officinalis
Är någon av er som har tips eller erfarenheter om detta?
Min balkong står i sydvästligt läge. Jag undrar bland annat vilka sorter som är lämpliga, vart man får tag i dem och hur man bör göra med övervintring.
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken äppelsort som helst som är härdig i din zon ympad på den svagväxande grundstammen B9 borde funka + en riktigt rejäl odlingslåda/kruka. I en riktigt stor bytta 50-100liter så blir inte temperaturväxlingarna så stora så den blir då inte så känslig för vinterkylan = man behöver inte göra så mycket för att växten ska övervintra. +I en rejäl bytta blir vattentillgången jämnare under sommaren = större chans att trädet trivs och ger frukt.

(OBS! om balkongen är högt upp typ vån 4-5 el högre kan man få problem, insekterna flyger inte så högt upp och äpple måste ju pollineras av annan äppelsort för att det ska fungera. Det kan dock fungera ifall man får plocka grenar på andra lämpliga sorter då de blommar och ta med till balkongen för att sedan leka bi själv.)
Jan Lindgren
Hej!
Jag har på grund av lathet provat att ha äppelträd i krukor över vintern. Jag har använt 8 till 50 literskrukor, grundstammar A2 och B9. De flesta plantorna överlevde men eftersom jag hade en viss dödlighet så tror jag att man bör isolera krukan med något, för att vara på den säkra sidan.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
Vad tror ni om sådana krukor med ordentlig isolering? Jag såg sådana på trädgårdsmässan, minns inte vad dom hette, men påstods att de var utmärkta för övervintrande växter.
Pontus du Rietz
Har just införskaffat ett Åkeröträd: "Mini-äpple" (B9 ) från Plantagen.

Mannen som sålde det påstod att det skulle kunna klara vinrtarna med en bra kruka + att det inte skulle bli mycket större (är väl c:a 1,5 m nu) så jag hoppas att det inte blir som när man köper gulliga små vattensköldpaddor och de visar sig bli gigantiska...

Använder en kruka med innermått 40X40 och någor djupare (yttermåtten är 48cm i kubik) av polypropylen.
Från iQbana.nl Nackdelen är att den fyrkantiga varianten inte har fat som passar men jag tog vad jag hade...

Han rekommenderade vintertäckning om vintrarna blir bistra men på vår balkong brukar det inte bli så kallt så att normalt härdiga växter dör. Dock ligger den åt norr men högt upp så vi har soligt en stor del av morgonen och kvällen under sommaren.

Bor i Stockholms innerstad.

Min nevö har också äppelträd på sin balkong,kommer att rådfråga honom då han bor i närheten.
IKS
Jag har glömt grundstammar ute i 2-3 liter krukor under vintern och rotklumparna har varit helt genomfrusna men de har överlevt och startat som vanligt på våren sen igen, och det var A2. B9 ska vara ännu köldtåligare...

Tror det viktigaste är att jorden i krukan inte är genomvåt på hösten eller tidig vinter så det blir för mycket is. Låt jorden vara ganska torr (inte helt uttorkad dock) eller endast vara något fuktig när det börjar frysa så tror jag det kommer gå alldeles utmärkt.
Bassam
Hej
Det är bra om man planterar i väldränerad jord, för att om finns vatten omkring rötter blir mycket is under kalt tider, så växterna rötter kan skada.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon