CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 14:47)

Vad menar du med det? Jag trodde att rötterna frös sönder för att det blev för kallt.
en härdig växt är också ''härdig'' i rötterna, dvs den tål tjäle som är frusen jord. tjäle blir det även i krukjorden.
det växterna inte tål i kruka (nu menar jag då tåliga och härdiga växter)
är torkan som kan uppstå i kruka under vintern, men också att det regnar mycket (dvs krukan håller kvar vattnet och dränerar kanske dåligt) + växlande temperatur som en del inte gillar.
exempel jag provade övervintra många härdiga buskar ute i krukor (zon 3-4) i vintras, samtliga levde i stammarna och i grenarna och i rötterna. men just vid rotstammen och vid jordytan var det dött och ''ruttet''. en del levde fram till vårem kanten men torkade sen ihjäl (andra dog av växlande temp).
mindre härdiga växter kan som du skrev dö av att rötterna för fryser. men för härdiga växter så blir det även tjäle i jorden.
när man ska övervintra växter utan skydd i krukor ute, så ska man försöka efterlikna som om dom var planterade i marken. dvs så stora krukor som möjligt (jämnare temp) och bättre dränering och jämnar fukt. plus så vad den växten vill ha för jord.
men sedan finns det växter som tål vintern i kruka bra, exempel har mina föräldrar flera stora hostor i krukor som övervintrat där utan skydd i dom närmaste 10åren (både stora och små krukor/jordvolym).
men övervintring i kruka är ett spel, hos mig klarade sig rosorna, någon tålig buske och perenner bra i kruka.
medan andra som normalt sett klarar min zon på friland inte klarade sig. men det konstiga var att exmepel väderkvarnspalmen klarade vintern ute men inte en buske som normalt sett tål -40c.