Ezereht
24-09-2009, 14:27
Vi har köpt en ganska stor fröautomat, den är som en lång cylinder, ungefär som man förvara posters i. Vi fyllde den med viltfågelblandning och hängde upp i en liten skogsplätt bland vårat lägenhetshus. Men på mindre än en vecka är hela automaten tom, och under den syns inga skalrester från solrosfrön eller något.
Äter fåglarna så fort, eller har någon elak människa helt enkelt tömt den?
Människor, eller kanske ekorre?
Huggorm
24-09-2009, 14:57
Det är väll många fåglar som lägger upp förråd nu på hösten också. Det sitter i generna att plocka nötter och bär nu när dom finns, och när då fröautomaten plötsligt får en massa mogna, smaskiga frön så gäller det att passa på.
Eller så är det väll någon sniken människa som fyllt på sitt förråd av fågelfrö inför vintern. Eller kanske för att dryga ut mjölet när dom bakar bröd?
I vintras här fick jag fylla på varanan dag !så här gick det undan,det som hamnade på backen tog haren och andra fåglar. Men än är det väl inte dax att mata fåglarna med fröautomat ?

Jag kan slänga ut lite brödskalkar ibland och ostbitar men än börjar jag inte med frön då får det allt ta slut med flygfän och annat innan.
Huggorm
24-09-2009, 16:56
Egentligen är det nog lite tidigt att börja mata fåglarna. Det är ju på den här tiden det finns som mest för dom att äta, med alla bär, frön och nötter och en del insekter med för den delen
Lotta22
24-09-2009, 17:13
Jag har matat fåglar förr om åren på min uteplats året runt och just den här årstiden brukade det gå åt våldsamma mängder frö. Ibland fick jag fylla på varje dag. Det mesta verkade gå åt till hamstring. Enorma mängder frön kilades ner mellan mina stenplattor, i krukor m m. Även under bobygge och häckning gick det åt mycket. Kalla vinterdagar verkade alla flyga till skogs för då var det knappt en fågel vid min automat...
smuleborg
24-09-2009, 18:04
Vi har ett antal (stora) "fröautomater" (om vintern, för tidigt nu som jag ser det).
Jag minns första vintern, vi kunde inte begripa hur i alla världen automaterna kunde tömmas på nolltid. En dag blev vi varse, rådjuren stod ogenerat och puffade och åt. Vi hade matat och kanske lockat hit (ursäkta) "trädgårdsohyran" (rådjuren har gott om föda i de här skogarna, lovar). Vi köpte raskt nya automater och placerade dem på andra ställen.
Ezereht
26-09-2009, 10:21
Hmm ni som tycker det är för tidigt, när börjar ni mata då?
CITAT (Ezereht @ 24-09-2009, 15:27)

Vi har köpt en ganska stor fröautomat, den är som en lång cylinder, ungefär som man förvara posters i. Vi fyllde den med viltfågelblandning och hängde upp i en liten skogsplätt bland vårat lägenhetshus. Men på mindre än en vecka är hela automaten tom, och under den syns inga skalrester från solrosfrön eller något.
Äter fåglarna så fort, eller har någon elak människa helt enkelt tömt den?
Det är helt klart alla hamstrarna som varit i farten. Ekorrar är bland de flitigaste. Dina frön kommer till godo, de hittas ju och äts under vintern sen.
Huggorm
27-09-2009, 08:37
CITAT (Ezereht @ 26-09-2009, 11:21)

Det var nog inte för tidigt. Jag kikade på svenska ornitologiska föreningens hemsida, och där rekommenderar dom att börja tidigt.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=691&typ=1
smuleborg
27-09-2009, 18:33
CITAT (Ezereht @ 26-09-2009, 11:21)

Därom tvistas det.
Jag tror att närmiljön kan påverka, hur man bor. Bor man (i stadsmiljö?) där småfåglarna har svårt att naturligt hitta mat (även under den mildare delen av året) kanske det kan vara befogat att sätta ut mat redan nu (och kanske rentav året runt). Bor man som vi på landet, verkligen mitt i skogen, ser jag ingen anledning till att tanka automaterna redan nu. Fåglarna här har hur gott om föda som helst och, som jag ser det, behöver hålla "jakten" vid liv. Men det är min uppfattning.
Monarda
27-09-2009, 19:15
"Mina" fåglar äter fyra liter frön om dagen, hampfrön och solrosfrön blandat, + talgbollar och müsli. Säkert skulle dom äta mer om dom bara fick. Jag tror nötväckorna är ena riktiga hamstrare, dom flyger som skottspolar. Massor med pilfinkar men deras bordsskick är inte det bästa. Slänger frön vida omkring. En hel del talgoxar och blåmesar, grönfinkar, gråsparvar och flera titor.
Tyvärr håller fröpriserna fortfarande en hög nivå. För fjorton dagar sedan kostade 25 kg solrosfrö 305 kr och 20 kilo hampfrö 390.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.