Maddolini
Hej!

Någon som kan ge mig råd och tips om hur vi ska få våra träd att börja växa och blomma. Vi planterade dem tidigt i våras men ingenting har hänt sen dess.

Jo fjärilslarver hade bosatt sig på löven men de är nu borta.

Men varför har de inte velat växa?
Ska jag ge dem någon extra näring?
Annan jord?
Något jag bör göra under vintern nu?

Förhoppningsvis blommar de nästa sommar.

Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt de flesta buskar och träd växer mest under jord i början och inte så mycket ovan jord. Det viktigaste man kan göra för nyplanterade träd är att hålla öppen jord + ge rejäla rotblötor från tidig vår och under hela odlingssäsongen.

Nya träd brukar man sällan behöva göda så mycket, men man kan ju ex. blanda ner kompost eller kogödsel runt trädet tidigt på våren. Detta är dock något man inte behöver göra varje år.

Om trädet inte blommar nästa år är detta också normalt, många växter vill etablera sig några år innan de börjar slösa energi på sånt som blomning och fruktsättning. (beskärning + överdriven gödning skjuter ofta upp blomningen så då får man vänta längre tid på blommor)
Bassam
Hej
Det är risk att klippa rötter på grund att blir tjuja gul på en del som klippa rötter ansvar . H: B:Bassam

obs du kan försöka drev dom ut från din rabatten

H: Bassam
Anders zon 1
CITAT
obs du kan försöka drev dom ut från din rabatten
confused.gif

Jag tycker att det ofta tar minst två-tre år innan ett nysatt träd etablerat sig ordentligt och börjar växa och blomma bra. Det varierar dock mellan olika arter och beror även på trädets kondition vid planteringen. Min erfarenhet är att stora träd ofta brukar ta lite längre tid på sig att etablera sig än småplantor. Misstänker att det beror på att dom ofta är relativt hårt drivna i plantskolan, eller att dom växt på friland och fått rötterna beskurna när dom grävts upp för försäljning (antar att det är detta Bassam menar). Om mycket av rötterna förlorats tar det tid innan nya växer ut vilket gör att etableringen kan dra ut på tiden. Kan komplettera Åsas råd med att man bör man vara så noggrann som möjligt vi planteringen och se till att lösa upp eventuellt rottrassel och försöka breda ut rötterna - det kan påskynda etableringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon