Full version: Mjöldagg
eugenia
Jag har rätt mycket mjöldagg på olika växtslag, främst pumpablad och ringblommor. Hur är spridningsrisken inför nästa år? Jag brukar inte bry mig så mycket om det. Skörden har inte påverkats. Jag hade tänkt hacka sönder alltsammans som vanligt i komposten eller som marktäckning/jordförbättring. Borde man avlägsna angripet material? Hur tänker ni?
Bassam
Hej
mjöldagg som skadad perenner kommer från Svamp som heter ( Sphaerotheca pannosa Var ), de atackerade växter om finns dåligt luft och hög fuktighet så vi kan beskämpa på :
1 beskära hårt och bra under vinter , på vilken sätt bra att borta skadad delar och öppna väg till sol och luft bra,

2 sprejer dom på svavel flera gångar mellanrum 10-20 dagar.
Obs lägga aldrig kvar delar som kommer från beskärning i kopst.
H: Bassam
KURT
Jag skulle lägga dem i komposten. Det förekommer mjöldagg på väldigt många växter sent på sommaren. När det kommer i komposten, så kommer det att konkurreras ut bland alla andra organismer som finns där.
Gudrun i Göteborg
Jag tänker likadant som Kurt och lägger mjöldaggiga växtdelar i komposten. Bludlusiga däremot lägger jag inte där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon