tesslan
Hej på er!

I våras köpte jag nio ampeljordgubbsplantor och planterade de små i stora krukor som sedan fick stå på vårt altanräcke.
De har växt sig riktigt stora, med nästan två meters "hängen", varit fulla med blommor och började också, något sent men ändå, ge fantastiskt goda bär.

Men hur ska jag nu bäst låta de övervintra? Kan de stå kvar i sina krukor ute? Det är ju något svårt att flytta de långa "hängena". Kan man ta skott?

Mycket tacksam för svar!!!

Med vänliga hälsningar till er alla

/tess
Nauti
Du kan klippa av utlöparna och plantera varje liten småplanta i egna krukor. Det är ju så det går till naturligt, när den egna plantan klarar av att försörja sig utan moderplantans hjälp så torkar stolonerna ihop och förmultnar.

Jag har tänkt göra så att jag skall låta mina stå ute på balkongen tills de vissnat ned. Sedan skall jag ställa ner dem i källaren där de skall få stå tills våren.

Att övervintra dem ute i krukor är nog ingen bra idé ifall du inte har stora krukor eller kan isolera dem på något vis. Små krukor kyls lätt ner och fryser helt och hållet. Då fryser även rötterna ihjäl. Jag har läst här att man kan ta in dem och förvara dem i 5-10°C, vilket jag tänkt göra.
Alexander-VG-zon3
rötterna fryser inte ihjäl, problemet är snarare att dom antigen torkar ihjäl eller ruttnar ihjäl i krukan.

jag tror nog ändå det är enklast att försöka ha dom ute, exempel placera dom skyddat nära en vägg eller ev om man kan gräva ner dom tillfället i marken.

jag själv har övervintrat brokbladigjordgubbe ute i kruka. men den stod under tak så jag bestämde över vattningen.

alt är ju såfall att täcka dom ute eller ta in dom och övervintra svalt som nauti skrev.

har du 9st så kan du ju testa med olika metoder och se vilken som klarar sig bäst exempel låt en vara kvar som den är, placera någon skyddat utan skydd, och täck någon, och ta in någon, gräv ner en annan.
tesslan
Tackar så mycket för era tankar och förslag!

Jag planterade tre små plantor i tre ganska stora krukor, modell lerkruka.
Om man gräver ner dem över vintern, gräver man då ner dem i sina krukor? Antar att man då kan lämna en liten bit av krukan kvar ovan jord? ...

Som sagt, tack för idéerna!

/tess
Nauti
CITAT (flaxss @ 24-09-2009, 13:11) *
rötterna fryser inte ihjäl, problemet är snarare att dom antigen torkar ihjäl eller ruttnar ihjäl i krukan.
Vad menar du med det? Jag trodde att rötterna frös sönder för att det blev för kallt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 14:47) *
Vad menar du med det? Jag trodde att rötterna frös sönder för att det blev för kallt.

en härdig växt är också ''härdig'' i rötterna, dvs den tål tjäle som är frusen jord. tjäle blir det även i krukjorden.

det växterna inte tål i kruka (nu menar jag då tåliga och härdiga växter)
är torkan som kan uppstå i kruka under vintern, men också att det regnar mycket (dvs krukan håller kvar vattnet och dränerar kanske dåligt) + växlande temperatur som en del inte gillar.

exempel jag provade övervintra många härdiga buskar ute i krukor (zon 3-4) i vintras, samtliga levde i stammarna och i grenarna och i rötterna. men just vid rotstammen och vid jordytan var det dött och ''ruttet''. en del levde fram till vårem kanten men torkade sen ihjäl (andra dog av växlande temp).

mindre härdiga växter kan som du skrev dö av att rötterna för fryser. men för härdiga växter så blir det även tjäle i jorden.

när man ska övervintra växter utan skydd i krukor ute, så ska man försöka efterlikna som om dom var planterade i marken. dvs så stora krukor som möjligt (jämnare temp) och bättre dränering och jämnar fukt. plus så vad den växten vill ha för jord.

men sedan finns det växter som tål vintern i kruka bra, exempel har mina föräldrar flera stora hostor i krukor som övervintrat där utan skydd i dom närmaste 10åren (både stora och små krukor/jordvolym).

men övervintring i kruka är ett spel, hos mig klarade sig rosorna, någon tålig buske och perenner bra i kruka.

medan andra som normalt sett klarar min zon på friland inte klarade sig. men det konstiga var att exmepel väderkvarnspalmen klarade vintern ute men inte en buske som normalt sett tål -40c.

Alexander-VG-zon3
CITAT (tesslan @ 24-09-2009, 13:41) *
Tackar så mycket för era tankar och förslag!

Jag planterade tre små plantor i tre ganska stora krukor, modell lerkruka.
Om man gräver ner dem över vintern, gräver man då ner dem i sina krukor? Antar att man då kan lämna en liten bit av krukan kvar ovan jord? ...

Som sagt, tack för idéerna!

/tess

lerkrukorna kan ju gå sönder under vintern, så det är kanske då bättre att plantera ut plantorna i marken så länge och sen kruka om dom i krukor till våren. krukorna ställer du torrt som möjligt så att dom inte fryser(spricker).
Martin_Blomberg
Om man tar in krukorna och förvarar dessa vid 5-10 grader. Behövs det extra belysning då? Eller fungerar det räntav med helt mörk förvaring vid dessa temperaturer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon