miss_marilyn
25-09-2009, 15:10
Hejsan!
Jag har lyckats plocka av frökapslarna från dillpionen som blommade i försomras. Är det någon som vet om det går att så dessa med lyckat resultat?
Tacksam för tips =)
Mvh
Frida
Dom går att så precis som andra pioners frö. Det finns flera trådar om det. Däremot kan man inte säkert säga att den blir precis lik moderplantar, det kan bli lite variationer.
/Åsa
miss_marilyn
25-09-2009, 23:27
tack för snabbt svar! Jag ska leta reda på de andra trådarna och läsa på lite

Såg att mitt inlägg kom flera gånger.... datorn hängde sig.
Eva 33c
26-09-2009, 09:11
Ett snabbsvar på hur man sår pioner är ; "så fort som möjligt".
Pioner har ett eget sätt att gro, den första varma perioden efter sådd (om den är tillräckligt lång) så utvecklar fröet en rot. Sen händer ingenting förrän efter en vinterperiod, och sedan utvecklas det första bladet. Jag sår ofta rosenpionfröer direkt de är mogna (tar egna) och viss år hinner de utveckla roten under sensommar/höst så att jag får ett blad nästa vår. Men ibland hinns det inte med och då får jag alltså vänta två vintrar innan något syns i krukorna. Så det gäller att så dem i bra såjord helst med små lecakulor eller perlit i, så att den inte blir kompakt när krukan måste stå ute så länge.
Lycka till med din sådd. Mina dillpioner ger nästan aldrig mogna frön i sina kapslar så just dem har jag ingen erfarenhet av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.