Full version: Skadedjur på gran
e_sedell
Vad kan tänkas angripa en stackars gran? Jag skriver om granar i skolan men har lite svårt att hitta information om vad som kan angripa en gran. Rådjur och 8 och 6 tandat barkborre har jag fått fram men det måste finnas mycket mera. En ticka har jag fått fram också. Det är ju bara ett fåtal svampar som angriper levande träd.... Är det någon som vet eller kanske har något bra tips på en sida?
*Felix matte*
Det värsta angreppet jag råkat på, det var när jag i somras såg en granhäck som var toppklippt mad.gif Det var ingen vacker syn
sad.gif sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här är några fler angripare på gran som jag hittade via Växteko: Granbarrstekel (Pristiphora abietina), Honungsskivling, Granbarrlus, rotticka, barrträdspinnkvalster, grankotterost, granrost, skvattramrost, granspinnarstekel. (tror även det finns en vivel som går på vanlig gran)

Växteko
http://sll.bibul.slu.se/
Bettson
Svampangrepp. Älgbetning. Mekaniska skador av viltfejning som senare ger röta
Bettson
Hittade den här länken.
http://www-skogsskada.slu.se
Där kan du slå i en hel databas.
Mvh
Bettson
e_sedell
Tack så mycket för hjälpen.
e_sedell
CITAT (Felix matte @ 15-11-2003, 22:18)
Det värsta angreppet jag råkat på, det var när jag i somras såg en granhäck som var toppklippt mad.gif Det var ingen vacker syn
sad.gif sad.gif sad.gif

De kanske var nöjda med höjden och skulle börja klippa den rolleyes.gif
Hannele
"Det värsta angreppet jag råkat på, det var när jag i somras såg
en granhäck som var toppklippt Det var ingen vacker syn"

Den vackraste gran jag sett, hade Ulla Molin toppklippt och format till svamp:

e_sedell
Läckert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon