russin
Halloj gott folk

Jag har nu ett gäng frön från olika Daturor och undrar nu om man kan börja så en del redan nu, eller om man ska vänta till våren.
Vore roligt om några hinner komma upp något i höjd innan nästa sommarsäsong, men det kanske bara jag som har bråttom whistling.gif

Kom gärna med bästa tipsen till mig. Jag har aldrig haft något annat än vanliga Änglatrumpeter, så spikklubbor mm är lite roligt.

Det är lite blandade sorter av datura - Ballerina gul, Metel lila, Metel svart, Metel vit, Tatula mm. Vore roligt om några tar sig och blir något större.
Åsa, mälardalen zon 2
Sådder brukar inte bli lyckade under den mörka årstiden. Det brukar räcka att så Datura runt feb-mars, har du extra belysning kan du ev. starta något tidigare.
russin
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-09-2009, 18:15) *
Sådder brukar inte bli lyckade under den mörka årstiden. Det brukar räcka att så Datura runt feb-mars, har du extra belysning kan du ev. starta något tidigare.

Tack för svar smile.gif
Jag får ge mig till tåls till nästa år.
blomkronan
Jag testade att så redan i november några frön, dom andra satte jag i februari...
Dom i från februari blev kraftigare och växte bättre än novebersådden, du tjänar inget på att så tidigt... du får bara en massa jobb sweatingbullets.gif

Nästa år tänker jag nog börja i slutet januari. Datura har stor grodbarhet så så inte för många frön smile.gif om du inte har vänner som vill ha biggrin.gif vissa sorter var det 100% grodd på!!
russin
CITAT (blomkronan @ 25-09-2009, 08:36) *
Jag testade att så redan i november några frön, dom andra satte jag i februari...
Dom i från februari blev kraftigare och växte bättre än novebersådden, du tjänar inget på att så tidigt... du får bara en massa jobb sweatingbullets.gif

Nästa år tänker jag nog börja i slutet januari. Datura har stor grodbarhet så så inte för många frön smile.gif om du inte har vänner som vill ha biggrin.gif vissa sorter var det 100% grodd på!!

Aha, bra att veta. Det blir att så två frön av var sort då - en växt till mig och till kompisen. Hon kommer strypa mig, då jag har ca 10 olika sorter giggle.gif

Min lilla trädgård kommer bli en jungel av giftig grönska nästa sommar... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon