Full version: swedish ivy
andreas i uppsala
vad är swedish ivy för något.först trodde jag att det var någon svensk murgröna men det är en växt som finns i afrika och australien och som är härdig till 10-15 plusgrader.varför heter den swedish ivy.?Det är ju så långt bort man kan komma.den borde heta african ivy istället, men varför just swedish ivy? wacko.gif blink.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
swedish ivy = Plectranthus verticillatus Har inte något kulturväxtlexikon här men jag tror det är den vi kallar för Karlbergare.

Såhär ska sorten Plectranthus verticillatus se ut

Varför vissa växter får sina namn (vanliga namn ej vetenskapliga) är ofta ett mysterium. De vetenskapliga namnen brukar ofta beskriva hur växten ser ut, var de kommer ifrån mm. Men namn i folkmun kan få folk att tro att de kommer från helt fel världsdel ex. Underblomman som ofta kallas japansk underblomma kommer faktiskt från Peru.

Swedish ivy har dock en liten svensk anknytning om man tittar på auktorsbeteckningen det står nämligen (L. f.) Druce vilket borde indikera att Linné filius (Linnés son) har funnits med i beskrivningen av växten någon gång men att det är Druce som är den som numera anses ha det rätta namnet och beskrivningen.

Auktorsbeteckning hittade jag här:
http://plants.usda.gov/index.html
RitRat
Swedish Ivy är således inte svenskt...
Finns fler exempel: Finska pinnar är inte kända i Finland!
Ursäkta, inte trädgårdsrelaterat ;-)
_Skruttan_
Hej!
Swedish ivy kallas Carlbergaren (Karlbergaren) i USA.
Det kan vara vilken art som helst av C. , Plectranthus
thunbergii är kanske den vanligaste.
Har du någon sådan, eller du bara undrar?
_Skruttan_
Alexander-VG-zon3
är ju en gammal tråd men nu när den ändå är uppe, det är Plectranthus verticillatus (synonym thunbergii) som heter Karlbergare ingen annan art. och även om det är fler arter som heter ''svensk murgröna'' så är det nog just arten verticillatus som bruka nämnas som det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon