legion6
25-09-2009, 23:42
Har hört att Fluor som vi tillför varje dag går tillsammans med transfetter ut i blodet och bildar beläggningar i våra kärl.Fluor i tandkräm dödar alla levande bakterier runt tänderna.Fluor ingår i råttgift då det stänger av ämnesomsättningen.Varför vi har Fluor i tandkräm är för att lobbyisterna som går Fluortillverkarnas ärende är duktiga.Fluor är avslutningsvis en stor livsförkortare -hur stor?????????
referens?
och då vill jag gärna ha en bra, vetenskaplig källa...
andersen
25-09-2009, 23:47
Jag googlade på flour och gift, märkligt det pratas om nervgasen Sarin.
Piccante
25-09-2009, 23:51
CITAT (legion6 @ 26-09-2009, 00:42)

Har hört att Fluor som vi tillför varje dag går tillsammans med transfetter ut i blodet och bildar beläggningar i våra kärl.Fluor i tandkräm dödar alla levande bakterier runt tänderna.Fluor ingår i råttgift då det stänger av ämnesomsättningen.Varför vi har Fluor i tandkräm är för att lobbyisterna som går Fluortillverkarnas ärende är duktiga.Fluor är avslutningsvis en stor livsförkortare -hur stor?????????
Så
kan det ju givetvis vara om man är lite konspiratoriskt lagd (vilka är fluortillverkarna förresten?). Men annars brukar argumentet för fluortandkräm vara att våra tänder har en emalj bestående av kalciumfluorid (samma kemiska sammansättning som mineralet apatit hårdhet 5 på Mohs skala). Fluorider är föreningar med fluor och därför behövs det fluor i fri form för att tänderna ska kunna inlagra fluor och reparera mindre hål. Så länge man inte sväljer sin tandkräm eller munskölj så borde det inte vara farligt.
Databasen Pubmed brukar vara tillförlitlig när det gäller medicinsk forskning. Här är sökresultaten för "fluoride dental"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrezedit: Nähä! det gick inte att länka direkt till sökresultaten. Kopiera och klistra in "fluoride dental" i sökrutan på pubmed så får ni upp massor med studier.
Man kan inte tänka på all skit som publiceras !då vågar man ju inte leva längre,ta allt med en nypa salt ock lev .Ska man gå upp varje morgon och vara livrädd för vad man exploateras för och vad man kan dö i ?nä fortsätt med livet och njut

Och !glöm inte att ta vara på varje dag som den var den sista
Piccante
26-09-2009, 00:14
Det är natriumfluorid (NaF) som tillsätts i tandkräm. Enligt wikipedia är dock den letala dosen Fluor ganska hög;
CITAT
Fluoride ions are toxic: the lethal dose of sodium fluoride for a 70 kg human is estimated at 5–10 g
Så om natriumfluoriden sönderdelas i natrium och fluorjoner i munnen vid tandborstning så behöver man alltså svälja 5-10g fluor dvs 10-20g natriumfluorid behöver intagas på en gång. Nu är det bara 0,32% NaF i min tandkräm.
Ah ha !en kemist !tror inte månag här förstår ditt budskap
Jag förstog såpass att om man ska ta sitt liv med tandkräm så får man äta bra många tuber för att lyckas.
*Stintan*
26-09-2009, 07:19
Man kanske ska sluta dricka vatten också då eftersom fluor finns naturligt i större eller mindre mängd i vårt grundvatten. Vi hade t.ex. så högt värde i brunnen vid provtagning att vi fick rekommendationer att inte ge vatten till barn under 2 år (tror jag det var), inte använda fluortandkräm och nobba fluortanten.
Chamomille
26-09-2009, 07:55
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2009, 08:19)

Man kanske ska sluta dricka vatten också då eftersom fluor finns naturligt i större eller mindre mängd i vårt grundvatten. Vi hade t.ex. så högt värde i brunnen vid provtagning att vi fick rekommendationer att inte ge vatten till barn under 2 år (tror jag det var), inte använda fluortandkräm och nobba fluortanten.
Ja, samma resultat hade vi i brunnen när jag var yngre. Kanske får övergå till ett gott vin och gurgla munnen med
Piccante
26-09-2009, 22:52
CITAT (Motti @ 26-09-2009, 01:34)

Ah ha !en kemist !tror inte månag här förstår ditt budskap

Jag är inte kemist, har inte ens läst någon högre kurs i kemi. Men enligt min tandkrämstub så innehåller tandkräm Natriumfluorid dvs en förening av en natriumatom och en fluoratom (NaF). Grundämnen är sällan reaktiva när de är i föreningar för då är de bundna till andra atomer och kan inte reagera. Enligt wikipedia så är det fluoridjonen som är giftig dvs fluor i jonform. En jon är en atom med en extra eller en mindre elektron som gör att atomen är antingen + eller - laddad och därför lättare reagerar med andra ämnen.
legion6
28-09-2009, 03:09
[size="2"][/size]Så länge man inte sväljer men gör vi inte alla det.Jag tänker mig för att få en bättre uppfattning att jag är en femtogram dvs en miljarddel av en miljondel.Jag tror en medelstor bakterie väger 12-15 femtogram.Om jag då stod en bit ner i strupen hur mkt tandkräm skulle jag då inte få se.Men det är klart att de flesta tänker att det finns så mkt i världen som är farligt så jag bryr mig inte.Kan man välja en bättre produkt eller en sämre produkt då verkar det stå klart att de flesta inte bryr sig.Jag kan visa mkt undersökningar och vetenskapliga utredningar som visar på Fluors farlighet men jag tror inte folk bryr sig.Att det sen visar sig att deras liv förkortas så betyder det heller ingenting vi skall alla dö och om man gör det 30 år för tidigt vem bryr sig eller,,,,,,,,,,,,Peter
Fluorgasen är i alla fall mycket farlig, men NaF vet jag inte hur den är..
I min tandkräm finns det 1000ppm (parts per million) och i Dental är det 0,2%
Dock på dental står det
"
Lösningen bör inte sväljas. I det fall lösninge á 10 ml ändå sväljs är mängden fluor så liten att risken för förgiftning inte föreligger."
Lite "info"
http://www.pentra.se/Fluor.htmlDock nämner det inte att fluorerade ämnen finns även som sötningsmedel, sukralos.
och till sist en rolig sång
http://www.youtube.com/watch?v=dP-ELMprFB0btw... fl(u)orsocker....