisjö
25-09-2009, 08:13
Gudrun i Göteborg!!!!
Att skriva på det viset citat (mörk, och instängd) är märkligt, eller känner Gudrun inte till hur många sorters tuja det finns?
Anledningen till att jag sa tuja eller enar är att rabatten (entren) inte kommer att se så rolig ut en stor del av året
att då ha vintergröna växter piggar ju upp det hela, och att sätta belysning som Peztis gör inte saken sämre.
Gudrun i Göteborg
25-09-2009, 14:04
CITAT (elvisjö @ 25-09-2009, 09:13)

Gudrun i Göteborg!!!!
Att skriva på det viset citat (mörk, och instängd) är märkligt, eller känner Gudrun inte till hur många sorters tuja det finns?
Anledningen till att jag sa tuja eller enar är att rabatten (entren) inte kommer att se så rolig ut en stor del av året
att då ha vintergröna växter piggar ju upp det hela, och att sätta belysning som Peztis gör inte saken sämre.
Sorry elvisjö. Jag sårade dig tydligen. Ledsen för det - uppriktigt. Men jag tycker att tuja och en riskerar ge ett mörkt och instängt intryck och det står jag för. Att vi kan få lov att tycka olika betonade jag också.
Som sagt: Inte meningen att såra dig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.