Köpte ett dvärgnektarinträd för tre eller fyra år sedan och planterade det på den odlingslott jag då disponerade. Det har gradvis mått sämre och sämre, dvs de göra bladen har blivit färre och färre och allt fler grenar har dött. Jag trodde det berodde på torka, tyvär låg odlingslotten under en jättelik lönn.
När vi flyttade i juni tog jag med trädet och tänkte att det nog skulle må mycket bättre nu, bättre jord och mindre konkurrens om vattnet. Men det verkar inte alls må bättre, tvärt om.
Ska jag ge trädet tid att återhämta sig efter flytten, eller är det lika bra att gräva upp det och sätta något annat i stället?
Har tyvärr tappat bort lappen som satt på trädet med namn, skötselanvisningar etc. Någon här som vett???
Åsa, mälardalen zon 2
25-09-2009, 18:46
Låt trädet få sitta även nästa år och se hur det mår då. Du flyttade trädet i en tid som måste ha gett en rejäl chock för trädet = precis då det har börjat växa, inte undra på att det har mått dåligt denna säsong. Ska man flytta lövfällande träd gör man det när de är i vila = utan blad. När växten har blad bör man undvika att störa rotsystemet.
Se om trädet mår bättre nästa år då det har etablerat ett rotsystem och se då hur det ovanjordiska ser ut. (+glöm inte att ge rejäla rotblötor från tidig vår och framåt under sommaren, speciellt viktigt de första åren efter en plantering)
AndersKjellsson
23-10-2009, 11:03
Jag skulle nog passa på att skära tillbaka nektarinen något nu innan jul. Det är ju lite speciellt med kompaktformer av nektarin och persika, de har det ofta lite tufft särskilt med krussjuka som nektarinen är som en magnet för. En reducering av kronan skulle ge den bättre balans mellan krona och rot efter flytten och skulle troligtvis ge en del nya grenar.
Hoppas det går bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.