Full version: Tips på bambu?
KRT
Har tagit ner en stor fura och en lika hög gran i södra hörnet av trädgården, och vill ersätta dessa träd med något som är vintergrönt, lagom högt och inte behöver beslkäras eller tuktas.
Har tänkt på bambu, med det verkar finnas hur många sorter som helst?!?!?!?!

Vill gärna hitta en sort som blir 2-3 m hög, är härdig i zon 1 (utan att man behöver täcka), växer relativt fort och gärna har blad med något vitt i (dock inget krav utan mer ett önskemål smile.gif). Alla sorter som sprider sig aggressivt är uteslutna eftersom vi har grannar. Jag kan tänka mig att marken har ett något lågt pH eftersom det stått barrträd där sedan huset byggdes för 35 år sedan....

Läget är som sagt söder, men på en sluttning som vetter mot norr. Eftersom det inte finns så mycket andra höga träd och byggnader runt är det ett ganska soligt läge, möjligen med undantag från mitt på dagen. Sluttningen håller fukten ganska bra när det är fuktigt ute, men blir ganska torr i torr väderlek.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt! Jag är lika glad för tips på vad jag ska undvika som tips på vad jag ska köpa.....
HelenJ
Fargesia murielae Bergbambu tror jag vore bra. Den blommade (och dog) för något år sedan över hela världen och kommer alltså inte att göra det nu på ungefär hundra år...
Den sprider sig inte aggresivt, men däremot blir naturligtvis tuvan större med åren. Vintergrön men behöver mycket vatten. Det finns flera odlingsvärda sorter i olika höjder från 1 - 4 m, bland annat Bimbo, Simba och Jumbo. Det är bara att välja den som passar just dig bäst. Om den finns som variegerad är jag osäker på, men det är mycket troligt. Jag har både Biimbo och Simba i full sol i zon 2 (3) utan att varken täcka dem eller göra något annat speciellt, och det har gått hur bra som helst sen jag satte dem för tre år sen.
Lite varning dock - när de släpper sina gamla blad kan det bli ganska skräpigt omkring dem...

Phyllostachys däremot är ett släkte som sprider sig ganska aggresivt.

Här finns länk till en sida med många olika bambusorter.

Edit: la till zon
KRT
Tack för tipset och länken,
Tro´t eller ej - jag bor några km från Lund..... Helt perfekt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon