Full version: Vitlök
ingrid fuxwall
När ska man sätta den?

Själv köpte jag lökar i blomsterhandeln i våras och satte då men nu har vänner berättat att jag är dum som inte förstod att jag skulle vänta med att sätta den tills nu i höst - hur gör Ni?
Tulipanaros
Jag brukar sätta sent i november. Att sätta på våren kan väl funka om det är en snabb sort och du bor långt söderut, men det normala är att sätta sent på hösten -- helst ska den inte börja växa före vintern men det är inte katastrof om den gör det -- och skörda runt månadsskiftet juli/augusti påföljande år, när lökarna är lagom utvecklade.
Åsa, mälardalen zon 2
De sorter som säljs i handeln på våren är såna som planteras på våren, de som säljs på hösten är såna som planteras den tiden. Jag tror inte det blir så bra ifall man köper sättvitlök på våren och spar den till hösten. Jag tycker dock höstplantering funkar bäst när det gäller vitlök.
Preussen
håller med att höstsättning ger bäst resultat. sen kan du alltid sätta på våren för att ta färsklök och blast.

ta en titt på denna vitlökstråd så får du mer tips och länkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon