tepa
Hej

Min fina Begonia, som blommat i ett sen januari, börjar lite vissna nu. Hur ska den skötas i vinter eller ska den inte det ? Jag menar slängas ? Inte mycket vatten, stå i lite svalare rumstemp utan extrabelysning? Tänker prova så och sedan plantera om och klippa ner i vår. Om ingen har nån annan åsikt ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Ingen som råder mig att slänga Begonian ? Någon chans att övervintra och isåfall hur ?

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
Hej Tepa! Jag tog fram min TJOCKA gamla trädgårdsbok från 70-talet.... Där nämns om 800 olika begoniasorter....
Vet du vad det är för sort du har???

Förlåt, det stod 800 arter....

Arterna grupperas: Blombegonia, Bladbegonia och Knölbegonia...

Vad har du?
tepa
Hej Sussie

Av dessa tre är det nog Blombegonia...

Hälsn Tepa

Det finns bild i ....tråden...
Ska puffa upp den..."Tycker Begonia om värme" eller nåt sånt...
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 27-09-2009, 00:23) *
Hej Sussie

Av dessa tre är det nog Blombegonia...

Hälsn Tepa

Det finns bild i ....tråden...
Ska puffa upp den..."Tycker Begonia om värme" eller nåt sånt...

Ok. Väntar en stund....

Läser innantill: "De tre mest odlade typerna av Blombegoniorna är julbegonia, höstbegonia och sommarbegonia..."

-Är det något du känner igen...?

Jag såg tråden: Tycker Begonian om värme?
Men det framgår inte vilken sort det är...?
tepa
Näää, men köpte den i januari i år. Såg du en bild ? Kanske Julbegonia då ? När jag googlat, så stod det att den kan slängas efter blomning...Å andra sidan har jag läst att den ska ha mindre vatten vintertid. Vet inte riktigt om det menas att den kan komma igen efter vintern då ?

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Före frost kommer , den ska gå inne med mörk o lite vatten.
H:Bassam
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 27-09-2009, 00:35) *
Näää, men köpte den i januari i år. Såg du en bild ? Kanske Julbegonia då ? När jag googlat, så stod det att den kan slängas efter blomning...Å andra sidan har jag läst att den ska ha mindre vatten vintertid. Vet inte riktigt om det menas att den kan komma igen efter vintern då ?

Hälsn Tepa

Ja, jag har nog ingen större aning faktiskt... Är urusel på Begonior själv... trots att jag tycker att vissa av dom är gudomliga...
Nu har jag scannat en av sidorna i boken.... Vad jag förstår så är det bara knölbegonian som man kan övervintra...

Fast det tror jag egentligen inte på själv.... Jag tror visst att man kan övervintra alla, bara man vet vilka förutsättningar just den begonian vill ha...
pejori
Äsch. Det är väl bara att prova. tummenupp.gif
Ställ in den och vattna som vanligt, mao, sparsamt. går det så går det
tepa
Hej

Jag tog in den för några dagar sen, men vill den faktiskt inte ha extraljus ? Bassam, du skrev att den ska ha mörkt? Månne en halv deciliter vatten två gånger i veckan räcker nu i vinter ?

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Det är räcker på grund att de ska gå på vila , men ska inte bli jord helt torkad,
Obs ---hur mycket vatten ska man ger bror på hur mycket ljus och varm på övervinter plats om finns mycket ljus o varm det betyder att de behöver mera vatten
H: Bassam
strepp
Hej
Liten begonia toka här men däremot inte expert,Det finns över 1000 arter begonior .
Begonior övervintrar.Den är växer mest i skuggan under träden i tropiska och subtropiska områden i asien,amerika och africa,alltså kräver ej så mycket ljus,en del kräver dock värme,ljus och hög luftfuktighet att överleva alltså beror det på vilken sort du har.Den vill ha jämn vattning dock mindre vintertid,torka upp lite mellan.
Har din begonia en knöl eller är den en rexbegonia oftast mycket vackra dekorativa blad.Tyvärr såg jag ingen bild lättare om du har en.Rek först kolla om den har knöl då ska den vila ett tag,är det en med stammar,rizomer behöver den inte vissna ner helt men mycket mindre vatten nu över vintern,skicka gärna en bild..
mvh strepp
bilden visar en begonia som kräver hög luftfuktighet och lite extra värme.Min odlas i terrarium,
tepa
Hej

Tydligen inte dags sätta Begonian på vintervila ännu. Den blommar ÄNNU mera nu sen jag tog in den från utevistelsen. Varmt står den, och verkar trivas. Just nu i vårt varma vardagsrum 24 grader.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jag hade min Begonia i övervintringsrummet, plus8-12 grader i vinter. När det var minus tjugo ute och blåsigt
blev det 3,9 grader där, det var nog det lägsta som varit i vinter. Men innan det så tog jag ut Begonian och
satte den i köket, det var i början på februari. Den hade blommor då ännu, men sen planterade jag om den och
beskar den. Nu har den små nya blad, så vintern har den klarat. Ska bli spännande att se hur det kommer att
gå för den, om det kommer några blommor. Men den ska ut på gården sen i sommar när frostrisken är över.
Kanske man kan ta ut den redan nu i vår och ta in till natten? Men glömsk som man är så kanske det inte är
att rekommendera.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon