KRT
Har "ärvt" en trädgård när vi köpte hus och när jag rensade bland div. förvuxna häckplantor (sådana som får vita runda frukter framåt sensommaren, "smällebär" kallade jag dem när jag var liten, vad heter de egentligen???) hittade jag en stackars liten pion. Den hade inte trivts speciellt bra med att vara övervuxen, men jag tycker mycket om pioner och undrar om det finns något man kan göra för att återuppliva den?

Den blommade i somras (rosa blommor), men endast två eller tre, trots att plantan säkerligen är många år gamal, så det borde väl finnas lite hopp att den ska hämta sig och växa till sig? Den har ca 10 "stammar", men de ser ganska taniga och långa ut, speciellt om man jämför med andra pioner jag sett tidiagare som mer ser ut som yviga buskar. Hittade dessutom något som såg ut som mycket små och tunna pionstammar, kan det vara rotskott eller fröplantor? Jag har läst att de inte tycker om att planteras om, så finns det något jag kan göra för den utan att gräva upp den?

Läget är nordväst, dvs skugigt men ganska ljust ändå, direkt sol på em. Jorden vet jag inget om, det är med största sannoliket vanlig matjord som legat där sedan huset byggdes för sisådär en 35 år sedan.... Kanske förbättrat någon gång, men jag tvivlar på det. Flera krypande små barrbuskar växer framför den och en idegranshäck bakom (ska dck tas ner och ersättas av plank). Är detta ett bra läge för en pion? Tycker ibland att det finns en viss skillnad mellan vad det står i böcker och hur saker är i verkliga livet, därav frågorna wink.gif
Gunilla T
Du har ju allt att vinna, såvisst, gräv upp pionerna och ge dem en rejäl chans. Hösten är bästa tid att plantera pioner pga fukten i jorden. Där de nu växer har de alldeles för mycket rotkonkurrens från häckenoch dåligt med näring, därför är de taniga.

Gör i ordning en ordentlig planteringsgrop med bra jord. Du kan använda kompost om du har, pioner gillar lerblandad jord också men dräneringen behöver vara bra så det inte blir stående vatten i gropen. Du kan göra planteringen lite upphöjd eftersom den kommer att sjunka i hop i vinter. Använd inte billig planteringsjord...

Plantera inte pionknölarna för djupt, ca 5 cm under marknivån. Gödsla inte nu utan efter blomningen.

Pionernas växtkraft bestäms året innan, alltså kan du inte räkna med någon enorm blomning redan nästa sommar eftersom de har haft så dåliga förutsättningar nu. Men de kommer att tacka dig så småningom..

Lycka till!
Monica B
Smällebär kallade jag också dom för när jag var liten. Nu försöker jag att kalla dom för Snöbär men det är inte alltid jag lyckas. giggle.gif Vetenskapliga namnet är Symphiocarpus albus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon