Vicious Delicious
Jag undrar om någon vet vad för belysning jag behöver till mina citrusar nu när de ska vara inne över vintern.... Är det lysrör som gäller och i så fall vad för sort?? Jättetacksam för svar!! smile.gif p.s Hur många timmar behöver dom dagligen med extra belysning d.s
lovwal
jag använder lågenergilampor till mina växter inklusive citrusar med gott resultat. lysrör kanske är att föredra om det är mycket växter och utrymme finns. smile.gif växterna vill ha ljus 12-14 timmar/dag.
Alexander-VG-zon3
mina har ''akvarie'' lysrör som sylvania auqastar och Power-glo och Philips aquarelle m.f och exempel min citron och apelsin tappade ytterst lite blad ( citronen 0 och apelsinen ca 5-7blad) och blommade jätte mycket tidigt på året. och resten av citrusarna mådde lika bra. någon tappade lite mer blad än exempel apelsin men inget katastrofalt.

men även vanliga fullfärgs lysrör, vitalysrör, dagslysrör, lågenergi m.f funkar att ''hålla dom vid liv''.

sedan finns det ju mer och mindre avancerande extra ljus att ge dom.
Grönt Ljus
Med anpassade våglängder ger LED-lampor bäst resultat, till lägre energikostnad, se
ledsweden.com. Växterna vill ha blått och rött ljus som motsvarar klorofyllkurvorna - det triggar fotosyntesen.
Vicious Delicious
Tack för svaren å tipsen...... Nu blir det belysning till citrusarna smile.gif
Alexander-VG-zon3
här är lite bilder på hur jag fixat med belysningen.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1124465_page0.html
Grönt Ljus
LED Growspots fungerar utmärkt, efter bara 10 dagar märks stor skillnad, både på bladväxter och bonsaiträd. Enligt dom som testat dom sista 2 veckorna är det ingen tvekan om det positiva resultatet.
LED Growspots och UFO med anpassade våglängder har bara funnits ute i 3-4v, och
reaktionerna är påtagligt positiva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon