Full version: Bokollon
kebabmaskin
Hej

Håller på att föryngra en cirka 1ha stor holme blandskog i zon 2-3 med älellövsinslag efter att en omfattande gallring har gjorts. Skogspartiet används som tomt snarare än skog och innehåller Tall/Gran som är 100-150år samt stora lönnar, alm, hägg, häggmisplar, rönn, oxel, asp, vildapel, björk och sparsamt med yngre ekar. På sydsidan växer slån, fågelbär och krikon. Under vårmånaderna blomstrar merparten av skogen med liljekonvaljer och vitsippor och fåglarna bygger bo i några av de 60 holkar som finns uppsatta i skogen. Märk väl att hela trädbeståndet är naturligt frösått av djur och fåglar och inte planterat (Åtminstone inte de senaste 50 åren). Därför känns det besvärande att ta ner delar av skogen, även om det är nödgat på grund av skogens ålder. Nu finns större öppna partier i skogen efter att stora tallar, björkar och rönnsly tagits ned. Ekollon har frösåtts nu på hösten för andra året (Första året resulterade i många fina ekplantor, och för tre år sedan planterade ekorren ett par ekar åt mig). Dessutom tänkte jag att i anslutning till tomten och åkermarken plantera ett par lindar, lärkträd och några askar som nu är inne på sitt andra år. Dock blir min "samling" inte komplett utan ett par bokar (Fagus Sylvatica). Tyvärr har jag inte funnit någon bok i närheten eller för den delen någonstans där man kan köpa bokollon.

Så jag vädjar till alla er sörlänningar som har boken inpå knuten att hjälpa mig i min jakt på ekologisk mångfald. Ett paket med bokollon och min lycka är definitiv!! yahoo.gif
Jag hoppas att beskrivningen ovan talar för att ge dem ett bra nytt hem smile.gif
Önskas några fröer till träd i utbyte så kan det ordnas i mån av tillgång.
Skulle verkligen vara tacksam för all hjälp!

Mvh Joel
Huggorm
Ett så ädelt uppdrag vill man naturligtvis medverka till! Just i år är ett ovanligt bra ollonår här omkring, men jag är inte säker på att dom är mogna än. Några veckor till skadar nog inte efter en våt och kall sommar som denna. Men jag skall ge mig ut och kolla i morgon, så får vi se hur det har gått
kebabmaskin
Ypperligt stort tack ska du ha Huggorm. Bra ollonår brukar vara lika med bra rönnbärsår och här i trakterna suckar rönnarna tungt under sina vackra röda bär. Så jag får väl anse mig själv ha tur. Säger du att du måste vänta i ytterligare två veckor för att bokollonen ska mogna så är det inget som stör mig. Det är bättre att ollonen gror i högre utsträckning, än att man ska vara för ivrig smile.gif

Mvh Joel
Huggorm
Bokollonen var redan mogna, eller åtminstone en del av dom. Jag har plockat ihop en påse, både med såna som låg nedfallna på marken och såna som höljet ännu inte öppnat sig på. En del är förmodligen dåliga, men du får välja ut dom bästa. PM:a över en adress så skall jag skicka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon