linda84
24-09-2009, 13:41
Jag rensade ur min pojkväns blomlådor i går och där fanns lökar till små dahlior... han får plantor av sin grannes mamma varje år (som nog tycker det ser för tråkigt ut i trädgårdarna annars) och nu tänkte jag att dom rackarna måste ju gå att spara... men jag har aldrig vinterförvarat några lökar med framgång förut så nu undrar jag hur man på bästa sätt ska göra.
har nog lite svårt att ha dom i nåt svalt utrymme där det inte blir frost tyvärr... finns det något sätt att förvara dom i typ vanlig rumstemp?
Alexander-VG-zon3
24-09-2009, 14:12
jag har övervintrat knölar av dahlior i sval rumstemp ca +15c +20c och det har funkat bra, låt dom vissna ner och håll dom torra.
ett knep är ju att ha dom ute så länge det går utan att utsätta dom för frost, då får dom en liten köldperiod ute.
linda84
24-09-2009, 14:25
vad ska man bäst lägga dom i för att hålla dom torra?
Alexander-VG-zon3
24-09-2009, 14:29
låt dom torka ut så klarar dom sig, annars kan du lägga dom i torv eller nåt. mina brukar jag bara ta in (med kruka och jord intakt) och bara ställa undan och glömma bort dom.
linda84
26-09-2009, 19:13
CITAT (flaxss @ 24-09-2009, 15:29)

låt dom torka ut så klarar dom sig, annars kan du lägga dom i torv eller nåt. mina brukar jag bara ta in (med kruka och jord intakt) och bara ställa undan och glömma bort dom.
tack så mycket
Hej
Jag brukar lägga mossa under lökarna i papplådor. Eller sand går ju också bra om man har en låda som håller. Sen brukar jag sätta lite enris på, så att inte mössen blir alltför ivriga. Vi har ju ett garage med ett isolerat rum där maken brukar pula med sitt. Finns ett värmeelement, plus 8-12 grader.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.