KRT
Har två st Pogonatherum (inköpta på IKEA) och den ena börjar se lite trist ut, är det någon idé att plantera ut dem och hoppas att de överlever ute (kan tänka mig att täcka dem i vinter), eller är det dömt att misslyckas? Jag har en lätt upphöjd rabatt i söderläge med stenläggning runt, där de skulle kunna få plats.....
Bassam
Hej
Du kan plantera ute i zon1 eller zon2 , och jorden ska inte blir hel torr.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
Pogonatherum paniceum 'Monica' - Gallergräs ''Monica'' är inte härdig i sverige den kommer från syd/östra asien.

vad jag kunde hitta på nätet tål den ca -6c.

gillar halvskugga och fuktigt.
KRT
Tja, jag förlorar inte direkt något på at sätta ut dem och hoppas på en mild vinter. Med lite täckning, och om vi har tur (eller otur, beroende på vem man frågar...) kanske de klarar sig wink.gif

Om de mot förmodan klarar sig så lovar jag att berätta det smile.gif

/Kristina
Alexander-VG-zon3
ja jag har haft äkta dadelpalm på friland i 2-3år i nord/östra skåne zon 1-2 ( tål ca -5c -9c) med mer eller mindre skydd. men även om dessa klarade 2-3vintrar så är dom ju ändå inte härdiga.

ditt gräs kan säkert överleva en väldigt mild vinter med ev täckning (tror det finns en stor risk att den ruttnar). men det är nog inget långvarigt det som går förlorat är ju plantan. men du har ju två st så skulle en dö så har du ju ändå en kvar. planterar du bägge så har IKEA fler om dom skulle dö.

om DU nu ska plantera den så är det absolut det skyddaste stället i din trädgård i öst eller väst sol. i lucker och luftig men ändå fuktig jord. plantera den nära väggen. till vintern så täck den med ett tjocktlager halm, torra löv och sedan ev pressning över (hindra regnet). vårplantering ökar chanserna mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon