Jag har en idé om att plantera en ros vid foten av en bergssluttning (zon 1-2 i rätt usel jord på naturtomt - men den kan jag väl förbättra), att klättra lite upp på berget och lite upp i luften. Växtsättet verkar tänkbart för Maiden blush - men jag får inte fram när (och hur mkt) den blommar.
Anledningen till frågan är att jag funderar på att slå till på Odlas ros-erbjudande. Är det okej rosor från odla förresten?
Någon som vet?
tack på förhand
lenaandersson
24-09-2009, 12:04
en gångs blommande, i slutet på juni ca, ann tar jag nere hos dej.
Ja hur länge blommar den, tror 3 - 4 veckor slutet av juni - till slutet av juli. Blir det värmebölja förkortas tiden.

Maiden´s Blush, doftar starkt och regnar det för mycket så blir knopparna gärna lite bruna som på mitt foto
Jag har 4 st MB och jag bara älskar de.Jag skulle köper en det var ett bra pris,de brukar kosta en bra bit över 100:-Kr.
[attachment=42398:2009_07_...__Large_.JPG] De 2 stora buskarna MB
[attachment=42399:2009_07_...__Large_.JPG] Ett rotskott från en av de stora buskarna.
Tack för era svar, tyvärr passar nog den blomningstiden inte så himla bra - rosen skulle växa på mitt sommarställe och jag är eg. inte där så mkt förrän från mitten av juli och framåt.
Någon som kan ha en idé om en "liknande" ros med senare / längre blomningstid?
Ezereht
26-09-2009, 21:12
Någon stor centifoliaros kanske? Fantin-latour verkar fin. Manninsgs Blush, Ännchen von Tharau... kollar egentligen bara på olika buskrosor
Hm, Long John Silver är en fylld vit engångsblommande doftande (självklart) klätterros som blommar lite senare än de vanliga rosorna. Börjar i mitten av juli först. Kan inte säga av egen erfarenhet riktigt, eftersom min planterades förra hösten, så i år var första säsongen. Inte riktigt representativt för en normalt fullvuxen planta. Men jag vet från ett besök i Fredriksdals rosarium att den inte hade slagit ut när de övriga var i full schvung.
Long John Silver
[attachment=42677:Long_Joh...ilver_41.JPG]
Blomma
[attachment=42678:Long_Joh..._blomma1.JPG]
/S
Den rosen ser ju fantastisk ut - men hur länge blommar den tror du (dvs jag är ju rosnovis, om de inte remonterar är det då bara fråga om ett par veckor, eller hur är det egentligen?)
Tror du Stiffe att den skulle trivas där jag beskriver det? Och tror du den är någorlunda lätt att få tag i?
Nu är jag kanske ute och snurrar, men jag har för mig att den blommar ganska kort tid, kanske tre veckor.
CITAT (Thé @ 02-10-2009, 08:50)

Nu är jag kanske ute och snurrar, men jag har för mig att den blommar ganska kort tid, kanske tre veckor.
Hm, glupsk som man är vill man ju gärna ha lång blomning (fast sent startad då). Varje dag cyklar jag nu till ex. förbi en fullkomligt underbart blommande vit ros på en privat liten uteplats i Göteborg. Den blommar och blommar - med ganska stora rosor (som mindre knytnävar) på en kanske knappt två meter hög rätt slank buske (lite uppbunden). Det är då mina drömmar får fart. Jag får väl hoppa över staketet och ringa på och fråga vad det är för skönhet.
esters-tradgard
02-10-2009, 17:18
long john silver är fantastisk. Den blommar i slutet av Juli, iallafall där jag sett den. Vet inte hur länge dock.
Kanske det är någon vit kanadensisk ros du sett? De brukar bli stora och blommar från mitten slutet av juli - frosten.
CITAT (esters-tradgard @ 02-10-2009, 18:18)

long john silver är fantastisk. Den blommar i slutet av Juli, iallafall där jag sett den. Vet inte hur länge dock.
Kanske det är någon vit kanadensisk ros du sett? De brukar bli stora och blommar från mitten slutet av juli - frosten.
Kanadensisk. Jag lär mig ju nya saker hela tiden, kanadensiska rosor som grupp - det vet jag ingenting om alls. Klarar den "gruppen" rosor sig på en ganska usel växtplats (jorden alltså) - eller är de kinkiga? Zonen är ju gynnsam (1-2) men dessvärre inte jorden i sig (naturtomt).
De flesta Kanadarosor vill ha lika bra och fin jord som andra rosor, det är ingen grupp där alla är lika, det betyder bara att dom tål sträng kyla. Har du mager jord kan du ha Rugosa rosor, eller Pimpineller, Rugosa rosorna blommar hela sommaren, finns många vackra och friska sorter. Inom gruppen Rugosa finns också många Kanadarosor.
Tror att den blommar ungefär lika länge som de flesta rosor, dvs 2-4 veckor, lite beroende på vädret och placering. Och ja, jag tror att den kan funka bra på platsen som du beskrivit. Vill du ha längre blomningssäsong, så kan du ju komplettera med t ex en clematis.
Rent generellt är engångsblommande rosor mindre krävande än remonterande. Bara det finns ett jordsubstrat att växa i, någorlunda luckert och med viss tillgång på vatten, så räcker det. Det är bara att toppa med naturgödsel varje vår, så blir det kanon.
Jag vet inte huruvida den är lätt att få tag i, men det skulle jag tro. Surfa in och kolla på t ex Koggens, Cedergrens, Flora Linnea el Rosenposten.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.