Sussie F-Flower
Jag fick den här passin av min dotter i maj -09. Då var det bara en "liten pinne" med 3 blad på.
Det var en bild med en klarröd blommande passi på förpackningen.
Sedan början av sommaren har den stått planterad i lika jord som min edulis. Edulisens blad har ju blivit treflikade sedan tidigt i sommar, det har ju inte den här blivit.

Stjälken är trekantig. Edulisens är rund. Finns det någon som kan vad sorten/arten heter... samt om den ska ha samma skötsel över vintern som edulisen ska ha?

Alexander-VG-zon3
svårt att säga den ser juvenil ut än

men med tanke på hur bladen och skotten ser ut skulle jag gissa på Passiflora alata, Passiflora alata har ''vingar'' på stammen som gör att den ser lite annorlunda ut och den har likande blad som din.

CITAT (Sussie F-Flower @ 24-09-2009, 21:31) *
samt om den ska ha samma skötsel över vintern som edulisen ska ha?

Passiflora alata vill ha lite varmare vintertemperatur än Edulis, Passiflora alata vill ha ca +15c och gärna extra ljus också.
Sussie F-Flower
Tack Linus! thanks.gif
Vad bra, då blir det inga bekymmer att hitta en plats till den över vintern... biggrin.gif
kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon