Platinum
Jag har massor av chili som håller på att mogna...en del har åkt i frysen, en del har hängts på tork och en del har tillagats färsk.

Men med 25 plantor cirka blir det en del att ta reda på så tänkte mig att koka lite diverse på en del som kan lagras i vartfall ett halvår. Har hittat recept på chilisåser, chilipepparsåser, currypasta och chilipastor men saknar recept på lagringsbar salsa.

Någon som sitter på ett salsarecept som vinner på lagring? Jag har bara hittat modeller som håller 7-10 dagar. Jag är ute efter en salsa av mexicansk typ som passar till typ tacos eller att dippa chips i.
Rosmarin
Nej, något sådant recept har jag inte men jag brukar göra tomatsås m.m. som jag sparar i minst ett år efter tillagningen.

Jag häller upp den varma (kokheta!) såsen på rena glasburkar. Sätter genast på locket och vrider åt detta hårt. Använd grytlappar eller en handduk så du inte bränner dig! Ställer burkarna upp och ner tills de svalnat. Burkarna blir steriliserade av den kokande massan.

Jag är ganska säker på att du skulle kunna konservera din salsa på detta sätt.

Lycka till!
elleave
Kanske du kan göra nån variant av den här? Hittade den i min receptbok, nått jag har skrivit av men aldrig provat...

Het salsa
1 gul lök
1 grön paprika
lite olivolja
1 stor vitlöksklyfta
spiskummin, chilipulver, koriander (den eldige hacka i lite färsk chili)
! burk krossade tomater
tomatpuré
vinäger
socker salt

Grovhacka paprika och lök, fräs dem i oljan och pressa vitlöken över.
Strö överStrö över kryddorna.
Ha i tomater och en gnutta tomatpuré.
Låt koka ca 20 min
Smaka av med vinäger, socker och salt.

Vill du ha den varm är det gott med räkor till. Annars är den perfekt kall att dippa nschos i.
Sussie F-Flower
Sussie's Salsa: (stark)
3 dl rensade, skurna i bitar, blandade chili
5 stora hackade paprikor
8 stora gula lökar (i strimlor eller i båtar)
3x 500 gram krossade tomater
2 stora äpplen i små bitar
2 tsk krossade svartpeppar
1 msk salt
1 tsk cayenne

Blanda samman och låt koka på SVAG värme i ca 2 timmar så att det reduceras tills konsistensen är lagom. Kan ta 4 timmar också... det beror på..
Om du vill kan du tillsätta någon näve basilika.
Håller i ca 3-6 månader.
tummenupp.gif
Platinum
Tack Sussie F-Flower det skall testas under dagen, en fundering bara. Kärnar du ur chilin eller låter du fröerna vara kvar?
Sussie F-Flower
CITAT (Platinum @ 27-09-2009, 09:18) *
Tack Sussie F-Flower det skall testas under dagen, en fundering bara. Kärnar du ur chilin eller låter du fröerna vara kvar?

Jag har bara gjort den 2ggr och jag tar bort lite av kärnorna men lite får också vara kvar.
Det blir ju lite mera "sting" av kärnorna... naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon