Full version: Ved av papper
Gossen Ruda
Håller på att testa om det går. Blöter upp ett halvkilo tidningar i kanske 10 minuter, tar upp dom och rullar så hårt det går och försöker få ut så mycket vatten det går. Sen skall dom få torka. Nån som testat detta? Kanske kan man få nytta av all reklam som ramlar ner i lådan. biggrin.gif

Visst går det att lämna till återvinning men eftersom det inte finns någon återvinningscentral inom gångavstånd blir det inte så. Lassar jag in i bilen för att åka iväg är det garanterat fullt i containrarna. Jag har en combipanna där jag normalt eldar med ved kalla dagar så det här blir lite tillskott. Om det fungerar.
Stingray
tummenupp.gif
Äntligen nåt man kan göra med all värdelös reklam man får i brevlådan. Berätta hur det går, kanske går att använda i min öppna spis för att få igång veden under mörka vinterkvällar. kram1.gif
KURT
Det har funnits någon press att köpa. Men det är meningslöst. Det blir enorma mängder aska om man eldar papper, man kan ju prova att elda en bok, det är inte speciellt effektivt. Det är bättre att stoppa reklamen.
Motti
I Sparköp som bruka komma i brevlådan har det funnits en press som gör stora bricketter av tidningspapper ,verkar inte helt fel om man har tid vill säga.
Gossen Ruda
Vitsen med att blöta upp papperet och sen pressa ihop det är att det sen brinner upp bättre. Att bara elda tidningspapper rätt av efterlämnar en massa sotflagor eftersom det brinner för snabbt så inte kolet förbränns. Hoppressat blir det mer som ved och lämnar lika mycket/lite aska. Tror dock inte man skall elda glättad reklam, det papperet är ofta bestruket med lera, kaolin, så det brinner dåligt och blir mer avfall.
Motti
Som du säger Gossen Ruda så är blanck reklam inget vidare att elda det blir bara en svag blå låga ingen fart på det alls,det ska vara det vanliga gammla hederliga tidningspappret.
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 24-09-2009, 15:50) *
Som du säger Gossen Ruda så är blanck reklam inget vidare att elda det blir bara en svag blå låga ingen fart på det alls,det ska vara det vanliga gammla hederliga tidningspappret.

Japp. Dubbel nytta av GP, först läser jag den och sen får den värma huset. laugh.gif
Motti
Samma här !här sparas allt "hederligt gammalt papper" till kaminen, reklamen slängs till återvinning!
*Stintan*
Jag har faktiskt haft en sån brikettpress. Man strimlade tidningarna och la dom i blöt sen pressade man ur vattnet och så la man briketterna på tork. Funkade ganska bra faktiskt men det är betydligt enklare att elda med ved och veden brinner också betydligt längre. Går det verkligen att få rullarna ordentligt hoppressade? Om dom är för lösa så funkar det ju dåligt, likaså bör man inte använda glättat papper.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2009, 18:56) *
Jag har faktiskt haft en sån brikettpress. Man strimlade tidningarna och la dom i blöt sen pressade man ur vattnet och så la man briketterna på tork. Funkade ganska bra faktiskt men det är betydligt enklare att elda med ved och veden brinner också betydligt längre. Går det verkligen att få rullarna ordentligt hoppressade? Om dom är för lösa så funkar det ju dåligt, likaså bör man inte använda glättat papper.

Det är det jag skall undersöka. Ved är givetvis bättre men det är jobbigt att frakta det från sommarstugan fast är det jag kommer att använda mest. Papperet blir nog mest tillsats. Jag skall se om jag kan få tag på en press, det borde bli bättre.
Anki på Öland
På Dagcentralen hos oss tillverkar och säljer dom briketter av strimlat papper. Köpte och använde en vinter, helt OK men som någon sa innan, det blev extremt mycket aska. Mycket mer än vid vedeldning.
Anki
Snöflinga
Har provat blöta hoprullade tidningar som torkat i braskamin och det funkade riktigt bra tillsammans med vanlig ved yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon