nykomling
hej
har själv en sommarbostad, är inte där så jätte ofta. bara lite ibland.
undrar vad man ska ha för blommor då? som är lättsköta, och tåla värmen bra.
utomhus råd. och inomhus råd.
tack tack
mvh
skogstroll
echinacea, rudbeckia... är ju söta. De kommer ursprungligen från prärien så lite borde de ju tåla smile.gif och fina är de också!! kärleksört finns ju lite olika sorter och de tål ju en del torka. Mina solbrudar verkar också tåla det mesta...
Gudrun i Göteborg
Jag har också en sommarstuga men eftersom den ligger nära stan så är jag där ganska ofta under större delen av året. Minst en gång varannan vecka under tidig vår o sen höst, i övrigt oftare.

Vad du skall ha för växter beror på många saker som hur ofta är "inte så där jätteofta", var stugan ligger, jordmån, ditt intresse för trädgård o växter....
Alba
Jag har stuga där det är stenigt, torrt och soligt dvs ett läge där jorden torkar ut.
Jag har påbörjat ett stenparti som nu är 2 år där jag satsar på Sedum. Det finns en mängd olika arter där många av dem blommar jättefint.

Praktlysing är en blomma som knappast går att ta död på så den kanske är något för dig.
Vit Blågull trivs också där jag har väldigt torrt i marken.
blomkronan
Tagettes är tacksamma smile.gif Blommar hela sommaren med bara regnvattnets hjälp.
Visa sorter behöver man inte plocka på hela tiden.

Plocka på= plockar man av alla utblommade blommor kommer det nya smile.gif (ettåriga) antingen köper du plantor i maj eller så sätter du egna inomhus i februari.

Dom sorter som är "enkel" blommiga rekommenderar jag, dom dubbelblommiga får man plock mest på och dom blir så fula av regnet som stannar i blomman, enkelblommiga rinner regnvattnet av på smile.gif

nykomling
CITAT (Alba @ 25-09-2009, 15:41) *
Jag har stuga där det är stenigt, torrt och soligt dvs ett läge där jorden torkar ut.
Jag har påbörjat ett stenparti som nu är 2 år där jag satsar på Sedum. Det finns en mängd olika arter där många av dem blommar jättefint.

Praktlysing är en blomma som knappast går att ta död på så den kanske är något för dig.
Vit Blågull trivs också där jag har väldigt torrt i marken.

jaa, sedum är bra ide, testar lite nästa år.
smuleborg
CITAT (nykomling @ 25-09-2009, 14:22) *
hej
har själv en sommarbostad, är inte där så jätte ofta. bara lite ibland.
undrar vad man ska ha för blommor då? som är lättsköta, och tåla värmen bra.
utomhus råd. och inomhus råd.
tack tack
mvh

Gamla torparväxter tål det mesta (obs: de är duktiga på att föröka sig, tar gärna över i "finrabatter", men tillsammans i rabatt kan det funka), för att ta några exempel; akleja (vulgaris), praktlysing, Långa lena, rudbeckia ('Golden Glow'), prästkrage, blå- och vitklocka, blågull, digitalis. Vissa vallmosorter.

Vissa väddar tål torka mycket bra (höstvädd, grekisk vädd).

Blå bolltistel är torktålig, men bör knipsas bort innan den går i frö.

Rysk Martorn, E planum 'Blue Glitter', tål torka mycket bra, men knipsa bort innan den går i frö.

Sedum tål det mesta. Och silverarv. Båda kan ta över.
Peztis
Smuleborg:
"Långa Lena"? Vad är det för blomma?
smuleborg
CITAT (Peztis @ 28-09-2009, 22:11) *
Smuleborg:
"Långa Lena"? Vad är det för blomma?

En slags rudbeckia, r laciniata ('Golden Glow' tror jag). Hög (våra blir ett par meter) med solgula blommor (hos oss brukar den gå i blom mot slutet av juli och blomma tills frosten tar den). Vår trädgård var mycket eftersatt, när vi blev med torpet; den långa var en av de få trädgårdsväxter som fanns. Och vi har valt att behålla henne (med familj), men inte i "känsliga" rabatter. Hon ingår i torpets historia. Tillsammans med några andra, som fanns här när vi kom.

Kräver ingen skötsel, är en överlevare. Sprider sig (om den får utrymme) med rötterna, men är rätt lätt att rensa bort. Tycker inte att den är kvävande om den står tillsammans med andra tuffa växter (skulle absolut inte plantera den i "finrabatt", där skulle den nog ta över).

Finns ofta vid gamla torp, planterades förr, har jag läst i nån av Beglunds böcker, gärna vid utedasset.

Den långa lyser upp, man blir glad. Fjärilarna tycker om den. Kräver ingen skötsel. Inga "larvangrepp" hittills, någon enstaka (ett par per säsong) snäcka har vi sett på blommorna.

Aqvakul
Nävor är väldigt anspråkslösa och tacksamma.
elvisjö
Googla på årets perenn så får du många bra tips.(Robusta och med små krav på jord och vatten)
Min absoluta favorit är stjärnflocka "astrantia major"
Den kommer dessutom att komma med en andra blomning om du klipper ned den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon