|
Hej!
Jag TROR jag vet var mössen kommer in på ett ungefär. Vid ett källarfönster och sedan vidare upp vid ngt vattenrör eller så, och in i köket. Vill stoppa deras framfört. Vad täppa till med? Jag vet att en mus bara behöver ett hål med samma diameter som en blyertspenna. (Ville förekomma denna kommentar)
Jag har mycket svårt att tro att man skulle kunna täta ett hus så att inte möss kan komma in. De kan ju klättra på väggarna. Fällor på vind och andra utrymmen som man inte vistas, brukar fungera bra.
anki/ronninge
25-09-2009, 05:34
CITAT (kina3 @ 25-09-2009, 02:12)  Tackar! jag har gett upp att försöka täta huset så att inte mössen kommer in. jag engagerar mig mer i fällor... och försöker strypa deras matförråd det vill säga....jag minimerar mat tillförseln så gott det går.. inga sopor , ingen frukt i matkällaren osv...... det går i vågor detta med möss, en de vintrar ser jag inte ett spår av dom inomhus... får se hur det blir i år!!
Chamomille
25-09-2009, 05:56
Ja, här var det stans race på vardagsrumsgolvet i vintras. Mössen klättrade upp på soffbordet och snodde sambons godis ur påsen  10 st möss norpade vi i vintras med hjälp av musfällor. Tidigare vintrar har det inte varit så mycket möss. En och annan i källaren bara. Men Maria? Tuggar inte mössen sig igenom fogskum?? Edit: Förra vintern bosatte sig en (eller fler) mus i en säck med solrosfrön i källaren. Snacka om lyxhydda  Musen släpade dit såna där frigolitbitar som han hittade nånstanns och hade det sååå bra så
anki/ronninge
25-09-2009, 06:07
CITAT (Chamomille @ 25-09-2009, 06:56)  Ja, här var det stans race på vardagsrumsgolvet i vintras. Mössen klättrade upp på soffbordet och snodde sambons godis ur påsen  10 st möss norpade i vintras med hjälp av musfällor. Tidigare vintrar har det inte varit så mycket möss. En och annan i källaren bara. Men Maria? Tuggar inte mössen sig igenom fogskum?? Edit: Förra vintern bosatte sig en (eller fler) mus i en säck med solrosfrön i källaren. Snacka om lyxhydda  Musen släpade dit såna där frigolitbitar som han hittade nånstanns och hade det sååå bra så  hihi dom mössen hade det flott! jag brukar tänka, hellre en död mus i fällan, än två levande, som kan bli en jätte familj
Chamomille
25-09-2009, 06:11
CITAT (anki/ronninge @ 25-09-2009, 07:07)  hihi dom mössen hade det flott! jag brukar tänka, hellre en död mus i fällan, än två levande, som kan bli en jätte familj  Hihi ja de klagade nog inte. Sova i maten... Jag ska väl inte gnälla så mycket heller... Vet var dom kommer in...
Fogskum fungerar nog inte så effektivt. De kan väl t.o.m. gnaga sig genom betong så fogskumet lär ju gå ganska enkelt om de nu vill in ändå. Fast jag kanske tänker på råttor?
Skruttis
25-09-2009, 08:05
Våra möss har i a f inga som helst problem med att gnaga i sig fogskum. Det blir så smuligt och fint efter dem.....
Visst gnager de i sig fogskummet med, men i regel brukar det i alla fall hålla en vinter. Här gör vi i alla fall så att fällor gillras i källaren och fogskum får täta rören, då brukar vi klara vintern med bara någon enstaka mus som tar sig in på de övre våningarna.
Gör mössen någon större skada eller är det bara att ni inte gillar att ha möss i huset?
Det är sällan de gör skada. Det är störande att höra dem springa på innertak eller i väggar nattetid, och om de dör kan det ibland lukta illa, men de mumifieras på några dagar. Det bästa är att förebygga dem med fällor redan innan man märker av dem.
Finns det inga musfällor som fångar dem levande så att man kan bära ut dem?
Källtorpet L&T
25-09-2009, 10:50
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 09:53)  Finns det inga musfällor som fångar dem levande så att man kan bära ut dem? då får du bära dom långt, mössen är ju inte direkt dumma, har dom kommit in på ett ställe så kommer dom garanterat att pröva igen.. sen var det någon som funderade om mössen gör någon skada.. jag anser att dom kan ställa till med stor oreda, allra helst på elledningarna.. gnager dom lite i en elledning så kan ju brand uppstå..
Margith
25-09-2009, 11:37
Det enda som kan stoppa möss är metallnät (jag kallar det hönsnät) Ett hönsnät med rutor max 5 mm (blyertspenne-måttet var ju bra  ) skulle det gå att få upp vid ditt fönster? Om de kommer in via ett rör fungerar det att täppa igen röret med stålull. Ovanstående enligt Anticimex-killen som var hemma hos mig när jag tyckte att skogsmössen blev lite väl närgångna....
Nauti! Visst ställer möss till med skador! De gnager! på det mesta i deras väg. När de sen dör kan man i nästa skede få ohyreproblem i form av fläskängrar, pälsängrar och silverfiskar, som också ger skador, och naturligtvis dålig lukt.
De kan orsaka svåra allergiattacker hos pälsdjursallergiker.
Levande fällor är ett dåligt alternativ! Har själv märkt möss med nagellack och släpp dem 1km från bostaden, för att ca en vecka senare ha dem i fällan igen!
Möss har också en förmåga att föröka sig väldigt fort. VAr sjätte vecka föds en ny generation! så en dräktig hona som kommer in i en fastighet, kan under goda förhållanden efter tre månader resultera i inte mindre än 600 möss!
Många oförklarliga bränder vintertid, har senare visat sig vara skador på elledningar som orsakats av möss. Dessutom kan möss bära på sjukdomar som även kan gå vidare till människan, som salmonella och stafylokocker. Tycker man att allt detta är OK, så kan man alltid lägga ut foder åt mössen och låta dem härja fritt istället.
Möss hör till kategorin skadedjur både i försäkringar och hos skadedjursbekämpare!
CITAT (Källtorpet L&T @ 25-09-2009, 11:50)  då får du bära dom långt, mössen är ju inte direkt dumma, har dom kommit in på ett ställe så kommer dom garanterat att pröva igen..
sen var det någon som funderade om mössen gör någon skada.. jag anser att dom kan ställa till med stor oreda, allra helst på elledningarna.. gnager dom lite i en elledning så kan ju brand uppstå.. Tänkte mer på att man kan lista ut var de kommer ifrån, fånga dem och sedan täppa till där de tog sig in.
Hos oss tog sig möss in genom ett pyttelitet hål på veranda. Jag tätade med silikon och har sedan aldrig sett några möss där trots att jag ibland ställer ut mat och annat mumsigt.
Och visst gör de skada! Både fysiskt och mentalt! Som skrivits ovan är elledningarna i fara och det är skitjobbigt att höra möss spinga eller gnaga i väggen ovanför huvudet när man ska sova.
Jag har också provat på musfällor modell bur men det är djurplågeri. Då måste man kolla där varje dag och gör man inte det så dör de av svält. Kommer två möss in så verkar det som att de ger sig på varandra för jag har flera gånger hittat två möss som är blodiga och döda.
Kontakta ditt försäkringsbolag, de kan komma och lägga ut speciella gifter som inte är plågsamma mot mössen (vad de säger) och som gör att de torkar och inte luktar om de skulle dö inne i väggarna.
Vilken fiffig idé! Om man fångar musen levande och sedan släpper ut den kommer den säkert att springa till sitt hål och avslöja det! Ett annat alternativ som jag grunnat på: om man strör ut ngt färgat pulver som fastnar på tassarna och så tar de med sig lite av färgen och avslöjar hålet? (Fast jag misstänker att de är så renliga att de tvättar av sig färgen med en gång)
Otroligt att de hittar hem efter att ha burits 1 km bort. Hatten av.
Hos mig på lantstället vimlar det i år av möss (det går i vågor, som ngn sa - för mig var det fem år sen sist) - men: de tar sig bara in i det hus som har indraget vatten och avlopp - ofta är det nog den vägen tror jag, i andras hus också, menar jag.
Tja, jag såg en gång en mus pressa sig under en dörr - höjden kan väl ha varit runt en cm (max).... Mao de kommer in precis var de vill och det går nog aldrig att täppa till ett hus helt för dem. Däremot kan man ju göra sitt bästa, täta hål i tegelfasader täppa till rörgenomdragningar osv. De som kommer in får man ta med fällor eller gift. Du kan aldrig utrota mössen helt, men man kan störa dem så de flyttar till grannen istället  . Kommer så väl ihåg tassandet i väggarna när man skulle somna när jag var liten.... När pappa skulle sätta in ett fönster i garaget och bröt loss panelen hittade han ett musbo i många våningar i isoleringen under panelen. Gissa om mössen hade haft det mysigt där, de hade ett helt gångsystem med matkammare och sovkammare etc. Kanske dags att investera i några musfällor, bara för att vara på den säkra sidan. Har inte sett några möss än, men det betyder ju inget alls egentligen. Ytterligare en sådan sak man måste tänka på när man bor i hus som manaldrig behövde bry sig om i lägenhet
skånepåg
29-09-2009, 14:32
Jag kommer ihåg när jag var liten och papsen hade möss i huset, vi lyckades fånga en och jag ville ha den så vi hade den i ett plast terrarie men den sprang in i väggarna så det blev blod och dog till slut =(
Mössen börjar ta sig in i husen nu när den första frosten börjar komma. Första frostnatt = första mus.
För mig kom nästan inga möss förra vintern, men i försomras började de lägga upp en strategi, och sen dess har jag knipt en mus i fällan varje sommardag jag varit där. Alltså: Det där med att de bara skulle gå in när det är kallt ute, det har mina möss aldrig fått lära sig. När det var som mest mat och mys utomhus, började de bli sugna på gamla eterneller, stolsitsar, diskborstar och annat. Intelligent är ju inte det ord som kommer för en, men de kanske har kul...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|