LaPaloma
24-09-2009, 15:01
Jag fick nyss ett erbjudande från Odla med en hel del fina rosor som gick att beställa. Det jag funderar på är om jag beställer nu så kan jag inte plantera ner de på sina ordinarie platser förrän i vår (finns inte plats iordningsställt nu och jag har ingen ork att bereda nya rabatter för tillfället).
Kan jag sätta ner dem i mina odlingskragar i väntan på annan plats i vår? Eller är det att kasta pengarna/rosorna i sjön?
Jag bor i zon 5 längs kusten.
Jag fick inget erbjudande,trodde Odla har slutat med rosor,det blev så många felmärkningar.På din fråga har jag inget bra svar,men jordslår ordentilgt i dina pallkragar borde funka.
CITAT (renate @ 24-09-2009, 18:04)

Jag fick inget erbjudande,trodde Odla har slutat med rosor,det blev så många felmärkningar.På din fråga har jag inget bra svar,men jordslår ordentilgt i dina pallkragar borde funka.
Ojdå det fick jag visst,turligt nog har jag 90% av rosorna men några är jag sugen på.Hippolyte,Sebastian Kneipp och en ny Frühlingsduft kommer det nog att bli.Ut med spaden igen tralala.
gulmåra
24-09-2009, 19:08
Så har jag gjort när ingen plats finns och rosorna står på rad. Planterat i pallkragar som är fyllda med påsjord uppblandat med grus. Det fungerar jättebra.
Jag har inte vågat titta på erbjudandet. Har alltför många rosor i kö. Annars hade jag inte tvekat...
Nu har jag kikat, det blir inga då jag har alla utom Sebastian Kneipp men jag vill ha lite nya Austinrosor i vår istället, så får det bli, men där fanns många bra sorter.
Ezereht
24-09-2009, 23:38
Jag funderade på att beställa, för jag vill ha Mme hardy. Odlas produkter har varit fina förut så jag tror väl dom är det igen. Men jag skulle inte beställt någon zon4 ros till Umeå (zon 5) att plantera så här sent, så rosor som är en chansning zonmässigt skulle jag tagit till våren för att ge dom maximal chans.
lislena
07-10-2009, 21:18
Jag fick hem mina rosor idag som jag har skickat efter från Odla...alltså en dum fråga kanske...när jag packade upp dom så var det något grönt plastigt på grenarna längst upp på alla rosor..är det något slags skydd som jag ska plocka bort...

jag har aldrig beställt förut så jag har ingen aning..en nybörjare som jag är....är det någon som vet!
Lady Hamilton
07-10-2009, 22:46
Det gröna är skydds vax. (mot uttorkning tror jag) Låt det sitta kvar "Grenarna" växer igenom när de börjar spira
AnnammA
25-10-2009, 00:59
Här i Skåne rear just nu vissa plantskolor ut sina krukodlade rosor, och det är värt att kolla runt i trakten man bor i, innan man beställer barrotat, tycker jag.
Läs
HÄR om förra helgens besök och forumträff(AoT) på Cedergrens i Helsingborg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.