Margith
Jag plockar lite fröer varje sommar och sår dem nästa vår.

Jag har plockat in alla mina pelargoner och då hittar jag den här:

[attachment=42442:090925_012.jpg]

Den är sådd från fröer jag plockade -08, jag har alltså sått den i våras.
Visst är den lite kul?
Jag har ingen pelargon som ser ut som den här. Äggskalspelargoner har jag, men ingen som har rent vit bottenfärg på kronbladen och knallröda prickar och streck.
Kanske jag ska döpa den till Polkagris? a0a.gif

Red Top
Vilken härlig pelargon du lyckats få fram.

Jag tycker du kan döpa den till 'Margithpolka'.
blomkronan
VA roligt Margith smile.gif att du fick en så fin av dina fröer och en som inte är som dom andra.

PAC Margithpolka kanske den ska heta giggle.gif
(Pac står väll för licens/patent)

Nästa år kan jag visa mina, Jag har ju inte satt mina än wink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Superfin Pelargon du fick fram Margith! Absolut ska den döpas efter 'mamman' på något vis.....
Nu får vi andra komma med bra namnförslag yes.gif
Red Top har ju börjat med ett förslag... jag säger g.gif "Margiths första"
Margith
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 26-09-2009, 14:01) *
Superfin Pelargon du fick fram Margith! Absolut ska den döpas efter 'mamman' på något vis.....
Nu får vi andra komma med bra namnförslag yes.gif
Red Top har ju börjat med ett förslag... jag säger g.gif "Margiths första"

"Margiths första" skulle nog vara lite missvisande shy.gif ... isf "Margiths första som definitivt inte ser ut som nån annan pelargon som hon redan har"... men det blev ju ett lite otympligt namn. Lite svårt att få plats med det namnet på namnstickan, eller hur? laugh.gif

Om ni absolut tycker att den ska döpas efter "mamma" så ligger nog "Margiths polkagris" närmast smile.gif

Men det finns en blomklase till på den. Jag väntar och ser hur den ser ut.... den kanske är enfärgat knall-orange w00t.gif
Alba
Så snygg pellis du trollat fram
Du måste absolut ge den ett namn-----de brukar ibland ha namn från en ort ......kanske namnet på orten där du bor och därefter polka tex.......eller Margiths Polka.
RitRat
Grattis, den är jättefin! Jag har aldrig sått pelargoner, varken från köpta eller egna frön, så det här var roligt att läsa. För mig ser det ut som strössel, inte polkagris som i mitt sinne är randig.
Varför inte Margits lingonströssel, eller jordgubbströssel eller annat rött och gott?
Helen i Piteå Zon 5
'Margits lingonströssel' tycker jag låter helt underbart yes.gif vilket perfekt namn!
blomkronan
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-09-2009, 10:21) *
'Margits lingonströssel' tycker jag låter helt underbart yes.gif vilket perfekt namn!

tummenupp.gif
Alba
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-09-2009, 10:21) *

Jaaaa tummenupp.gif
Margith
Margiths lingonströssel biggrin.gif vilket namn, det får det bli thanks.gif

Håll nu tummarna för att nästa blomklase ser likadan ut.

Men inte kan det väl vara bara jag som sår egna pelargonfröer?
Jag vill ju se hur era ser ut, det var ju därför jag skapade den här tråden (Jo, jag vet att jag är nyfiken ninja.gif .)
evni
Men hur tar man fröer då ?
Rosmarin
CITAT (Margith @ 27-09-2009, 12:05) *
Margiths lingonströssel biggrin.gif vilket namn, det får det bli thanks.gif

Ja! Vilket bra namn! bravo.gif Den är verkligen ovanligt tecknad, din fina pelargon Margith!
blomkronan
CITAT (evni @ 27-09-2009, 12:37) *
Men hur tar man fröer då ?

Här har du en tråd om frön (klicka på texten)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon